Jump to content

Wallas 1800 sail, problemer..

Anonym

Recommended Posts

Hei!

Har en Wallas 1800 sail, og har problemer med denne..

Fikk et tips om å holde tanken høyere enn varmeren til den har begynt å brenne som den skal, og gjorde det.. Ja, det fungerer.

Men dersom jeg flytter ned tanken dit den skal stå kutter Wallasen igjen, og det blir kaldt og jævlig.

Hadde gjort seg med en Wallas som er 100% i orden nå som det jo går mot vinter..

Noen tips?

Redigert av Anonym (see edit history)

Jeg hadde nøyaktig samme problem som deg Anonym. Det var riktignok en Wallas 2400, men de er jo rimelig like. Da jeg beskrev mitt problem for Wallas Norge, nølte han jeg snakket med ikke et sekund engang. Pumpen din er gåen fortalte han meg. Og han hadde helt rett!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Jeg hadde nøyaktig samme problem som deg Anonym. Det var riktignok en Wallas 2400, men de er jo rimelig like. Da jeg beskrev mitt problem for Wallas Norge, nølte han jeg snakket med ikke et sekund engang. Pumpen din er gåen fortalte han meg. Og han hadde helt rett!

Da får jeg vel krype til korset da.. Blir jo bare 4. byttet av pumpe på den.. Ikke dårlig.. (Jo!)

Peiling på prisen? Er det noe jeg greit bytter selv? (Serviceelektroniker med over gjennomsnittlig teknisk forståelse)

Har du sjekka overløps-slangen (svart slange). Den skal ha jevnt fall nedover frå apparatet og ned til tanken. Dersom denne går i "berg og dalbane" kan det bli for mykje brensel i brennaren og han sloknar.

Wallas kvalitet??? Tja, når det virkar, så...

Selv med den slangen frakoblet og lagt nedover hjelper det ikke..

Da får jeg vel krype til korset da.. Blir jo bare 4. byttet av pumpe på den.. Ikke dårlig.. (Jo!)

Peiling på prisen? Er det noe jeg greit bytter selv? (Serviceelektroniker med over gjennomsnittlig teknisk forståelse)

Det gikk veldig greit å bytte den selv. Det er kun noen få skruer. Prisen? Den husker jeg dessverre ikke, men bli ikke overrasket om det er rundt en tusenlapp. :sad:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Det gikk veldig greit å bytte den selv. Det er kun noen få skruer. Prisen? Den husker jeg dessverre ikke, men bli ikke overrasket om det er rundt en tusenlapp. :sad:

Hmm.. Jeg vurderer jo å bytte ut hele greia, kanskje jeg bare gjør det, og setter inn en dieselvarmer istedet, mye mer fristende med 100 liters tank enn 5 liter.. Spesiellt når jeg må regne med å fyre med den hele tiden i kalde perioder.. (1700W som den jeg har i dag yter er ikke for mye akkurat..)

• 1 måned senere...

Hei!

Har en Wallas 1800 sail, og har problemer med denne..

Fikk et tips om å holde tanken høyere enn varmeren til den har begynt å brenne som den skal, og gjorde det.. Ja, det fungerer.

Men dersom jeg flytter ned tanken dit den skal stå kutter Wallasen igjen, og det blir kaldt og jævlig.

Hadde gjort seg med en Wallas som er 100% i orden nå som det jo går mot vinter..

Noen tips?

Problemet viste seg ganske enkelt å fikse, men latskapen min har gjort at jeg ventet til i dag..

Når jeg stod opp i dag, vel vitende om hvor kaldt det hadde vært i natt, og at det ikke bør bli så sinnsykt mye kaldere før jeg fikser Wallasen, gikk jeg på jobben med godt mot!

Opprinnelig var planen å skru ut dritten, for så å levere den på service, men her om dagen hadde jeg en samtale med en hos Wallas Norge AS..

Vedkommende hadde følgende løsninger:

-Slå til dritten for å få pumpa til å gå (funker hvis pumpa har stått seg ihjel..

-Trykk på en rød bryter ved utløp til slangene.. (denne bryteren synes omtrent ikke, men er grei å finne med fingrene)

-Bytt pumpe..

Løsningen for meg ble å trykke på den røde bryteren, dette er et overbelastningsvern for pumpa.

Nå er Wallasen min i orden, og varmer som den skal! (Slipper å ha kanna stående i vasken..)

Flott at du fann ei enkel og billeg løysing. Så får me håpa at det forblir slik, også framover. Då eg hadde wallas opplevde eg varmaren som svært ustabil. Sjølv etter å ha vore innlevert til service, var det periodar der eg hadde følelsen av at han starta berre annan kvar gong.

Hadde også Wallas safeflame kokeapparat (same brennar), men det var det nesten aldri problem med.

I noverande båt har eg Ardic dieselvarmar. Har aldri hatt problem med den, men skulle gjerne ønskt meg at han hadde varma litt meir.

Jeg fikk samme svar som deg, helt til jeg begynte å grave litt rundt hvordan greia funker rent teknisk..

Det var da opplysningen om den røde knappen kom frem.. (man må forresten ikke finne på å trykke på den med noe annet enn fingern, da vil den visst bli ødelagt..)

Flott at du fann ei enkel og billeg løysing. Så får me håpa at det forblir slik, også framover. Då eg hadde wallas opplevde eg varmaren som svært ustabil. Sjølv etter å ha vore innlevert til service, var det periodar der eg hadde følelsen av at han starta berre annan kvar gong.

Hadde også Wallas safeflame kokeapparat (same brennar), men det var det nesten aldri problem med.

I noverande båt har eg Ardic dieselvarmar. Har aldri hatt problem med den, men skulle gjerne ønskt meg at han hadde varma litt meir.

I min andre seilbåt har jeg en Dieselvarmer med et klistremerke der det står Volvo Penta.. Visstnok 4kW, jeg vurderer å plukke den ut, og heller installere den her.

Jeg fikk samme svar som deg, helt til jeg begynte å grave litt rundt hvordan greia funker rent teknisk..

Det var da opplysningen om den røde knappen kom frem.. (man må forresten ikke finne på å trykke på den med noe annet enn fingern, da vil den visst bli ødelagt..)

Genialt! Nå virker varmeren min igjen også 2400! :flag: Skulle bruke den i går, men da gikk ikke pumpa. Orket ikke å gjøre noe mer med det da, men nå trykket jeg på knappen (etter å ha lest denne tråden), og nå varmer den igjen :flag:

• 3 år senere...

WALLAS 2400

Varmer dårlig,, kan det ha noe med veken eller tenn systemet inni der... gode forslag taes imot med takk...

Noen som vet hvordan jeg skal bytte veke eller hva det er i en wallas 2400, er det noen steder dette står forklart?? søkte litt på nettet men har ikke funnet riktig link ennå.

Så lurer jeg på en annen ting går det ann og bruke DIESEL/ PARAFIN isteden for LAMPOKJE på wallas 2400 ??? Eller er det to forskjellige varmere????

eventuelt hvorfor går det ikke ann og bruke Diesel/Parafin på Wallas som bruker Lampe olje.

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)

Går det ann og bruke DIESEL/ PARAFIN isteden for LAMPOLJE på wallas 2400 ??? Eller er det to forskjellige varmere????

Eventuelt hvorfor går det ikke ann og bruke Diesel/Parafin på Wallas som bruker Lampe olje.

Hvist det er noen som vet dette hadde det vært fint og fått et svar!!!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...