mons Startet 30.Desember.2020 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2020 Hei Kjører litt rov og vil snart ned på 300 m for å filme det vi tror er Trondhjemsfjord. https://dykking.no/component/content/article/79-nyheter/2162-kan-ha-funnet-d-s-trondhjemsfjord?Itemid=437 Det er litt for lett å kjøre seg fast i fiskeredskaper, master ol nede på 300 meter og litt komplisert å sende dykkere for å komme løs. Vi har kamera rett fram og kan nok sette på et bakover, men å ha et panoramakamera det du kan bruke vr briller og kikke rundt og over rov hadde vært artig. Det finnes ferdige kamera som tåler 30 meter. I prinsippet er dette to vidvinkelkameraer som settes rygg mot rygg og sys sammen av programvare. Kan 2 stk gopro hero 9 med 155 åpning settes i undervannshus og brukes slik? Ser at det vil mangle noen grader på 360, men det er vanskelig å finne andre små kameraer med tilsvarende dybderating. Usikker på om linsen i det hele tatt går inn i undervannshuset. Kanskje noen som vet om et undervannshus man kan putte et ordinært 360 kamera inni? https://gopro.com/en/us/shop/mounts-accessories/hero9-black-max-lens-mod/ADWAL-001.html Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 31.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Vil det fungere å sette dette i et "reagensrør" eller blir det helt feil med lysbryting ol? https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/actionkamera/SAMGEAR360MK2/samsung-gear-360-mark-2-kamera#ProductSpecificationTab Sitér dette innlegget Mons Link to post
enslagsgjest Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Dette skal tåle 150m https://360bubble.co/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
mons Svart 31.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Det ser artig ut til man oppdager prisen. Koster 49 000 kroner før det har forlatt Storbritania, så er jeg usikker på om det er med avgift eller ikke. Det er drøyt for en plastkule som har upraktisk utforming for å montere på rov. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 mons skrev for 7 timer siden: Det ser artig ut til man oppdager prisen. Koster 49 000 kroner før det har forlatt Storbritania, ... Koster fort penger når det blir litt spesielt utstyr som ikke akkurat er hyllevare ved du. Men det har dere vel god erfaring med nå etter å ha rigget den båten deres en stund Jeg har laget mye undervannshus til forskjellig utstyr, alt fra scootere, lykter, hus til blitz osv. En kompis og jeg lagde en gang i tiden hele serier med lykter som vi solgte, det var før gode dykkerlykter med separat batteripakke var vanlig i forretningene. En av de lyktene vi lagde trykkprøvde vi til 300m i forbindelse med et ikke helt ukjent rekordforsøk i byfjorden i Kristiansand Aldri en dråpe vann i de lyktene! Det morsomme var at etter rekorddykket var lykta vår knusk tørr som alltid, mens en Hartenberger som var med på det samme dykket ikke tålte påkjenningene like godt og tok inn litt vann Men det du etterspør nå blir jo litt spesielt siden du har behov for 360 graders vinkel. Det eneste jeg kan tenke meg blir en slags løsning som det du nevner med et rør. Ser da for meg at jeg ville brukt et rør av tykkvegget akryl (plexiglass) og maskinert endene og montert to endegavler. I prinsippet som en hydraulikksylinder. Endegavlene skulle i teorien vært kuet, men flate går helt greit så lenge de er ekstremt tykke. Dette er imidlertid en kompromissløsning, og jeg vet ikke hvor bra det ville blitt. Det eneste riktige så lenge kameraet har vidvinkel er en dome eller kule, alt annet vil gi forvrengning av bildet, ikke til siden, men opp og ned. Spørsmålet er om det er til å leve med. Hvis du tenker det en ekstrem vidvinkellinse til UV-fot (f.eks. 12-15mm) så har jo de en dome ytterst. Hadde den hatt flatt glass ville bildet kun blitt korrekt helt i senter, og deretter mer forvrengt jo lenger ut i pereferien man kommer. Så for et 360 graders utsyn må det bli kule som er det eneste riktige. Hvem som har erfaring med slikt aner jeg ikke, men hvorfor ikke ta en telefon til f.eks. Rudolf Svendsen i Egersund? Han har jo megalang erfaring med UV-foto, og han er jo kjempehyggelig! Ps: Veldig interessant leteprosjekt dere har nå, det vil følges tett Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
enslagsgjest Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Leste også at 360 kameraer ikke fungerer under vann. Derfor må det noe lureri til med undervannshuset. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Komodo Svart 31.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Det er vel på grunn av lysbrytningen det da. Den reduserer vinkelen for linsa. En 35mm linse til et vanlig kamera vil fungere som en 50mm linse i et undervannshus. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 31.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2020 Det ligger en rekke nydelige filmer på nett der det har fungert bra med 360 under vann, men det er stort sett kameraer som er vanntette ned til noen få meter og som bruker egen linse uten dome rundt. Problematikken blir nok lysbrytningen i domen. Tror den mest realistiske løsningen for dypt vannvil være gopro med tilhørende hus. Da vil hovedproblemet fra mitt mekanikerståsted være programvare for å sy sammen bildet fra to eller tre kameraer til ett bilde. Tenk hvordan det da vil føles å kjøre rov med vr briller eller feks i kransimulatoren til NOV der du sitter i en dome med skjerm overalt rundt deg. Sitér dette innlegget Mons Link to post
rebop Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Hei. Ser at du/dere bidrar mye til nærområdet, og registrerer at du gir bidrar mye i tråder her. Imponerende hva dere får til. Ifht programvare for en slik løsning som du skisserer (2xgopro), så vil det overraske meg om det ikke er mulig å få til på en ikke alt for vanskelig måte med noe åpenkildekode-løsning, eksvis: https://github.com/stitchEm/stitchEm Godt nyttår! Sitér dette innlegget Link to post
Bottenopp Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Hvis det kun er for en jobb kan det jo og leies utstyr. F.eks fra Marine Imaging Technologies. De har blant annet veldig lysfølsomme kameraer og hus som tåler dype dyp. https://marineimagingtech.com Godt nytt år! Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Hvordan får dere sendt signal opp til overflaten fra disse kameraene @mons? (send gjerne link hvis du har beskrevet i andre innlegg) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Vi har datakabel fra Rov til overflaten. Samler utstyr for å teste wifi overføring mellom kamera (gopro) og antenne inni elektronikkboksen på rov. Står endel om dette i en annen tråd. Alternativet er kabel fra kamera og inn i rov. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Rebop - programvaren ser interessant ut og vil kanskje være en løsning. Vi har to gopro som tåler dybden. Bottenopp - vi skal bruke rov til søk etter spøkelsesredskaper og kanskje savnede i mange år, så vi leter etter robuste og varige løsninger. Nå kan vi feks kjøre 2 meter over bunnen og finne teiner og garn 30-40 meter til hver side og 10-15 meter forover med sonarer. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Komodo Svart 3.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 mons skrev 43 minutter siden: Nå kan vi feks kjøre 2 meter over bunnen og finne teiner og garn 30-40 meter til hver side og 10-15 meter forover med sonarer. Er det så god sikt nedpå der, eller finner dere teiner med sonar? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 3.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2021 Ser de på sidesøkende sonar som er montert på rov. 8 mm flytetau ser vi 50 meter ut til sidene, men da må vi ligge litt høyere over bunnen. Sidesøkende sonar ser ca 30 grader ned på hver side, så hvis vi går for høyt mister vi det som er rett under oss. Akkurat samme prinsipp som på ekkolodd med sidescan. For å bøte på dette og for å finne gjenstander når vi har lokalisert de på sidescan og svinger ca 100 grader for å kjøre til det vi så har vi en sonar som ser framover. Denne tegner bare et øyebilkksbilde og framstår nesten som en radar som ser framover. Den som ser framover vil se teiner hvis vi ligger 0-3 meter over bunnen, men hvis vi går høyere ser den ikke bunnen og teiner som evt ligger i dødsonen for sidescan under rov. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.