Jump to content

Baupropell som fusker ....


hermansen

Recommended Posts

Har en utfordring som jeg tar med leverandør men tenkte om noen andre også kunne gi noen innspill.

 

Jeg fikk montert en Sleiper SP40 baupropell i min båt i vår. Første tiden virket den helt fint, men så sluttet den plutselig å virke (det var i august og da var jeg selvsagt på tur). Fikk låne et voltmeter og målte spenning både her og der. Alt så ut til å fungere rent elektrisk men det virket som releet på propellen ikke slo inn.

 

På vei tilbake fra turen kom vi ut i litt småkraftig sjø (1-1.5m) og da får en jo noen slag av og til. Etter den turen så fungerte propellen igjen. Og det gjorde den resten av sesongen.

 

I dag var jeg nede i båten for å ta klargjøre toalett og tilsvarende for vinteren (båten ligger på sjøen). Da tok jeg "mest for morro skyld" en test om bauprollen virket, men den gang ei. Det var dødt som i graven. Jeg hørte releet på dashbordet fungerte korrekt, men det var ingen propell som gikk. Og jeg brukte den for en uke siden og da var batteriene 110% oppladet (har vært litt kaldt siste uken med temp ned mot 0, men de lades ikke ut så fort)

 

Etter første stopp sjekket jeg opp med produsent (Sleipner i Fredrikstad). De fortalte at det skal være et lite kretskort som kan gå. Men det hadde aldri verkstedet i Stavanger hørt om.

 

Er det noen som har vært borti noe tilsvarende, med Sleiper eller andre merker ? Siden propellen virket igjen etter turen i litt småkraftig sjø tenkte vi at noe kanskje hadde hengt seg opp. Men nå vet vi ikke lenger.

 

Tenkte å få noen innspill her før jeg tar turen inn til verkstedet i Stavanger.

 

:discuss:

Link to post
Share on other sites

Opplevde tilsvarende på en SP55 for en god del år siden. Oppstod kort tid etter montering. Dengangen var det releet som fusket. Flott service fra Sleipner som kjørte nytt til meg da jeg var på ferie i Fredrikstad-området. Grei jobb å skifte releet, niks problem senere.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Kan være symptom på flere mulige feil.

 

Kan tyde på dårlig kontakt. Selv om det tilsynelatende høres ut som kontaktor opererer/slår så kan kontaktpunkter være brent. Sjekk dette. Det kan gjøre at du ikke får nok strøm gjennom til motor.

 

Hvis ikke kontaktor slår kan du jo sjekke om den gjør det når du setter strøm på direkte lokalt. Husk å ligge på et egnet sted. Hvis du prøver å sette strøm et øyeblikk direkte på kontaktor (styrestrøm) den ene og andre veien så ser du om den slår. Da skal thruster også gå et øyeblikk..

Skjer det så kan det være feil i panelet ditt eller på veien mellom panel og thruster.

 

Jeg har hatt samme feilsymptom en gang på en Vetus thruster. Feilen var da at kontaktpunktene i motor var løse. Tror kanskje ikke det er ditt problem, men hvis ingenting annet blir funnet feil så vet du at det kan skje.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er et par ting som kan klikke:

 

1) Mål spenningen over pluss og minus over el.motorpolene når baugpropellen kjører. Denne spenningen skal ikke gå under 10,6 volt (mener jeg å huske). Hvis dette er i orden, er det punkt

 

2) Det sitter et rele på toppen av motoren (en liten svart boks med en ledningsklyse). Dette releet var defekt på motoren min. Jeg mener at disse tvilsomme releene har blitt skiftet på senere modeller.

 

Det at sakene virket etter litt dasking i sjøen kan også tyde på dårlig kontakt et eller annet sted. Hulda hadde problem på forsommeren. Feilen var en batterisko som hadde sprukket og ga periodisk dårlig kontakt. Kontakten var god nok til at batteriet var fulladet. Jeg mistenkte ikke den nye batteriskoen. Da virket propellen i rykk og napp. Noen ganger virket den ikke i det hele tatt. Noen ganger gikk den for halv fart. Generelt er Sleipneren kjent for å være meget driftsikker.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik du beskriver problemet er vel mest sannsynlig årsak dårlig kontakt et eller annet sted, eventuelt dårlig releer.

Det kan også være et problem med børstene på motoren. Hvis motoren blir "parkert" i en posisjon hvor børstene ikke får skikkelig kontakt kan det arte seg på samme måte.

Ved å kjøre i en del sjø kan du ha fått såpass stor bevegelse av vann i røret at propellen har klart å dreie motoren litt. Dette kan være nok til å få startet neste gang.

 

Lykke til!

 

Cato

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hadde samme problem i vår på baugprop'en min også. Det viste seg å være hovedstrømsbryteren som var dårlig. Plukket denne fra hverandre, pusset irr smørte den opp og strammet fjera samt litt mer spenn på annleggsplata. Deretter alt ok. Jeg kunne også høre at rele slo inn osv, men den fikk ikke nok strøm gjennom hovedbryter til å fungere. (har egen hovedbryter på baugprop.)

Svein H

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg monterte i Månestråle (under bygging) SP35 i 2003, andre året i bruk 2004, sluttet den helt plutselig å virke den ene veien. Virket kun bau mot BB, mot SB virket den i ca. 2 sek, så ga den seg helt.

Dette sjedde hver gang.

 

En skulle tro det hadde noe med kablene å gjøre, dårlig kontakt el. men snedig bare den ene veien. Jeg sendte hele SP35 (bortsett fra giret selvfølgelig) til Sleipner, og fikk ny SP40 i posten i løpet av få dager og uten ett spørsmål.

Så jeg vet desverre ikke årsaken, men servicen hos Sleipner var upåklagerlig :yesnod:

 

Månestråle

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Høres ut som dårlig kontakt et eller annet sted. Det jeg imidlertid ikke skjønner helt, er at du hører det klikker i et rele under dashbordet. Så vidt jeg vet er det bare et rele på baugpropellen, og det sitter direkte på motoren.

 

Det er best å måle seg fram for å finne feilen. Det går bra med prøvelampe for å se om det er spenning på de forskjellige punktene. Selvom det skulle være noe spenningstap underveis, vil mest sannsynlig propellen gå allikevel, hvis det ikke er voldsomt mye tap da. Da bør man nok bruke et voltmeter, men ellers til vanlig feilsøking burde en lampe holde.

 

Har opplevd at manøverpanelet har streiket, men det var en svakhet Sleipner visste om, og jeg fikk byttet det uten problemer. Dette var noen år siden, så det burde ikke være feilen hos deg.

 

Hvis det virker når du kobler direkte på releet, kan det jo være at feilen ligger i manøverpanelet allikevel. Og det går å prøve seg fram ved å fjerne panelet og bruke en jumpeledning til å koble mellom punktene i kontakten på kabelstokken. Men hvis det heller ikke virker direkte på releet på motoren, så har du mest sannsynlig enten feil i tilførsel, eller så er releet gåent. Sjekk også om det er skikkelig kontakt på minuskabelen.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det er en "black box" ved siden av releet på thrusteren. Denne kan forårsake problemer som du her beskriver. Du kan selv koble spenning rett på releet for å se om thrusteren virker. det er også bare å ohnme kontrollpanelet forå sjekke om det fungerer. Det du da står igjen med ded er "black box" som er selve styringssytemet til thrusteren. Denne feilet på min (SP55) og resulterte i mange rare feil. Snakk med Sleipner i Fredrikstad. Super service på de gutta. Anbefaler deg å ringe fra båten slik at du får testet div. med de gutta på tråden.

Link to post
Share on other sites

Det er en "black box" ved siden av releet på thrusteren.

Det er det releet Hulda skriver om, og som har forårsaket en del problemer på "eldre" modeller. Det ble fikset for 3- til 4 år siden.

 

Ellers så må man bare slutte seg til "hylekoret", servicen hos Sleipner er enestående. Nå har jeg testet dem både i Fredrikstad og Strömstad, samme enestående service. Og nokså dyp fagkunnskap, det er det heller ikke bestandig man møter. Jeg vil dra det så langt som at kan jeg kjøpe et Sleipner-produkt så gjør jeg det, innen prismessig rimelige grenser.

Link to post
Share on other sites

Har opplevd at manøverpanelet har streiket, men det var en svakhet Sleipner visste om, og jeg fikk byttet det uten problemer. Dette var noen år siden, så det burde ikke være feilen hos deg.

Har også hatt problemer med min SP55. Slo seg av med en gang jeg prøvde å aktivere den. Sleipner-gutta ba meg holde inne begge "ON" knappene samtidig som joystick ble aktivert. Da funka den.

Konklusjonen var at manuveringspanelet var defekt.

Jeg måtte betale halv pris for et nytt panel,(via Maritim).

Trusteren var da bare 2 år gammel. Syntes det var greit, men ut fra det som kommer fram i denne tråden skulle jeg kanskje fått den uten omkostninger for meg?

Link to post
Share on other sites

Trusteren var da bare 2 år gammel. Syntes det var greit, men ut fra det som kommer fram i denne tråden skulle jeg kanskje fått den uten omkostninger for meg?

Ja, det er slik Sleipner operer, gratis hvis reklamasjon innen rimelighetens grenser. Historie: En kompis hadde en joystick som ikke fungerte. En kjapp telefon til Sleipner med beskjed om at jeg hadde et trykknappanel som ikke vart pakket ut enda, kjøpt for to år siden. Kameraten fikk panelet mitt og Sleipner sendte meg et nytt trykknappanel med forhåndsbetalt porto da de fikk den defekte delen i retur fra kompisen. Ikke noe kverulering, ingen utredning, flott og ubyråkratisk håndtering av Sleipner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...