Jonner’n Startet 5.Januar.2021 Del på Facebook Startet 5.Januar.2021 Da er vist tiden inne for bytte av register reim for min QSD 170hk (Har service manualen, her står det bytte hvert 4 år eller 1000 timer). Er det noen som vet om det finnes en manual, steg for steg? jeg har aldri gjort dette før, er en "handy" type og ønsker å gjøre/lære dette selv da det koster en formue på verksted som nok er milevis unna... Har sett det henvises til en manual for dette "steg for steg" for 1,7 liter typen som skal være en ok jobb å gjøre, men dette er en helt annen motor. Noen som vet hvor man evt kunne fått tak i en slik manual for 2,0 QSD? Limer inn link til 1,7 motor Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.Januar.2021 Del på Facebook Svart 5.Januar.2021 http://download.brunswick-marine.com/download/dosearch/@isnew/desc;jsessionid=6rynmoydnwij?lang=EN&categories=MERCRUISER$&mod=4 se hva du finner her...? Sitér dette innlegget Link to post
Jonner’n Svart 6.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2021 Dessverre så ligger det kun informasjon om service, smørepunkter og enkle veiledninger på linken som du ga.... fant ikke "mekaniker" håndboka for motor her dessverre... Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 13.Januar.2021 Del på Facebook Svart 13.Januar.2021 Fant du «mekaniker» håndboka? Eventuelt hvor? Sitér dette innlegget Link to post
Jonner’n Svart 1.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2021 hei, nei har ikke funnet denne dessverre. skulle gjerne hatt den, finner bare service bok Sitér dette innlegget Link to post
draco 20ht Svart 17.Mars.2021 Del på Facebook Svart 17.Mars.2021 Har du skiftet reim? hvis ja, har du noen tips å komme med? skifter du stramme og løpehjul også? Gjorde dette på 1.7 dti for noen år siden det var en enkel sak, men som du sier dette er en helt annen motor. Sitér dette innlegget Link to post
Jonner’n Svart 3.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2021 Nei dessverre har jeg ikke gjort jobben enda. Jeg tenkte å bytte løpe og strammehjul også da jeg er usikker på når både reim, løpe og strammehjul ble byttet på denne motoren. Forrige eier hadde litt dårlig dokumentasjon på når det ble utført men mente å huske det var i 2016. Jeg kjøpte båten i fjor sommer og bytter derfor alt når jeg først har den oppe. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Ja, det nærmer seg tid for båt, service og gode opplevelser på sjøen. I forbindelse med reg reim bytte finner jeg at de selger et Cam Timing Tool QSD 2,0 kit hos eurofritid. Er dette strengt talt nødvendig for bytte av reima, hmm? Tenker å forsøke uten dette «verktøyet», tenker det må være mulig. Noen med erfaring rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jonner’n Svart 7.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2021 Hei. Måtte kjøpe manual for motor hos Ravns garage. Her har de oppgitt at følgende manual inneholder det som man trenger. Om man må kjøpe Cam Timing Tool vet jeg ikke, men kan være en fordel å få festet med noen passende skruer så egentlig ganske dyre bolter... Jeg kan se i manualen når den kommer i posten om noen dager om hvordan det ser ut. manual koster som "gull" Produktnummer Produktnavn Pris Antall Sum mva Sum inkl. mva 1328903 Quicksilver SM MC D2.0L 07-UP 739,- 1.0 739,- 185,- 924,- Sum produkter i bestilling: 924,- Frakt: 131,- Totalt: 1.055,- Herav mva.: 211,- Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 Ja, den prisen var stiv. Men håper det sparer deg for noen verkstedkroner. Ut fra det jeg har sett skal det være greit å bytte regreim. Satser på at det går greit med det som allerede er tilgjengelig av verktøy og kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 (redigert) Ligger en på finn.no i form av utskrift av pdf-fil ser det ut som. Samt diverse tilhørende publikasjoner som følger med. Fordelene med utskrift (fra fargelaser) er at man får med fargene, mens den i original bokform som regel er kun i sort-hvitt. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=156638931 Ellers kan jo pdf-fila lastes ned for rundt $10-20 ymse steder på nett. Redigert 7.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
pipe Svart 8.April.2021 Del på Facebook Svart 8.April.2021 Jonner’n skrev for 22 timer siden: Hei. Måtte kjøpe manual for motor hos Ravns garage. Her har de oppgitt at følgende manual inneholder det som man trenger. Det skal ikke betales mva på bøker og det gjelder også manualer. Tar du kontakt med Ravns så har de sikkert en løsning på det selv om ikke nettsiden støtter en slik løsning. Er det komplett verksted manual i papirform for motoren for kr 870 er det bare å betale hva det koster for den boken kommer sikkert godt med i årene som kommer også. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.April.2021 Del på Facebook Svart 8.April.2021 Lurer på om det ikke er et unntak for tekniske publikasjoner ala dette Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jonner’n Svart 12.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2021 Ja nå er den manualen kjøpt og mottatt så får nok brukt for den til mer enn bare registerreim bytte. Denne var detaljert og fin med bilder og gode forklaringer. Under byttet av register reim bruker man Cam timing tool for låsing av sylinder 1 i Top posisjon. Om det er et nødvendig verktøy, usikker men jeg har kjøpt det også. Som en bekjent Hedmarking sa her «den som har mæst verktøy når’n daua har vønni» Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.April.2021 Del på Facebook Svart 13.April.2021 (redigert) Men var det noen farger i manualen? Jeg kjøpte nylig en dyr oppdatert papirmanual til min Mercruiser 4,2 D-tronic hos Ravns Garage. Trodde at den var identisk med pdf-utgavene fra utover 2000-tallet som har farger (ikke fargefoto men mye farger i illustrasjoner/diagrammer, uthevet tekst osv.) Men det var ingen farger i den (husker ikke om det elektriske diagrammet var i farger heller). Så jeg solgte manualen igjen, siden jeg fant den samme i pdf-format for en billig penge (det hender man finner dem gratis men det blir ofte mye søk og let, i forhold til å betale $5-10 for nedlasting). Kostet €8 her for et par år siden http://engine-manual.com/en/ Originalmanualen min fra 1997 har ingen farger, heller ikke det elektriske diagram/koblingsskjema. Det kan jo være en ulempe. Kjøpte også en ny manual til min Mercury 2015 modell utenbordsmotor, og der er iallefall det elektriske skjemaet i farger helt bakerst i boka. Men ellers ingen farger. Ellers har jeg erfart at noen manualer har en tendens til å falle fra hverandre hvis man blar mye i dem, men den gamle fra 1997 holder fortsatt stand. Men nå bruker jeg jo ikke den heller noe særlig. Har man tilgang på en fargelaser (med dobbelsidig utskrift) kan man gjøre som på bildet under, og evt. binde inn hvert kapittel (eller to) i små hefter, det blir straks mye lettere å håndtere. Og varer evig (kan jo lett fornyes). Jeg laminerte for- og bakside så de ikke blir så fort stygge. Dette er 2002-utgaven til min motor som jeg fant på nett for 10-12 år siden. Evt. kan man tynne permer istedenfor en tung og tykk, hvis noen kapitler har for mange sider til å binde inn. Redigert 13.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jonner’n Svart 17.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2021 Var både farger og illustrasjoner uten farger i den manualen. De er vel livredde for kopiering... Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 16.Mai.2021 Del på Facebook Svart 16.Mai.2021 Jonner’n skrev On 17.4.2021 at 19.51: Var både farger og illustrasjoner uten farger i den manualen. De er vel livredde for kopiering... Hei. Møtte du på noen utfordringer i forbindelse med bytte av registerreima på QSD’n? Sitér dette innlegget Link to post
Jonner’n Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 qwerty skrev On 16.5.2021 at 9.24: Hei. Møtte du på noen utfordringer i forbindelse med bytte av registerreima på QSD’n? Hei. Det gjorde jeg for så vidt, viser seg at det er litt utfordring med at jeg hadde fått feil stramme og løpehjul selv om jeg hadde oppgitt motor nummer. Leverandør fikser opp i dette får jeg håpe da jeg fortsatt venter på korrekte hjul… cam timing tool ser jeg ingen grunn til å kjøpe for dette byttet da reima enkelt kan plukkes av uten å låse kam. Her var det godt med plass. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 Byttet i går kveld uten cam timing tool. Det var veldig god plass i motorrom og motor, slik at det var en enkel og grei jobb. Tørnet motor etter bytte og merkene stemte. Skal fyre den opp igjen i kveld og forventer at alt virker som det skal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.