Skimring Startet 1.Januar.2021 Del på Facebook Startet 1.Januar.2021 Jeg har montert en ny raymarine ev100 autopilot. fra før stod det en robertson ap100. Det fulgte ikke med rorføler med den nye piloten så jeg lurte på om jeg kunne bruke den gamle. Fargekodene på ledningene stemmer selvfølgelig ikke overens. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 1.Januar.2021 Del på Facebook Svart 1.Januar.2021 Rorføleren som skal inn på de nye Raymarine pilotene skal være 5000 Ohm. om den du har er det skal det gå fint. Du kan ikke dra den helt til null. Mener minste verdi er 1300ohm eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Januar.2021 Del på Facebook Svart 1.Januar.2021 Beskrivelse av de ulike ledningene finner du her: https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=6967 grå - jord/skjerm rød/grønn - endepunkter av potmeter i føler blå - potmeter ‘wiper’ Mulig du har dokumentasjon på rorføleren til AP100? Hvis ikke ville jeg bare målt og funnet de to ledningene der motstand ikke endrer seg når følerarm beveges. Dette blir grønn/rød. Den som endrer seg blir blå. Evt shield vil ikke ha forbindelse med de andre - den blir da grå. Er vel fort gjort å bytte om grønn/rød men mener jeg kalibreringsprosedyren tar seg av (slike følere monteres på mange ulike måter - en trenger egentlig bare referanse for midtpunkt og endeslag begge veier). Om ikke byttes rød/grønn. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Swingswong skrev for 14 timer siden: Rorføleren som skal inn på de nye Raymarine pilotene skal være 5000 Ohm. om den du har er det skal det gå fint. Du kan ikke dra den helt til null. Mener minste verdi er 1300ohm eller noe sånt. Edit: 1500ohm https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=95 Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Robertson rorfølere gir ut et frekvensmodulert signal og kan bare brukes med Robertson og Simrad. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 abbor skrev 39 minutter siden: Robertson rorfølere gir ut et frekvensmodulert signal og kan bare brukes med Robertson og Simrad. Er vel ikke helt riktig. De gamle modellene hadde vanlig rorpopmeter. Gjerne et til autopiloten og et til rorindikatoren samt to grensebrytere. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Er tydeligvis mange utgaver, så et bilde av rorføleren med påskrift kunne vært oppklarende. Iht dette dokumentet (Signert av Anne Berit i Egersund i 1986 😁) så lukter det potmeter i en eller annen form synes jeg: https://echomastermarine.co.uk/assets/manuals/Simrad/Autopilot/Rudder Indictator/RI40 Manual.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Skimring Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Det var desverre heller magert med informasjon å finne på føleren. Har målt ohm på en annen føler som lå hjemme, og der var det enkelt å finne ut av de tre lederne, men den som står ombord derimot.....kan vel hende at den er defekt, for jeg får ikke helt meningsfulle tall når jeg ohmer. ser ut som verdien er over skalaen som er maks på instrumentet mitt kanskje (2000) Den gamle ap 100 hadde ingen rorindikator viser. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Januar.2021 Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Har du en annen resistiv føler liggende så er det gjerne like enkelt å bytte til den? Men hva slags instrument er det du har som ikke går over 2kOhm?.. Sitér dette innlegget Link to post
Skimring Svart 5.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Er ikke spesielt flink med multimeter, ohm blir i hovedsak brukt til å sjekke brudd/kontakt i pærer, sikringer og ledninger...😁okke som føleren jeg hadde hjemme ble målt og gikk fra 0 til 12 ohm når instrumentet stod på 2000k mellom to av ledningene og ingen utslag på den siste lederen. De var foresten rød, blå og brun. Den ble så prøvd på piloten men intet rorutslag var å spore i displayet. 🤔😪 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Bare spør: Slik jeg har innbilt meg, trenger ikke EV-100 rorindikator. Hva er i så fall poenget med å montere en av et annet fabrikat? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 2000k er jo høyt nok, men hvis den rorføleren er i området som er nevnt tidligere i tråden ville det være naturlig å bruke 20k posisjonen (dvs Max 20kohm = 20000 ohm). 0 og 12 som da vil være 12kohm kan jo være mellom endepunktene på potmeteret? Ville satt armen ca i midtstilling og tatt en og en ledning og målt mot de to andre. Om teorien min over stemmer burde du da få 12kohm mellom to av de (disse blir da rød/grønn på Raymarinespråket) og rundt 6 kohm mellom de to første og den siste (som må bli blå). Så spørs det om Raymarine svelger det da.. Er vel ting som tyder på at den ikke gjør det.. Sitér dette innlegget Link to post
Skimring Svart 5.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Piloten er montert i en fiskebåt, den styrer riktig nok utmerket under fart uten rorgiveren. Men vi ønsker å bruke piloten til å styre mens vi drar bruk, da gjør båten nesten ingen fart gjennom vannet og da trenger den rorindikator for å styre. Uten er det en stor fare for at den kjører roret ut i bordet og står å presser på anlegget. Vi har testet den til styring under fart og den holdt kursen veldig presist, bedre enn mange andre piloter jeg har eid. Neste er å koble den opp mot kartplotter å styre mot plott eller rute. Dette burde gå lett... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Bårdp skrev On 2.1.2021 at 19.16: Er vel ikke helt riktig. De gamle modellene hadde vanlig rorpopmeter. Gjerne et til autopiloten og et til rorindikatoren samt to grensebrytere. Har heldigvis ikke vært borti noen pilot som er eldre enn at den bruker J3000 Junction boxu. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Hulda skrev for 9 timer siden: Bare spør: Slik jeg har innbilt meg, trenger ikke EV-100 rorindikator. Hva er i så fall poenget med å montere en av et annet fabrikat? Det reklameres for dette. Samtidig, når du har kjøpt en slik og begynner å lese medfølgende dokumentasjon er det første som står at de anbefaler på det sterkeste at det monteres rorgiver. Så Raymarines markedsavdeling og teknisk avdeling har kanskje ulikt syn på behovet for rorgiver. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fantino Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 (redigert) Ut fra linken som @Swingswong postet så vil nesten et hvilket som helst litt robust 5k potmeter som kan monteres med en forlenger/link til ror gjøre jobben. Redigert 6.Januar.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Ahhh, forstår. På Hulda sin gamle Ray er det rorføleren som forteller systemet når roret har nådd sin presatte yttergrense. Altså ingen endring der. Sitér dette innlegget Link to post
Skimring Svart 6.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Litt amøbe med ohm måler men.... kanskje noen kan si noe ut fra bildene. Har koblet de jeg mente var riktig etter beskrivelsene, men det ble ingen visning på raymarine sitt display. Det lille stripset indikerer retningen på potmeteret. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Tror ikke du kan bruke denne da den er 12kohm Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Januar.2021 Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Du får nok liten ‘sektor’ på dette potmeteret om du skal holde det mellom 1500 og 3500 Ohm og autopiloten vil ‘se’ 12kohm mellom rød/blå (på bildet) og gjerne ikke være happy med det. Bør nok få tak på en føler/potmeter på 5k. Sitér dette innlegget Link to post
Skimring Svart 7.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2021 sånn for moro skyld, kan dette brukes? vil jo tro det er det som er inni, bra prisforskjell.. sånn nesten 3000,- https://no.rs-online.com/web/p/potentiometers/8427021/?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_NO_Passive_Components_Whoop-_-(NO:Whoop!)+Potentiometers-_-8427021&matchtype=&pla-341519865049&gclid=CjwKCAiA_9r_BRBZEiwAHZ_v15TXR_kUW1_dy117GoTBj5WeoQ20GC0t_yBsS0lffUrkTCzFbKPfAxoCslsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 7.Januar.2021 Del på Facebook Svart 7.Januar.2021 (redigert) Bør virke, men det er 285 grader 0-5000ohm så det er mulig utslaget kan bli litt lite. Tåler nok ikke all verden med fukt heller vil jeg tro. edit: har mer tro på dette https://www.microlectra.com/p-opkon-lpc-linear-potentiometer-linear-sensor-linear-position-sensor-7840 Redigert 7.Januar.2021 av Swingswong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 7.Januar.2021 Del på Facebook Svart 7.Januar.2021 Eller denne http://www.asensors.net/product/product166_en.html Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 De der lineære vil jeg tro er av høyere kvalitet enn en original Raymarine sensor. Men prisen blir vel i samme område også? Skulle jeg prøvd el-cheapo løsning så ville jeg sett til Kina som vanlig 😁😇 Om en rigger stag til ror slik at dette potmeteret brukes i en sektor på rundt 140 grader så burde det produsere omtrent eksakt de verdiene som Raymarine beskriver. Så var det holdbarheten da. God knows. Jeg vil tro at fukt som @Swingswong nevner kanskje er mest sannsynlige utfordring, men kan fort gå helt fint også. Og en må nok sørge for at selve potmeterakslingen ikke ser særlig mye bøyemoment, men det trengs vel ikke rare staget heller. NOK 112.49 8% Off | 1pcs WDD35D-4 precision conductive plastic potentiometer angular displacement sensor 1K 2K 5K 10K linear 0.5% https://a.aliexpress.com/_msaeCpf Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 8.Januar.2021 Del på Facebook Svart 8.Januar.2021 Jeg er usikker på om jeg ville valgt noe veldig billig her. Alt kommer an på hva autopiloten gjør om den finner ut at drevet står i 30 grader når du holder 25knop 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.