Jump to content

Mastervolt combimaster eller annen anbefaling?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Sitter å prøver å bestemme meg for en kombinert, kraftig batterilader og inverter, eller separat lader og inverter. Den jeg så langt synes ser kjekkest ut er Combimaster 12-2000. Tilstrekkelig kapasitetsmessig, kan lade alle typer batterier og skal visstnok ta godt vare på batteriene. Noen som har prøvd denne og kan dele erfaringer? Står at den skap skifte automatisk mellom landstrøm/generator og invertermodus. Det vil vel si at den svitsjer mellom å være batterilader eller inverter, etter som det er koplet til strøm på inn-siden. Må man fortsatt ha en skillebryter da for at det ikke inveter og landstrøm skal kunne koples mot hverandre på nettet ombord?

Kan en slik kombilader også slippe vekselstrøm rett igjennom samtidig som den lader, slik at landstrømmen bare kan kobles til her? Isåfall vil jo skillebryter være unødvendig.

 

Hva kan NMEA2000 kompabiliteten brukes til?

 

Alternativt tenker jeg på en Victron multiplus C 1600. Sparer da 5000 kroner, og kan vel klare seg med 1600W hvis man ikke kobler til noe svære greier :)

Link to post
Share on other sites

Disse to produktene har temmelig like funksjoner slik jeg ser det. Du trenger vel jordfeilbrytere i tillegg mener jeg, men ikke skillebryter for inverter/landstrøm da de ordner dette selv - inkludert ‘power assist’ fra batterier ved små sikringer på landstrøm osv. Dersom du også har generator ombord så må du vel ha skillebryter eller transfer switch som sikrer at ikke 230V input koples sammen. Mener noen av de større Victron modellene har dette også innebygget (og at de kaller det transfer switch). NMEA2000 kan evt koples mot 3-parts kartplotter for visning av data slik jeg oppfatter det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...