Peter- Startet 30.Desember.2020 Del på Facebook Startet 30.Desember.2020 Hej alle Jeg kan ikke holde min gelcoat godt da den er alt for gammel. Jeg burde male min båd, men har lyst til at undersøge lidt andre alternativer først. En lokal fortalte mig at man kan bruge gulvmaling som denne efter man har rensen gelcoat med syre - https://www.biltema.no/bygg/maling/innendorsmaling/gulvmaling-2000039924 Eller alternativt noget akryl baseret. Kommentarer/erfaring? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Ikke ødelegg båten din med å kline den inn med innendørsmaling da! Bruk en skikkelig to komponent polyuretan maling, eller om du skal gjøre det veldig billig minimum en oljebasert emaljelakk. Akrylmaling på gelcoat blir bare flassing og irritasjon. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Peter- Svart 30.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Hej Index Takk for svar. Vil ikke male, men oliebaseret emaljelak lyder spædende. Har du et anbefalet produkt? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 30.Desember.2020 Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Jeg har kjøpt inn denne for å male i motorrommet mitt. Håper det biter på renset gelcoat... Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Peter- Svart 30.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2020 Jeg kiggede også på den. Problemet er at den har farve og jeg gider ikke male båden da den har en masse grafik som jeg gerne vil beholde. Jeg trænger bare noget som giver og holder en ok glans. Lige nu bliver glansen flot efter polering med bortfalder ekstremt hurtigt igen - også selvom jeg bruger en god voks. Hvad med denne: https://www.biltema.no/bygg/maling/innendorsmaling/lakk-syntetisk-2000017207 Er den oliebaseret? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Peter- skrev 1 time siden: Vil ikke male, men oliebaseret emaljelak lyder spædende. du tenker altså å legge på et lag klarlakk på gelcoaten for å få bedre glans? (pruktet du linker til i første post er en grå maling) Du har ikke vurdert vannsliping / rubbing da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Denne er klar tokomponent lakk som sitter forholdsvis greit på ren matt gelcoat. Har du bilde av områdene du tenker lakkere/male? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Ville prød Recosil carecoat,før maling.Om du ikkje blir fornøyd med det,er det jo bare å male etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Peter- skrev for 10 timer siden: Jeg kan ikke holde min gelcoat godt da den er alt for gammel. Jeg burde male min båd, men har lyst til at undersøge lidt andre alternativer først. En lokal fortalte mig at man kan bruge gulvmaling som denne efter man har rensen gelcoat med syre - https://www.biltema.no/bygg/maling/innendorsmaling/gulvmaling-2000039924 Eller alternativt noget akryl baseret. Vet ikke om jeg forstår deg helt nå. Snakker du om gelcoaten utvendig på skrogflatene? Tenkte først at du mente at dørken inne i båten er slitt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Peter- Svart 31.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 (redigert) ivar skrev for 10 timer siden: du tenker altså å legge på et lag klarlakk på gelcoaten for å få bedre glans? (pruktet du linker til i første post er en grå maling) Du har ikke vurdert vannsliping / rubbing da? det første punktet findes i mange farver inkl transparents. Rubbing virker ikke, men Cut baserede produkter virker. Problemet er høj porøsitet så resultat holder meget kort tid.. og især på de mørke farver ser det utroligt dårligt ud når de er matte. Hakkannen skrev for 9 timer siden: Denne er klar tokomponent lakk som sitter forholdsvis greit på ren matt gelcoat. Har du bilde av områdene du tenker lakkere/male? Det var præcist sådan et produkt jeg tænkte på.. Jeg havde tænkt mig at lakkere hele min gelcoat. “Cutting” produkter virker, men problemet er at den er så gammel og porøs at resultater holder i meget kort tid.. Jakob T skrev for 3 timer siden: Ville prød Recosil carecoat,før maling.Om du ikkje blir fornøyd med det,er det jo bare å male etterpå Ser spændende ud, men er alt for dyrt til så gammel en båd. Trænger noget som er billigt og ok kvalitet. Komodo, alt min gelcoat inde i båden er gemt bag træværk og overtræk, så jeg snakker om gelcoaten udvendigt over vandlinjen.. Komodo skrev for 2 timer siden: Vet ikke om jeg forstår deg helt nå. Snakker du om gelcoaten utvendig på skrogflatene? Tenkte først at du mente at dørken inne i båten er slitt. Redigert 31.Desember.2020 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 31.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Så pt tænker jeg: 1. Syrevask med saltsyre af udvendig gelcoat 2. Højtryksvask 3. Tørre 4. Påfør denne: https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/batmaling/trepleie/2-komponent-polyuretanlakk-2000023245 5: Vente 24t - Mere end et lag? Kommentarer? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Mellom punkt 3 og punkt 4 vil jeg foreslå; Avfetting med aceton e.l. Mattslipe hele skroget Hvis ikke er jeg redd lakken vil flasse av for deg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Peter- Svart 31.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Komodo skrev for 2 timer siden: Mellom punkt 3 og punkt 4 vil jeg foreslå; Avfetting med aceton e.l. Mattslipe hele skroget Hvis ikke er jeg redd lakken vil flasse av for deg. tørrsliping med maskine? Tror jeg starter med de farvede områder hvis jeg skal slipe ellers bliver det alt for stort et job. Er acetone virkelig nødvendigt efter saltsyre og slipning? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Vet ikke. Men hva er hensikten med syre? Har den noen effekt i forhold til avfetting? Jeg trodde det var viktigere med avfetting og evt. silikonrens. Akkurat det greiene der er det garantert andre som vet bedre. F.eks. @Eika , @Fortego eller @Knude. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 31.Desember.2020 Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 syre vil jo fjerne misfarging , feks i vannlinja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Peter- Svart 31.Desember.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2020 Ok jeg skipper syren til at starte med og kører på med acetone. Er enig i at jeg kan bruge syre til misfarvning hvis jeg trænger... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Vær obs på at lakk vil gulne med tiden, slik at du etter noen år vil ende opp med en nikotinbrun båt. Jeg ville heller ha slipt båten med 2000-4000 papir,evt Abralon. Og deretter polert opp gelcoaten. Det er kun det ytterste laget som er porøst, kommer du litt inn har du garantert frisk gelcoat. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Peter- Svart 2.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 index skrev 7 minutter siden: Vær obs på at lakk vil gulne med tiden, slik at du etter noen år vil ende opp med en nikotinbrun båt. Jeg ville heller ha slipt båten med 2000-4000 papir,evt Abralon. Og deretter polert opp gelcoaten. Det er kun det ytterste laget som er porøst, kommer du litt inn har du garantert frisk gelcoat. Yikes!!!!!!! Det vil jeg gerne undgå.. Ville det være ok hvis jeg lakerer de mørkeblå og mørkerøde steder? Tænker at lidt gulne ikke kan ses der - er du enig? Erfaring? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Det vil vise best på lys gelcoat ja. Men også de fargede partiene blir som nye etter vannsliping og polering. Enklere, og bedre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Peter- Svart 2.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 (redigert) Hvad er forskel på tør og våd slipning? Kan jeg også gøre tørslipnikg? Har haft utroligt meget succes’s med tørslipning på malingen (gelcoat?) inde i cockpit.. Hvor mange m2 holder 1stk abralon? I år 2021 må der jo findes et bedre alternativ til polering. Kan jo ikke passe at man skal gå og polerer sin båd heletiden..... Måske jeg skal prøve recoatseal alligevel.. Redigert 2.Januar.2021 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Et antall barn er vel rundt 15cm i diameter. Fordelen med våtsliping er at papiret holdes rent så det holder myye lenger. Støvet vaskes bort i stedet for å legge seg i papiret. Det beste alternativet til polering er å la være. Det er ingen lov som krever at alle båter skal være skinnende blanke. Min har ikke vært polert de 15-16 årene jeg har hatt den, og garantert ikke på mange år før det heller. Den ser ut som det den er, en gammel båt. Og det synes jeg er helt greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Baat_man Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Pusset ned å malte en 15" Tobias med denne https://www.maritim.no/jotun-shipolin-hvit-1l for en del år siden. Flasset ikke så lenge jeg hadde den å hørte ikke om noe fra de 2 jeg vet om som har hatt den etter heller. Må pusse så det blir matt, raskt over med maskin holder. Viktig å vaske av støv/fett med aceton eller lignende. legger ved ett bilde fra etter nestemann overtok båten. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 2.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 index skrev 20 minutter siden: Et antall barn er vel rundt 15cm i diameter. Fordelen med våtsliping er at papiret holdes rent så det holder myye lenger. Støvet vaskes bort i stedet for å legge seg i papiret. Det beste alternativet til polering er å la være. Det er ingen lov som krever at alle båter skal være skinnende blanke. Min har ikke vært polert de 15-16 årene jeg har hatt den, og garantert ikke på mange år før det heller. Den ser ut som det den er, en gammel båt. Og det synes jeg er helt greit. 👍 Baat_man skrev 7 minutter siden: Pusset ned å malte en 15" Tobias med denne https://www.maritim.no/jotun-shipolin-hvit-1l for en del år siden. Flasset ikke så lenge jeg hadde den å hørte ikke om noe fra de 2 jeg vet om som har hatt den etter heller. Må pusse så det blir matt, raskt over med maskin holder. Viktig å vaske av støv/fett med aceton eller lignende. legger ved ett bilde fra etter nestemann overtok båten. Den var flot - slep du der eller bare acetone og maling? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 index skrev for 1 time siden: Jeg ville heller ha slipt båten med 2000-4000 papir,evt Abralon. Og deretter polert opp gelcoaten. Det er kun det ytterste laget som er porøst, kommer du litt inn har du garantert frisk gelcoat. Det forutsetter at gelcoat laget er tykt nok, og at det ikke er porer i gelcoaten som går tvers gjennom. Jeg har det problemet enkelte steder på vår gamle Viksund, så der kan jeg ikke uten videre slipe ned og polere opp gelcoaten. Tykkelsen på gelcoaten gjelder på den blå stripa på skroget samt på overbygget, det med porer i gelcoaten er enkelte partier i overbygget. Vet ikke hva det kommer av, men for meg ser det mest ut som en eller annen feil fra produksjon. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Peter- Svart 2.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 (redigert) Har taget et billede så I kan se hvad jeg mener. Etter jeg polerende båden i foråret kunne jeg spejle mig i den - den var kniv skarp. Nu ser den sådan her ud (lavede en våd stribe så I kan sammenligne) Har sejlet meget - men alligevel - den er fuldstændig mat Mvh, Peter Redigert 2.Januar.2021 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.