Jump to content

ny pilot gammel rorføler

Skimring

Recommended Posts

Beskrivelse av de ulike ledningene finner du her:

https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=6967

grå - jord/skjerm

rød/grønn - endepunkter av potmeter i føler

blå - potmeter ‘wiper’

Mulig du har dokumentasjon på rorføleren til AP100? Hvis ikke ville jeg bare målt og funnet de to ledningene der motstand ikke endrer seg når følerarm beveges. Dette blir grønn/rød. Den som endrer seg blir blå. Evt shield vil ikke ha forbindelse med de andre - den blir da grå. Er vel fort gjort å bytte om grønn/rød men mener jeg kalibreringsprosedyren tar seg av (slike følere monteres på mange ulike måter - en trenger egentlig bare referanse for midtpunkt og endeslag begge veier). Om ikke byttes rød/grønn.

Det var desverre heller magert med informasjon å finne på føleren. Har målt ohm på en annen føler som lå hjemme, og der var det enkelt å finne ut av de tre lederne, men den som står ombord derimot.....kan vel hende at den er defekt, for jeg får ikke helt meningsfulle tall når jeg ohmer. ser ut som verdien er over skalaen som er maks på instrumentet mitt kanskje (2000)

Den gamle ap 100 hadde ingen rorindikator viser.

20210104_181819.jpg

Er ikke spesielt flink med multimeter, ohm blir i hovedsak brukt til å sjekke brudd/kontakt i pærer, sikringer og ledninger...😁okke som føleren jeg hadde hjemme ble målt og gikk fra 0 til 12 ohm når instrumentet stod på 2000k mellom to av ledningene og ingen utslag på den siste lederen. De var foresten rød, blå og brun. Den ble så prøvd på piloten men intet rorutslag var å spore i displayet. 🤔😪

20210105_174457.jpg

2000k er jo høyt nok, men hvis den rorføleren er i området som er nevnt tidligere i tråden ville det være naturlig å bruke 20k posisjonen (dvs Max 20kohm = 20000 ohm). 0 og 12 som da vil være 12kohm kan jo være mellom endepunktene på potmeteret? Ville satt armen ca i midtstilling og tatt en og en ledning og målt mot de to andre. Om teorien min over stemmer burde du da få 12kohm mellom to av de (disse blir da rød/grønn på Raymarinespråket) og rundt 6 kohm mellom de to første og den siste (som må bli blå). Så spørs det om Raymarine svelger det da.. Er vel ting som tyder på at den ikke gjør det..

Piloten er montert i en fiskebåt, den styrer riktig nok utmerket under fart uten rorgiveren. Men vi ønsker å bruke piloten til å styre mens vi drar bruk, da gjør båten nesten ingen fart gjennom vannet og da trenger den rorindikator for å styre. Uten er det en stor fare for at den kjører roret ut i bordet og står å presser på anlegget. Vi har testet den til styring under fart og den holdt kursen veldig presist, bedre enn mange andre piloter jeg har eid. Neste er å koble den opp mot kartplotter å styre mot plott eller rute. Dette burde gå lett...

Hulda skrev for 9 timer siden:

Bare spør: Slik jeg har innbilt meg, trenger ikke EV-100 rorindikator. Hva er i så fall poenget med å montere en av et annet fabrikat? 

Det reklameres for dette. Samtidig, når du har kjøpt en slik og begynner å lese medfølgende dokumentasjon er det første som står at de anbefaler på det sterkeste at det monteres rorgiver. Så Raymarines markedsavdeling og teknisk avdeling har kanskje ulikt syn på behovet for rorgiver.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

De der lineære vil jeg tro er av høyere kvalitet enn en original Raymarine sensor. Men prisen blir vel i samme område også?

Skulle jeg prøvd el-cheapo løsning så ville jeg sett til Kina som vanlig 😁😇 Om en rigger stag til ror slik at dette potmeteret brukes i en sektor på rundt 140 grader så burde det produsere omtrent eksakt de verdiene som Raymarine beskriver. Så var det holdbarheten da. God knows. Jeg vil tro at fukt som @Swingswong nevner kanskje er mest sannsynlige utfordring, men kan fort gå helt fint også. Og en må nok sørge for at selve potmeterakslingen ikke ser særlig mye bøyemoment, men det trengs vel ikke rare staget heller.

NOK 112.49  8% Off | 1pcs WDD35D-4 precision conductive plastic potentiometer angular displacement sensor 1K 2K 5K 10K linear 0.5%
https://a.aliexpress.com/_msaeCpf

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...