Jump to content

Kabeltverrsnitt NMEA kabel


Sebaldus

Recommended Posts

Skal legge opp nmea ledninger fra ekkolodd til pc og fra GPS til autopilot. Strekket er vel rundt 6 meter med kriker og kroker.

 

Lurer først og fremst på om dette er problemfritt med hensyn på ledningslengde. Lurer så på hva slags tverrsnitt jeg må ha på kabelen. Har to bunter med 6 leder kabel hvorav den ene har 0,5 kvadrat og den andre 1,5. Antar det ikke er rare strømmene som skal gå her....vil jo selvsagt helst slippe unna med å bruke den tynneste siden den kostet 20 kr for 10 meter og ikke den grove som kostet 200 kr for samme lengde.

 

Tips?

Link to post
Share on other sites

Ein 6x0,5mm2 CU vil vel kunne tåle 2-5 A, alt etter temperatur i forlegningsområdet, andre strømførande leiarar o.l. Reknar då med den er PVC isolert... Det er vel neppe snakk om slike store straumar,

men det som kanskje er meir spanande er spenningsfallet.

 

Ein 0,5mm2 vil ha ein motstand på:(rho)xl/A= 0.018x6x2/0,5=0,432 ohm

med 1,5mm2: 0.018x6x2/1,5=0,144 ohm

 

med 1A vil du då få eit spennigsfall på U=RI=0,432ohmx1A= 0,432V

og U=RI=0,144ohmx1A= 0,144V.

 

Så då spørs det kor kritisk utstyret er på spennignsfall, ein volt her og ein halv der...

 

Ellers vil ein tjukkare kabel ha betre mekaniske eigenskapr, slit- og bruddstyrke.

Dersom du ikkje har andre planar med 1,5mm2 ville eg gått for den, så har du litt å gå på om

utstyret skal oppgraderast.

Link to post
Share on other sites

Så då spørs det kor kritisk utstyret er på spennignsfall, ein volt her og ein halv der...

NMEA er vanlig seriekommunikasjon så strømmen og dermed spenningsfallet er helt minimalt uansett kabeltverrsnitt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hmm..må den være skjermet og tvundet altså? Det jeg har sett av nmea kabler før har ikke vært det men da har det vært snakk om langt kortere avstander.

 

Må jeg ha skjermet kabel er det vel vanlig nettverkskabel som er greiest? Men trenger jeg virkelig det? Strengt tatt er det jo kun en ledning jeg skal ha mellom ekkolodd og pc siden det er felles jord. Tenkte dog trekke nmea til autopilot i samme kabel...derav behovet for flere ledere.

Link to post
Share on other sites

NMEA er vanlig seriekommunikasjon så strømmen og dermed spenningsfallet er helt minimalt uansett kabeltverrsnitt.

Kommer an på hva du mener med vanlig, nmea er rs422 ballansert linje. Det vil si at den blir terminert i enden med en motstand og referere ikke til jord men til den andre lederen. I praksis betyr dette at det ikke blir problemer med å lese signalet om en har hundrevis av meter med kabel.

 

Hmm..må den være skjermet og tvundet altså? Det jeg har sett av nmea kabler før har ikke vært det men da har det vært snakk om langt kortere avstander.

 

Må jeg ha skjermet kabel er det vel vanlig nettverkskabel som er greiest? Men trenger jeg virkelig det? Strengt tatt er det jo kun en ledning jeg skal ha mellom ekkolodd og pc siden det er felles jord. Tenkte dog trekke nmea til autopilot i samme kabel...derav behovet for flere ledere.

som jeg skrev over er det ikke bruk av jord i en rs422 forbindelse(+ og - utgang), om en har rs232 refererer denne til 0V. I en liten plastbåt kan selv en lampettledning fungere fint. Men skal du gå til innkjøp av ledning vil jeg anbefalle en tvistet med skjerm. Cat 5 kabel anbefalles ikke da endene lett brekkes av (stiv kabel), ikke bra å lodde denne kabelen. Om en har rs232 i den ene enden og rs 422 i den andre enden kan en få problemer, en kan da kun sende singaler en vei.
Link to post
Share on other sites

Tydelig at enkle, korte svar ikke er tolerert av alle på forumet her.

trenger man 6 meter kabel til et nmea signal , kan en bruke hva som helst av kabel,flertrådet anbefales selvfølgelig.

Så hvorfor gjøre en stakkars kar som spør om råd helt forvirret??

Det er mange måter å legge opp det elektriske i en båt på, en kan gjøre det kjappt og kansje greit nok (det virker) eller en kan gjøre det på riktige måten med en gang. Det fuskes nok som det er med det elektriske så hva er vel mer riktig enn å fortelle hvordan det bør gjøres. Jeg tolker spørsmålet som at vedkommende lurer på hvilken kabel som anbefalles, det har han fått svar på. At alt annet virker kan vi diskutere i det lange men det er ikke det som anbefalles!
Link to post
Share on other sites

Standarden sier ingenting om tverrsnitt på kabelen. Den sier imidlertid at det skal brukes skjermet twisted-pair. Men den sier noe om strømtrekk for hver enkelt "listener". Maks 2 mA. Også sier den noe om hvordan kretsen i prinsipp skal se ut.

 

 

 

Bilde

 

Så det ser ut som om 0.5 kv. er nok.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...