Swingswong Startet 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2020 Jeg lurer på å montere baugspyd på en Schaefer 290 fordi det skal bli lettere å komme ombord foran. Jeg har lett etter bilder, men finner ingen bilder av båter med baugspyd som ser bra ut. Jeg minnes at jeg så flere fine i sommer? Om det ser helt fjernt ut får man heller lide litt for skjønnheten sa dama i høye hæler. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Med den plattformen og baugstigen du har der kan jeg ikke helt se behovet for et baugspyd. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Swingswong Svart 30.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Greia er det at plattformen er en del høyere enn dekket og ikke like lett for alle å komme ombord i. Håpet er noe som ser fint ut uten å bygge over dekk. Da kommer stigen enda lengre ned for landkrabbene uten sjøbein. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Det vil aldri passe til alle overalt uansett. Jeg ville ha latt det være. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 JA, for Hulda har det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 30.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Om noen har noen bilder ville det vært supert. Trenger inspirasjon her nå ,) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 Jeg lagde et baugspyd til båten vår. Som vanlig lagde jeg også en tråd her inne med bilder. Hvis du vil se bildene kan du søke på "baatplassen komodo baugspyd Viksund Futura". Da tenker jeg du finner tråden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Baat_man Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Ser litt håpløs ut den løsningen som er der ja, men hva med å bare få sveist om litt slik at du senker plattformen som er der nesten i høyde med fordekket? Noe sånn (beklager dårlige tegnekunnskaper) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 31.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Det var en fin ide. Jeg hadde i utgangspunktet tegnet denne. Mulig det enkleste blir saks og papp til våren når presenningen er av. Jeg liker baugspydløsningene på seilbåter bedre enn på motorbåter. De går oftest rett ut som på min tegning, mens på motorbåter bygges de opp litt inne på dekk. Er det en spesiell grunn til det som jeg ikke har tenkt på? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Slik ser den vi har ut. Fungerer greit for oss Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Swingswong skrev 17 minutter siden: Jeg liker baugspydløsningene på seilbåter bedre enn på motorbåter. De går oftest rett ut som på min tegning, mens på motorbåter bygges de opp litt inne på dekk. Kan være enig i det der. Jeg vet ikke om du har tatt deg bryet å søke opp den tråden jeg tipset deg om, men her har du i alle fall et par bilder av vår løsning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Swingswong Svart 31.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Et av de bedre ? Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Her er et forslag ,selvlaget i glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Hei, Her er Viksund 340 variant: Dette har intergrert ankerulle, men ikke benyttet her. Etterhvert som man blir eldre blir behovet større for stødige trapper og plattformer. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Biltema har ett baugspyd (plattform) som ser enkel og grei ut. https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/stiger/plattform-2000042256 Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Frivakten Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Alltid noen viktigperer som absolutt skal påpeke viktigheten av å bruke riktig terminologi og fremheve bruken av sjøspråk. At det heter baugspryd og ikke baugspryd burde ikke være noe å henge seg oppi. Kverulanter er det de er. At de orker.. Godt Nyttår ? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Swingswong Svart 31.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Det fra Biltema så fint ut. Er det noen meninger om det holder å feste som på tegningen min eller vil det bli for vinglete? Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 (redigert) Din båt ser ut ungefär som min NB870 gjorde innan jag plastade ett bogspröt/peke: Det innehåller både stege, LED-ljus nedåt och bogstrålkastare: 870 med och utan bogspröt: Se min hemsida, http://www.nbmarine.se, välj "Dagbok" och "juni-juli 2003" Redigert 31.Desember.2020 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Swingswong Svart 31.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Flotte bilder av konstruksjon. Skal vurdere dette også :) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Dette var jo veldig pent. Kan du antyde hvor mange arbeidstimer du brukte og hva kostnaden ble på selve baugspydet uten trapp og lyskaster? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Frivakten skrev for 18 timer siden: At det heter baugspryd og ikke baugspryd burde ikke være noe å henge seg oppi. Uten å ville kverulere, men hvorfor kaller man det spyd eller spryd . ? Det er jo faktisk ingen av delene, bare rett og slett en liten plattform. Hos oss har det alltid hett baugplattform. Og den er veldig praktisk å ha . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingper Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Och i Sverige kallar vi det ofta istället "peke" Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Ingper Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 (redigert) 3 hours ago, JRK said: Dette var jo veldig pent. Kan du antyde hvor mange arbeidstimer du brukte og hva kostnaden ble på selve baugspydet uten trapp og lyskaster? Minns inte riktigt, men kommer göra samma sak på vår nya båt (Skilsö 35) som levereras i vår. Gjorde först en form av kartong för att se formen, proportionerna och hur båten skulle se ut med det. Sedan en form i masonite och plywood. Plastade, spacklade och modifierade och polerade. Beställde och limmade slutligen en Flexiteekpanel på ovansidan. Jag hade tänkt att "vecket" på bogsprötet skulle följa det på båten, men som synes så mätte jag fel så det hamnade på fel höjd. Men det är nog bara jag som tänkt på det genom åren. Bilder på kartongmallen, formen och plastningen finner du på länken jag gav ovan. Kostnad ? Polyester och gelcoat från Biltema och lite spillträbitar jag redan hade hemma. Tror Flexiteekpanelen var lika dyr som resten av bogsprötet tillsammans. Någon tusenlapp eller två med alla beslag (+Flexiteek), samt 15-20 timmars arbete skulle jag gissa. Redigert 1.Januar.2021 av Ingper (see edit history) Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.