Blyrompa Startet 2.Januar.2021 Del på Facebook Startet 2.Januar.2021 (redigert) Foranledning: Jeg ønsket selv å etablere en dieselvarmer i båten for å kunne varme opp bereder på slik måte å ha varmtvann uten å måtte starte motor eller ikke ha tilgang til 230 volt. Jeg vurderte derfor å koble diesel vannvarmer i kjede med motorens lukkede ferskvanns sløyfe for å kunne varme opp motor og utnytte motorens ekspansjons system.. Pass på, sjøvann lager avleiringer når det kommer over 50 gr i saltvann: Etter søking rundt på nett og grupper på facebook, ble jeg oppmerksom på noen jeg tror svært få tenker på og ikke kjenner til når det gjelder egenskapene til sjøvann. Maskinist ved navn tipset meg om noe jeg ikke kjente til. Kort fortalt så bør sjøvann holdes under 50 gr C. Går temperaturen over så skilles det ut stein-stoffer og avleiringer. Tenkt tilfellet er at motor har en varmeveksler mellom fersk- og sjøvann. Man varmer opp ferskvannet mens det samme skjer på sjøvannsiden som ikke sirkulerer og man vil da oppnå en ikke ønsket situasjon der varmeveksler kan bli ødelagt og miste sin funksjonalitet. Internettets fakta pr januar 2021: https://issuu.com/gunnarholmstad/docs/info-sjovannskjoling-bruk-og-vedlikehold https://baatplassen.no/i/topic/136186-volvo-penta-md11c-som-indikerer-for-h%C3%B8y-temperatur/?fbclid=IwAR07JtpKyvgzcd9Hx2tfIZgY7eFJydMVCLi08WSIOy3Zj6q_oWNB6mqliXk#comment-1949673 Forslag til løsning: Ha ikke vannvarmer i samme sløyfe som motorens. Man bør vurdere andre løsninger. Dette kan være: 1: Det finnes beredere som har 2 sløyfer. Da kan den ene sløyfen være forbeholdt varmeren, den andre motoren. 2: Man ordner seg en løsning med kraner der man åpner og stenger ved behov. Dvs når motor skal kjøres, stenger man kran mot vannvarmer og åpner mot motor, og omvendt Viktig å vite om sjøvann dersom man vil benytte varme på båtmotor - Google Dokumenter Redigert 2.Januar.2021 av Blyrompa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Hver gang du stopper motoren og sirkulasjonen i sjøvannsystemet stanser vil varmen fra motoren varme opp det stillestående sjøvannet. Over tid vil det derfor bygge seg opp saltavleiringer selv om man ikke har dieselfyrt vannvarmer i systemet. På Volvo D4/D6 er det serviceintervall på rengjøring av kjølere hvert femte år. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kallethekid Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Prinsippet at salt skilles ut ved varmere vann er riktig, men jeg lurer på om du ikke opererer med litt lave temperaturer? Mener at termostater på sjøvannskjølte motorer ofte åpner på 60°. Det vil vel da tilsi at arbeidstemperaturen er rundt 70° og at det lokalt i motoren er varmere en dette. Mange sjøvanskjølte motorer varer i 40 år uten å "saltes igjen". Tror du uten problem kan koble inn en slik sløyfe, men det holder kanskje å varme vannet til 50°? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 Litt i overkant synsing. Det er ikke 'salt' som felles ut og som løses opp igjen. Det blir ved 60 grader C igangsatt en kjemisk reaksjon som linker NaCl, Mg, Ca etc. sammen til en basisk forbindelse som ikke løser seg i vann. De som ønsker, kan sikkert google det korrekte svaret. Så dette er et 'problem'. Derfor må enkelte bruke 'systemrens' for å løse disse forbindelsene. At dette er et problem som gjelder 'alle' er ikke korrekt: Denne varmeveksleren etter 1200 timer og 19 år har ikke antydning til avsetninger på sjøvannsiden. At termostater åpner på 70 grader, er sikkert korrekt. Termostaten til Hulda åpner på 82 grader. Motorens driftstemperatur ligger på rundt 80 grader (+/- 2 grader). Hvorfor dette skjer med enkelte, altså gjentetting av systemet, kan kanskje gå på designen av systemet. At man rett og slett har varmevekslere med for liten restkapasitet og for liten relativ flow av sjøvann. Har har en del systemer øvre grense på ca. 2 m/s for sjøvannet for å unngå kavitasjon. Så er det vel opp til varmen som dieselvarmeren avgir som bestemmer om termostaten(e) på motoren åpner. Hulda valgte å ikke kjøre løpet med varming av vannet for å varme båten. Har system med luftvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 10 hours ago, Blyrompa said: Forslag til løsning: Ha ikke vannvarmer i samme sløyfe som motorens. Man bør vurdere andre løsninger. Dette kan være: 1: Det finnes beredere som har 2 sløyfer. Da kan den ene sløyfen være forbeholdt varmeren, den andre motoren. 2: Man ordner seg en løsning med kraner der man åpner og stenger ved behov. Dvs når motor skal kjøres, stenger man kran mot vannvarmer og åpner mot motor, og omvendt Nå tenkte ikke jeg på saltutfelling når jeg monterte vannvarmer ombord, men det ble montert 3veis ventiler mot motor. Når båten lå på landstrøm fixet 220v kolba varmtvann og ellers brukte jeg Webastoen, det var så fort gjort at jeg aldri varmet vann via motor lengere. Hadde jeg montert i dag hadde jeg droppet 3-veis ventiler og koblet helt utenom motor. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 2.Januar.2021 Del på Facebook Svart 2.Januar.2021 (redigert) Vurderte en stund separat varmesløyfe til vannvarmeren, men droppet det til fordel for ventilstyring som bypasser motoren ved behov. 2 ventiler med elektrisk aktuator gkør susen og gir fleksibiliteten man ellers mister. Redigert 2.Januar.2021 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
blueline Svart 3.Januar.2021 Del på Facebook Svart 3.Januar.2021 Uansett greit å kjøre igjennom systemrens når man. Ser at driftstemperaturen begynner å stige ved maks pådrag. Min erfaring er at dette ikke er et problem for fritidsbåter som gjør det nødvendig å lage kompliserte installasjoner. De fleste er begrenset med tid og 💰 så min anbefaling er systemrens hvert 5-7 år. Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 4.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Brigg skrev On 2.1.2021 at 11.01: Hver gang du stopper motoren og sirkulasjonen i sjøvannsystemet stanser vil varmen fra motoren varme opp det stillestående sjøvannet. Over tid vil det derfor bygge seg opp saltavleiringer selv om man ikke har dieselfyrt vannvarmer i systemet. På Volvo D4/D6 er det serviceintervall på rengjøring av kjølere hvert femte år. Ett veldig bra poeng som bør tas med i vurderingen vedrørende dette. Selv erfarer jeg på egen maskin at maskinen faller ned mot ca 60 grader når jeg tomgangskjører etter høyere pådrag. Dersom en vannvarmer går har jeg skjønt det slik at det går på ved ca 65 gr og av ved ca 80 gr. Jeg antar derfor at man vi ha mer avleiring med en varmer over tid enn ved kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 4.Januar.2021 Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Det er vel begrenset hvor mye avleiring det kan bli av stillestående saltvann? maskinisten beskriver en motor under gange. Og det er en enkel sak å ta ut varmeveksleren, så hvis dette faktisk hadde vært et problem så ville vi vel sett flere poster her inne med nedkloggete varmevekslere? Sitér dette innlegget Link to post
Oddemand Svart 4.Januar.2021 Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Jeg har montert 2 stk 12 Volt magnetventiler så at motoren ikke blir oppvarmet. Det kostet ca drøye tusenlappen. De er koplet til tenningen så jeg slipper å tenke over at de er riktig koplet etc. Når motoren går så varmes vannet via motoren, eller med strøm ved landligge hvis det er tilgjengelig. Fint med vannvarmer i uthavner. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Januar.2021 Del på Facebook Svart 4.Januar.2021 Jeg har platekjøler mellom saltvann- og sjøvannskretsene. Jeg har demontert og renset platene ved et par anledninger, siste gangen etter rundt 600 timer. En del grums på ferskvannsiden. Helt rene og blanke flater på sjøvannsiden, ingen tegn til avleiringer. Motoren holder konstant 80 grader på ferskvannsiden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
paxo Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Det er i grunn så enkelt at kalk løses dårligere i varmt enn i kaldt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Nei. Det blir en base som må løses med syre. Det kan øses på så mye kaldt vann man bare orker. Jeg må inrømme at jeg ikke gidder å sette meg inn i hvorfor reaksjonen trigger ved +60 grader C. Bare observerer at slik er det. Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 paxo skrev for 8 timer siden: Det er i grunn så enkelt at kalk løses dårligere i varmt enn i kaldt vann. Poenget her er vel at kalk vil felles ut når vannet varmes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 Det er ikke kun 'vel', det er slik det funker. Vi som har turnert Danmark i perioder har oppdaget at vannkjeler og dampstrykejern får kalkbelegg innvendig. Det er også derfor 32 % eddiksyre er en stor salgsartikkel i bl.a. Danmark. Syren løser effektivt opp kalkbelegget. Saltsyre er også bra for å løse kalk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.