Jump to content

Gulvmaling på gelcoat

Peter-

Recommended Posts

Her ser vi hva et bilde viser...som sagt så eldes båter både i år og farger. På min 30 år gamle Westbas er det en god del grå felter som etterhvert ble veldig matt.  Altså på skrog utvendig. Jeg rubbet og polerte hvert år. Men bare etter noen uker var det likedan. Derfor tok jeg rett og slett å renset med aceton, maskerte og rullet på med Bengalac  enkomponent. Etter 2 år like blankt å fint. Slik gjorde jeg det og var gjort på en ettermiddag. Har ikke bilder. Lykke til og godt nytt år.

Martine29 skrev 37 minutter siden:

Her ser vi hva et bilde viser...som sagt så eldes båter både i år og farger. På min 30 år gamle Westbas er det en god del grå felter som etterhvert ble veldig matt.  Altså på skrog utvendig. Jeg rubbet og polerte hvert år. Men bare etter noen uker var det likedan. Derfor tok jeg rett og slett å renset med aceton, maskerte og rullet på med Bengalac  enkomponent. Etter 2 år like blankt å fint. Slik gjorde jeg det og var gjort på en ettermiddag. Har ikke bilder. Lykke til og godt nytt år.

Det er præcist det jeg vil. Kan du sende et link til produktet? BencaLack bliver ikke gult med tiden? Eller malede du med en farve lakk?

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Peter- skrev for 1 time siden:

BencaLack bliver ikke gult med tiden? Eller malede du med en farve lakk?

bengalakk er en lakkmaling med farge

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er jo klart at nevnte lakk ikke er så slitesterk som f.eks. tokomponent. Men til utvendige rekker så duger den godt. Fikk låne fargescanner på min lokale Jerniabutikk og vipps så ble fargen helt ok. Biltema sine produkter er vel og bra men vi må ikke se oss blind på dette. Og resultatet bestemmer du selv, og masse gode råd og tips får du på butikken. 

Jeg ville ikke påført lakk på den båten. Vask, bruk hva nå enn som fungerer av polering/våtslip, og legg til slutt et lag med ordentlig sealer på. Selv ville jeg gjort som følger:

- vask

- abralon 600-900-1000 (og muligens 2000/3000)

- skyll av og tørk

- meguiars power cut compound på ull pad og roterende maskin

- tørk av alle poleringsrester

- legg Fusso Coat som siste steg

Med ordentlig maskin er dette en jobb som gjøres på maks en dag, og resultatet varer minst en sesong. Neste sesong er det tilstrekkelig med en rask runde med fint poleringsmiddel/cleaner wax og ny runde med Fusso Coat.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 29 minutter siden:

Jeg ville ikke påført lakk på den båten. Vask, bruk hva nå enn som fungerer av polering/våtslip, og legg til slutt et lag med ordentlig sealer på. Selv ville jeg gjort som følger:

- vask

- abralon 600-900-1000 (og muligens 2000/3000)

- skyll av og tørk

- meguiars power cut compound på ull pad og roterende maskin

- tørk av alle poleringsrester

- legg Fusso Coat som siste steg

Med ordentlig maskin er dette en jobb som gjøres på maks en dag, og resultatet varer minst en sesong. Neste sesong er det tilstrekkelig med en rask runde med fint poleringsmiddel/cleaner wax og ny runde med Fusso Coat.

Havde jeg haft en nyere båd ville jeg unden tvivl gøre dette - men ikke med den båd jeg har nu. Så hellere male..

Martine29 skrev for 3 timer siden:

Det er jo klart at nevnte lakk ikke er så slitesterk som f.eks. tokomponent. Men til utvendige rekker så duger den godt. Fikk låne fargescanner på min lokale Jerniabutikk og vipps så ble fargen helt ok. Biltema sine produkter er vel og bra men vi må ikke se oss blind på dette. Og resultatet bestemmer du selv, og masse gode råd og tips får du på butikken. 

Jannmar skrev for 5 timer siden:

Den selges i noen standardfarger, men hos en fargehandler kan man få den blandet i akkurat den fargen man ønsker slik som annen maling.

ivar skrev for 9 timer siden:

den het tidligere bare Bengalack i norge , men selges nå som quick bengalack: 

https://www.jotun.com/dk/da/b2c/products/Gulve/quick-bengalack-univelsallak.aspx

Takk for gode tips. Lige pt tænker jeg dog at jeg i stedet for Bengalakk bør jeg måske bruge polyuretanlakk da den virker utrolig kraftig, er 2-komponent og UV resistent. Eller er der fordele ved benga som jeg overser?

Kan jeg male den direkte på en ren overflade eller skal jeg slipe lidt først? 

Tror I den skal fortyndes lidt?

Nogen ide om hvor jeg kan købe farve som jeg kan blande i denne?

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Peter- skrev for 2 timer siden:

polyuretanlakk da den virker utrolig kraftig, er 2-komponent og UV resistent. Eller er der fordele ved benga som jeg overser?

Bengalakk er fin så lenge den ikke får mekanisk slitasje fra fendrer som ligger og gnikker, tau, osv. Den vil også være mer mottakelig for riper. Så; fin og blank så lenge den ikke utsettes for slitasje.

Skal du først lakkere ville jeg ha gått for tokomponent polyuretan som tåler en hel del mer i forhold til Bengalakk (og de fleste andre enkomponente lakker/malinger). Biltemas variant kommer i begrenset utvalg av farger, men kontakter du et lakkeringsverksted eller en mer nisjerettet malingsforhandler kan disse blande såkalt «lastebillakk» i alle farger. Lastebillakk tilsvarer tokomponent polyuretan. Kan til og med fåes som tokomponent lakk på sprayboks, men det koster skjorta. Jeg har handlet slikt hos Sandtec i Sandnes.

Hakkannen skrev On 3.1.2021 at 13.16:

Bengalakk er fin så lenge den ikke får mekanisk slitasje fra fendrer som ligger og gnikker, tau, osv. Den vil også være mer mottakelig for riper. Så; fin og blank så lenge den ikke utsettes for slitasje.

Skal du først lakkere ville jeg ha gått for tokomponent polyuretan som tåler en hel del mer i forhold til Bengalakk (og de fleste andre enkomponente lakker/malinger). Biltemas variant kommer i begrenset utvalg av farger, men kontakter du et lakkeringsverksted eller en mer nisjerettet malingsforhandler kan disse blande såkalt «lastebillakk» i alle farger. Lastebillakk tilsvarer tokomponent polyuretan. Kan til og med fåes som tokomponent lakk på sprayboks, men det koster skjorta. Jeg har handlet slikt hos Sandtec i Sandnes.

Hej  Hakkannen

Fantastisk - det bliver dette års forårs projekt! Er helt enig i at en båd som får en del mekanisk slid bør have en stærk maling + konen er ved at lære sejlads også så molen får lidt kærlighed fra hende selvom båden er godt beskyttet med fender ??? Det er godt at starte med en ældre båd hehe 

Kan jeg bare vaske med spyler og rense med acetone og kører på, eller skal jeg slipe lidt først? Vil utroligt gerne undgå at slipe :)

Mvh,

Peter

Du trenger ikke fjerne den gamle gelcoaten nei, men du bør matte ned overflaten der du tenker lakkere. Både for større mekanisk og elektrokjemisk heft for den nye lakken. Bruker du f.eks. en eksentersliper (lurt å maskere der du ikke tenker slipe) går det relativt kjapt. Litt avhengig av hvor hardt og fort du sliper ville jeg ha brukt P80-P100-papir hvis du sliper med eksentersliper, finere papir hvis du sliper for hånd med slipekloss.

Redigert av Hakkannen
Der kom index meg i forkjøpet (see edit history)
Martine29 skrev 31 minutter siden:

Å slipe vekk all gelcoaten blir jo et evighetsprosjekt .Båten er sikkert mer enn god nok for et fortreffelig båtliv.

index skrev 2 minutter siden:

Lett sliping for hånd med 240-360 våtslipepapir holder. Burde være unnagjort på noen få timer. Og deretter vaske bort støvet. 

Hakkannen skrev 1 minutt siden:

Du trenger ikke fjerne den gamle gelcoaten nei, men du bør matte ned overflaten der du tenker lakkere. Både for større mekanisk og elektrokjemisk heft for den nye lakken. Bruker du f.eks. en eksentersliper (lurt å maskere der du ikke tenker slipe) går det relativt kjapt. Litt avhengig av hvor hardt og fort du sliper ville jeg ha brukt P80-P100-papir hvis du sliper med eksentersliper, finere papir hvis du sliper for hånd med slipekloss.

Super - tusinde takk! 

Et sidste spørgsmål. Man kan tynde ned polyretan - giver dette mening eller skal jeg bare bruge det som jeg køber det? Vil gerne have et kraftigt tykt lag - men samtidig vil jeg selvfølgelig også gerne have at det ser pænt ud og kan rulles på.

Nogen erfaring?

Mvh,

Peter

Du kan tynne det første strøket noe om du vil. Og evt mellomstrøket. Toppstrøket ville jeg latt være ufortynnet. For et tykt lag legger du flere tynne strøk. Tre strøk er ofte nok. Det blir pent, så det er faktisk gøy å holde på med?.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

ikke lakket med 2k selv, men har lest her at verktøyet er viktig for best resultat.    Mener å huske det er gode skumruller (ikke biltema) som gjelder...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...