Jump to content

Saga vs Scand Baltic

Tunvang

Recommended Posts

Hei. Vi er en familie på fire, mor,far og to tenåringer. Vi ønsker oss en feriebåt hvor det er fire faste  sengeplasser, fast aksling og en type båt som kan brukes fra tidlig vår til sein høst. 
Har sett på Saga 29ht ,Saga 315 (tror Saga 325 blir for dyr). 
Scand Baltic men er usikker på om den er rett båt for oss. Håper dere kan gi oss noen tips om hva som er plusser og minuser ved disse båtene og om dere kan dele noen erfaringer. Takk for alle svar og et flott forum🙂

Hei, og velkommen på forumet. Godt nyttår !

Her har du min mening:

Kjøp Baltic ! Sagaen kan du vente med til unga er ute av rede. Tenåringer tar like mye, eller kanskje mere plass enn voksne. Det er mye bedre løsning i en Baltic enn Saga 29/315, når man skal feriere ned barn/tenåringer. 

En Baltic, jo nyere jo bedre, helst med Yanmar sin 6LP, som det finnes flest av etter 2000, anbefales. 

Når dere blir eldre og vil lukke vær og vind ute, samt ikke alltid er full familie, kan dere velge Saga :-) Min mening, da.. Lykke til !

Redigert av Worry II (see edit history)

Regner med at du har sjekket bilder og omtaler av båtene. Jeg hadde Baltic fra 2007 og var veldig fornøyd med den, men det er klart at dette er mer en sommerbåt enn Saga. Brukte den også et par ganger på tur der det var frost om natta. Da må dieselvarmeren fungere, og både ullpledd og ullklær kommer godt med. Til sommerbruk er det herlig når kalesjen kan tas av og sola får slippe til.

Jeg ville gått ombord i begge to og «kjent» på plassen. Sett dere ved førerplassen og i passasjerstoler/sofaer. Hvilken båt gir dere den beste sosiale følelsen? Trivsel?

Så til det praktiske. Hvor lenge varer sesongen deres? En lukket båt gir vesentlig høyere komfort når det regner og er kaldt. Jeg har hatt både kalesjebåt og lukket båt. Den gangen jeg ikke bodde i båt ble den brukt fra mars til november. Da ble det lukket båt som definitivt ga best komfort. 
Kalesjebåt gir en fantastisk følelse  på solfylte og varme dager. 
Begge har sine plusser og minuser. Begge holder seg relativt godt i pris og er gode produkter!

Kjenn etter hva det er dere vil ha! Komfort på kalde dager eller åpen båt i sol?

Høyde under taket, stuveplass, toalettet. Har det god nok plass?

Uansett hvilken dere velger så sørg for at den er godt tatt vare på og at vedlikeholdet er godt ivaretatt! Et rent og ryddig maskinrom sier mye!

Er navigasjonsmidler oppe og går? Er det elektriske på stell?

Og når det gjelder Riviera.... det er etter min mening en veldig trang båt!

Men nå er jeg 194 cm høy. 
Lykke til!☺️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Worry II skrev Just now:

Om du er 194 cm høy, så skal du ikke ha Riviera, Baltic eller Saga. Sånn er det bare. :giggle:

Du sier noe! Men det er god takhøyde i Saga😁😁😁😁

Lavt under taket i Storebroen også enkelte steder!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hei, og lykke til med valg av båt.

Jeg er muligens litt innhabil, etter å ha hatt Saga 315 i 5 år og 365 i 8.:-)

Men skal du ha helårsbåt, er 315 et godt alternativ. 29HT er jo kalesjebåt (29LS er lukket) Dog kjenner jeg 2 på Askøy som har brukt sine HT hele året siden de kjøpte dem ny.

Har vært ombord i Baltic og likte denne godt, men etter at vi fikk vår første Saga, er dette det jeg liker med disse:

• Badeplattform med enkel ombordstigning
  • Trapp fra badeplattform til sidedekket er veldig praktisk. Mange båter må man via akterdekk og ut gjennom kalesjen på siden.
  • Med bakdør, har men et drenert akterdekk man kan kle av seg våte og skitne klær før man går inn i salongen.
  • Store takluker slipper solen inn.
  • God plass i forpig. (gå for typen med Vkøye.)
  • God ståhøyde og plass på toalett/dusj
  • Stort lasterom
  • Sosialt akterdekk. Vi hadde dyse fra dieselvarmer her, og brukte dette hele året.

Med to tenåringer på tur, kan evnt. de voksne flytte i stikklugaren. Der er god seng og plass til to.

Fjerner man ileggsplaten i forpig, får man to adskilte køyer. 

Saga er gode sjøbåter, og bygget for barskt vestlandsklima. 315/29 er behagelige trygge båter, som trives best under 20 knop. Min 315 marsjet på 15, og hadde et forbruk på 2,5l/Nm.

Saga 32 er helt suveren i dårlig vær og skvalpesjø. Denne er litt smalere enn 315, men har to stikk køyer og lukket forpig. Absolutt verdt å se på. Har gått på ferie med noen med en 32 de 10 siste årene, og de har enkelte ferier vært 4 voksne og 2 barn på tur. Da bruker de salongen som ekstra seng.

Til slutt kan nevnes at med en Saga, har du et verft som sitter på reservedeler og ekspertise på alle sine modeller. Servicen der oppe er helt i toppklasse.

Lykke til med valget. Og som flere sier. Om du har mulighet til å ta en tur ombord, beveg deg rundt og føl om du kan bo her i 3-4 uker i strekk.:-)

@fluefiskeren her inne har hatt både Baltic og Saga325. Han kan du trygt sende PM til.

Redigert av Amfea (see edit history)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...