Jump to content

Bygge om dykkerlykt fra halogen til LED - trenger tips


Komodo

Recommended Posts

Jeg har flere gamle dykkerlykter av premium kvalitet, men felles er at de har halogenpære og NiMh batterier. For å få opp både brenntid og lysmengde ønsker jeg å bygge dem om til LED og lithium batterier. Og da i første omgang LED.

 

Men jeg har rett og slett  for lite greie på disse LED-lysene. Hva er den smarteste og beste måten å gjøre dette på? 

 

  • Kjøpe ei LED lommelykt og bruke innmaten?
  • Kjøpe de delene man trenger fra f.eks. ebay og bygge sammen selv?
  • Andre løsninger?

 

Jeg har forskjellige lykter, og ønsker kanskje litt forskjellig effekt også. Tenker at det bør tilsvare lyseffekten fra ei halogenlampe på 30-150W. Det dreier seg kun om lykter med separate batteripakker. 

 

Tenker kanskje på noe slikt fra ebay, men da må jeg jo ha tre reflektorer på dette også. Noen som har erfaring med disse tingene? Jeg lurer også på hvordan dette fungerer. Forstår det slik at man må ha en diode, en driver, optikk, og reflektor for at det skal virke. Noen som kan forklare nærmere? Skjema med forklaring hadde vært interessant (noe elektronikkunnskap har jeg). Eller finnes det andre mer effektive LED lamper nå? 

 

Har forsøkt å søke litt på dykkesiden, men der har det ikke vært noen aktivitet på mange år. Her er en tråd om en som har gjort noe tilsvarende, men tråden er fra 2011, og det er lite detaljer og forklaringer rundt hva han har gjort. 

 

Håper noen på BP har kompetanse på dette og kan hjelpe til. Vet jo fra før at vi har en egen guru på lyskastere, tenker da på @PolarLi. Og så er det jo mange aktive tekniske dykkere i Søgne dykkerklubb hvor @mons er aktiv, har dere noen med diy kompetanse på dette i klubben mons?

 

Her er et eksempel på ei butikklykt:

https://fue.no/dykkerutstyr/lykter/hovedlykter/agir-28w-led.html 

Til den prisen er det uaktuelt å kjøpe ny lykt. Ikke minst da mine gamle holder høyere kvalitet på det mekaniske.

 

De lyktene jeg har bruker enten MR16 pærer eller G6,35 pære med separat reflektor. Sistnevnte er Hartenberger lyktehode med hjemmelaget batteripakke. De har jeg to av. 

 

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke greie på, men spørsmålet er om det er noe økonomi i det. I sommer kjøpte jeg en dykkerlykt i aluminium fra det ukjente merket 'Whale' som skal holde ned til 100 meter. Justerbar lysstyrke på opp til 1100 lumen. Ladbart og utbyttbart litiumbatteri på 18 wh. Med i settet fulgte det med lader for 12- og 230 volt, samt ekstra pakninger og simmeringer. 

Brukte den mye til nattsnorkling i Kroatia i sommer, og kan nesten ikke forestille meg at man kan ha behov for mer lys. Herligheten kostet rundt 700,- og derfor spør jeg om økonomien rundt ombygging. Men det er selvfølgelig mulig du er ute etter noe i en helt annen ytelsesklasse?

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 16 timer siden:

Jeg ville sendt en mail til skipsutstyr i jakt på diode i allefall 

 

https://www.lofotposten.no/vestvagoy/leknes/storeidoy/lyste-opp-himmeltinden/s/5-29-358715

Hadde håpet på å få @PolarLi på banen i denne tråden. Den lyskasteren du linker til her er jo slike ting han kan, men som dykkerlykt blir det litt feil...

 

Hvis du ikke har lest PolarLis prosjekttråd om renovering av lyskaster så bør du gjøre det!

 

 

Big Horn skrev 34 minutter siden:

Det har jeg ikke greie på, men spørsmålet er om det er noe økonomi i det.

.....

Men det er selvfølgelig mulig du er ute etter noe i en helt annen ytelsesklasse?

Ja, det er nok en annen klasse. Er det denne du tenker på? Tittet du på lykta jeg linket til fra Fue.no lenger opp? Dette dreier seg altså om lykter med separat batteripakke og da er prisen fort en annen. Både lysstyrke og batterikapasiet blir for slapt på håndholdte lykter. Stor håndholdt lykt er også uaktuelt. 

Link to post
Share on other sites

32 minutes ago, Komodo said:

Hadde håpet på å få @PolarLi på banen i denne tråden. Den lyskasteren du linker til her er jo slike ting han kan, men som dykkerlykt blir det litt feil...

 

Hvis du ikke har lest PolarLis prosjekttråd om renovering av lyskaster så bør du gjøre det!

 

 

Ja, det er nok en annen klasse. Er det denne du tenker på? Tittet du på lykta jeg linket til fra Fue.no lenger opp? Dette dreier seg altså om lykter med separat batteripakke og da er prisen fort en annen. Både lysstyrke og batterikapasiet blir for slapt på håndholdte lykter. Stor håndholdt lykt er også uaktuelt. 

Ikke identisk, men samme klasse. Skjønner nå etter å ha tittet på linken at det er en ganske annen klasse du er ute etter, ja.😉

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 1 time siden:

Men ett annet Nick jeg beit merke i, som det kansje er verdt og få noen tips ifra var @Illuminator

Ja. Men han har fire innlegg på forumet, og alle fire var i den tråden. Så jeg tviler på at han leser dette...

Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert at dette hjelper deg, men her er mine erfaringer med å bygge om søkelyset oppe på targaen fra halogen til LED. Ombyggingsprosjektet kommer et stykke ned i tråden. Lyset virker fremdeles utmerket.

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det var jo en interessant løsning Brigg :thumbsup:  Jeg legger meg den på minnet. Jeg har lagt merke til de pærene på ebay, men har vært litt usikker på hvordan den passer inn i de lyktene jeg har. Mulig jeg bestiller en bare for å teste. Har allerede kjøpt flere pærer og testet som ikke har fungert etter hensikten. 

 

Ellers fant jeg denne tråden av PolarLi med et tips om en god lommelykt:

https://baatplassen.no/i/topic/152570-god-lommelykt-til-340-astrolux-ft03/

 

Tenker da to alternativer:

Enten kjøpe en slik lykt og bruke innmaten, dvs. LED, reflektor, elektronikk, og hva jeg nå måtte behøve og bruke det for å bygge om ei dykkerlykt. 

Eller:

Om det er mulig å få tak i kun LED, elektronikk, reflektor på ebay e.l. 

 

Ser også i den tråden at man kan få lykta med SBT90.2 eller XHP50.2. Disse skal visstnok være dyrere og kreve mer strøm, men lyse bedre. Så dette er interessant!

 

I første innlegg nevnte jeg muligheten for å bruke CREE XML LED etter tips fra en tråd på Dykkesiden.com. Men dette var jo en tråd fra 2011, og jeg mistenkte at teknologien var gammel.

Tipset i PolarLis tråd om Astrolux-lykta fra Banggood tyder jo på det. Den har kun en diode, og allikevel oppgitt til 2400 lumen (i den grad det måtte stemme). Hva slags LED som sitter i den klarer jeg imidlertid ikke umiddelbart å finne ut. Men i tråden tipser han også om at lykta fås med SBT90.2 eller XHP50.2. Og når jeg søker på ebay på det får jeg bla. opp disse  diy kitene:

https://www.ebay.com/itm/Cree-XLamp-XHP70-Cool-White-6000K-LED-6V-6-12V-Led-Driver-Led-len-F-light-DIY/222560050938?hash=item33d19cdefa:g:BhQAAOSwVJhZUTQe

og

https://www.ebay.com/itm/Cree-XLamp-XHP70-Cool-White-6000K-LED-6V-6-12V-Led-Driver-Led-len-F-light-DIY/253004902628?hash=item3ae84470e4:g:Xf4AAOSw3h1ZSyxF

De koster ca 150 kroner stykket, og ville vært ideelt om de fungerer bra og lyser så godt som de påstår. Men både linse og reflektor ser ut til å være i plast, så det ser ikke helt tillitsvekkende ut. 

 

Kunnskap og erfaringer om dette mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Jah, har mottatt :thumbsup: Nå har jeg ikke så mye erfaring med LED bygg, og ingenting med dykkerlykter, men sånn generellt vil jeg si at hvis du har dreiebenk eller tilgang på det, så kan det være stort potensiale å bygge om slike dykkerlykter til LED, da man enkelt kan lage en "plugg" som effektivt overfører varmen til lyktehuset, som så har optimal kjøling under vann. Det eneste man da må huske på er å ikke bruke lykten på full effekt over vann...Må man derimot lage pluggen for hånd, blir det straks langt mer krevende å tilpasse den for god varmeoverføring. Det er varmehåndtering som er nøkkelen til godt LED lys over tid for strøm har du i utgangspunktet rikelig av med separat pakke. Et annet alternativ er å evt kjøpe et ombyggingskit som er ferdg tilpasset MR16. eller den andre lykten du har. Skal kikke litt rundt å se hva jeg finner.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett litt hva som er på markedet, så har jeg kommet fram til at ombygging neppe er løsningen for deg, selv om det selvfølgelig ikke er noe galt i å gjøre det. Du kan bygge om lykten til 1000-1500 lumen, grovt sett 10-15 watt, uten å tenke så veldig mye på kjøling, og det er forsåvidt ikke så veldig dyrt, men det krever fortsatt endel jobb, og det gir deg jo strengt tatt ikke mer lys enn ca 50W Halogen. Videre må du bruke endel tid på å både finne og tilpasse/feste reflektor eller linser til lyktehuset, (hvis du ikke ønsker kun flomlys uten noe rekkevidde, da kan du skippe alt av det) Videre må du også ha en separat batteripakke som vil fordyre en god del kontra å bruke løse batterier i lommelyktformat. Alt i alt så vil jeg påstå at en ombygging til en lykt med under 1500 lumen og separat batteripakke ikke vil svare seg i det hele tatt.  Men det samme gjelder egentlig også for 1500-4000 lumen som kanskje var mer det du ønsket. Her har du akkurat de samme utfordringer med tilpassinger, men nå må man også tenke mer på kjøling, noe som egentlig gjør det ennå mer uaktuellt.
Fra 1000-4000 lumen finner du masse ferdige lykter i mellom 500-1000,- som vil være et langt bedre valg slik jeg ser det. Søk etter budget dive light reviews eller lignende. Med 1 - 4 18650 - 26650 batterier har du fortsatt en kompakt lykt som du greit kan feste oppå hånda, med mer enn nok strøm, (hvis du ikke er under i timevis da ;) ) Ønsker du noen hakk opp i kvalitet uten å betale enorme summer, så ta en titt på Xtar og Acebeam. Har du derimot behov for noe ekstreme greier med kanskje 5000-10000 lumen, da kan nok hjemmebygg blir aktuellt igjen, da de kommersielle alternativene i den klassen blir veldig mye dyrere og da vil man også ha et reelt behov for en separat batteripakke.

 

Link to post
Share on other sites

Og der var PolarLi på banen også :thumbsup:

 

Sitat

... sånn generellt vil jeg si at hvis du har dreiebenk

Ja, har dreiebenk. Har også laget de fleste lyktene selv.

 

Sitat

Et annet alternativ er å evt kjøpe et ombyggingskit som er ferdg tilpasset MR16. eller den andre lykten du har. 

Et slikt kit hadde vært interessant!

 

Sitat

Du kan bygge om lykten til 1000-1500 lumen, grovt sett 10-15 watt, uten å tenke så veldig mye på kjøling, og det er forsåvidt ikke så veldig dyrt, men det krever fortsatt endel jobb, og det gir deg jo strengt tatt ikke mer lys enn ca 50W Halogen.

Lysstyrke tilsvarende 50W er akseptabelt. Hadde imidlertid håpet på litt mer i en av lyktene...

 

Sitat

Videre må du bruke endel tid på å både finne og tilpasse/feste reflektor eller linser til lyktehuset, (hvis du ikke ønsker kun flomlys uten noe rekkevidde, da kan du skippe alt av det)

Jeg er villig til å bruke tid og energi på tilpassing. Det behøver ikke å være helt spot, et sted mellom 10 og 20 grader er ok. 

 

Sitat

Videre må du også ha en separat batteripakke som vil fordyre en god del kontra å bruke løse batterier i lommelyktformat.

Noe annet enn separat batteripakke er uaktuelt av flere grunner. Batteripakker har jeg forøvrig. Neste trinn blir å bygge om dem til Li. 

 

Sitat

Her har du akkurat de samme utfordringer med tilpassinger, men nå må man også tenke mer på kjøling, noe som egentlig gjør det ennå mer uaktuellt.

Kjøling er en utfordring, ser den :yesnod:

 

Sitat

Fra 1000-4000 lumen finner du masse ferdige lykter i mellom 500-1000,- som vil være et langt bedre valg slik jeg ser det. Søk etter budget dive light reviews eller lignende. Med 1 - 4 18650 - 26650 batterier har du fortsatt en kompakt lykt som du greit kan feste oppå hånda, med mer enn nok strøm, (hvis du ikke er under i timevis da ;) ) Ønsker du noen hakk opp i kvalitet uten å betale enorme summer, så ta en titt på Xtar og Acebeam.

Forsøkte å søke på det du foreslo, men fant ikke noe interessant. Kun "vanntette lommelykter". De lyktene jeg har er nok av en annen liga, det er derfor jeg ønsker å bygge dem om. 

 

Sitat

Har du derimot behov for noe ekstreme greier med kanskje 5000-10000 lumen, da kan nok hjemmebygg blir aktuellt igjen, da de kommersielle alternativene i den klassen blir veldig mye dyrere og da vil man også ha et reelt behov for en separat batteripakke.

Vet ikke hvor mange lumen jeg har behov for, men som nevnt over klarer jeg meg med 50W halogen. Men når jeg først gjør dette så hadde jeg vel håpet på å få en lykt med kraftigere lys også. Men til vanlig holder 50W greit. Og som nevnt over, vanntett lommelykt med batterier i er uaktuelt. 

 

Jeg skal få lagt inn litt bilder i morgen slik at det blir litt mer konkret. Men hva tenker du om de led-typene jeg nevnte i forrige innlegg?

 

Ta også en titt på lykta fra Fue.no som jeg linket til i første innlegg. Det er slik type det dreier seg om. Ser at den er oppgitt til 28W. Finnes det så store dioder nå? Men den er dyr, og den er simplere enn de jeg har, så da frister det ikke å kjøpe den :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, med dreiebenk, selvlagde lykter(!) og kunnskaper til å ta seg av batteripakke, samt aversjon mot "lommelykter" så ble hjemmebygg straks veldig aktuellt igjen :wink:


Først til ferdige kit, Hartenberger som du nevnte, hadde flere LED kit's til sine lykter, men prisene var ikke overraskende svært høye, €300-400 og med batteri på toppen av det så kan du snart kjøpe ny lykt. Vet heller ikke om de passer til den lykten du hadde.


Det finnes endel universale greier for MR16 men mesteparten virket ikke å ha så veldige mye lys (400-500lm) pga de er bygget i nøyktig samme form som reflektoren og dermed har begrenset kjøling.


Jeg er som sagt ikke noen LED ekspert, men XHP70 (eller 70.2 siste gen) som du hadde funnet på Ebay vet jeg er veldig populære og definitivt noe som burde passe veldig bra. De er også rimelige. Du fikk jo også linse med valgbart lysbilde. De driverene er jeg kanskje litt skeptisk til men sikkert noe som du kan starte med. Men jeg ville kanskje se etter andre alternativer om ikke annet for å ha i reserve. Det er fort å svi av både drivere og dioder om du skulle koble litt feil eller noe skulle bli for varmt.. En butikk som faktisk kan programere drivere for akkurat ditt behov er https://www.mtnelectronics.com/ 

De har også alt annet du trenger i god kvalitet.


Ellers så anbefaler jeg å lese på både candlepowerforums og spesiellt budgetlightforum. Er ikke så voldsomt mye informasjon om akkurat dykkerlykter men det er uansett masse generell info om dioder, drivere, batterier og annet lysteknisk.

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev for 5 timer siden:

Ok, med dreiebenk, selvlagde lykter(!) og kunnskaper til å ta seg av batteripakke, samt aversjon mot "lommelykter" så ble hjemmebygg straks veldig aktuellt igjen :wink:

Ja, ombygging er ikke noe problem. Regner ikke med at det verken skal være gratis eller spesielt lettvint. Utfordringen er at det er begrenset hva som er å få kjøpt av dette her, og prisene er høye. Jeg ønsker dessuten å gjenbruke mine gamle lykter, det mekaniske på dem er udødelig. 

 

Sitat

Først til ferdige kit, Hartenberger som du nevnte, hadde flere LED kit's til sine lykter, men prisene var ikke overraskende svært høye, €300-400 og med batteri på toppen av det så kan du snart kjøpe ny lykt. Vet heller ikke om de passer til den lykten du hadde.

Søkte litt på det nå jeg også. Som du sier er prisene høye, og det virket heller ikke helt up to date teknisk. 

 

Sitat

Det finnes endel universale greier for MR16 men mesteparten virket ikke å ha så veldige mye lys (400-500lm) pga de er bygget i nøyktig samme form som reflektoren og dermed har begrenset kjøling.

Tenker du på slike?

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=MR16+led&_sacat=0

I tilfelle så har jeg testet det. Har bestilt noen forskjellige, og de lyser rett og slett dårlig. Tipper de er beregnet for leselamper osv., ikke lykter som skal gi kraftig lys. 

 

Sitat

Jeg er som sagt ikke noen LED ekspert, men XHP70 (eller 70.2 siste gen) som du hadde funnet på Ebay vet jeg er veldig populære og definitivt noe som burde passe veldig bra. De er også rimelige. Du fikk jo også linse med valgbart lysbilde. De driverene er jeg kanskje litt skeptisk til men sikkert noe som du kan starte med.

Supert, da har jeg i alle fall funnet ut noe :smiley: Jeg var skeptisk til linse og reflektor (plast), men du er mer skeptisk til driver. Kan du si noe mer om det? Har det noe med strømkapasiteten å gjøre? 

 

Jeg lurer også på om jeg har forstått dette rett. Altså at man må ha en lysdiode, en linse, en reflektor, og en driver (som i praksis er montert på et kretskort). Er det det som som skal til for å få dette til å funke? Jeg er jo bare vant med en vanlig lyspære som forsynes direkte med 12V. Jeg tenker da bla. hva som skal til dersom jeg skal bruke innmaten fra en vanlig LED-lommelykt som donor til en av mine lykter. 

 

Sitat

Ellers så anbefaler jeg å lese på både candlepowerforums og spesiellt budgetlightforum. Er ikke så voldsomt mye informasjon om akkurat dykkerlykter men det er uansett masse generell info om dioder, drivere, batterier og annet lysteknisk.

Supert tips, det skal jeg sjekke ut :thumbsup:

 

 

Legger ved bilder av noe av det som skal bygges om. 

 

Her er faktisk den eneste lykten som er operativ for tiden. Det er en hjemmelaget batteripakke i syrefast, med et Hartenberger lyktehode. Batteripakka er laget av et 104mm syrefast rør, og dimensjonert etter klynger med 6 D-celler. 

20492044_Dykkerlykter1.jpg.dd130dede7b4bfaf6a85117498c4a487.jpg

 

Lyktehodet er ca 90mm i innvendig diameter.

761390095_Dykkerlykter2.jpg.627ff22af9e97aa0927175abde77dadf.jpg

 

Dette er to av de lyktene som er helt hjemmelaget. Både lyktehode og batteripakker er i syrefast. Batteripakkene har jeg flere varianter av. Disse er Ø52 og Ø76 i diameter. Den på 76mm var tilpasset AGM blybatterier på 1,3Ah, men senere modifisert med NiMh. 

1278873128_Dykkerlykter3.jpg.1c2ecd7b1b2809a16c9778ec2e0dc8ed.jpg

 

Denne vesle batteripakka ble tilpasset da det kom noen NiMh på markedet for mange år siden med høy energitetthet. Det er selvsagt historie nå som Li har kommet for fullt. Opprinnelig var denne pakka tilpasset Hawker Energy X-celler (blyceller på 2V), men ble kappet i lengde for å passe NiMh pakka.

1125350125_Dykkerlykter4.jpg.bd1944c8c7526155c523deffac01028a.jpg

 

De hjemmelagde lyktehodene ser slik ut og er tilpasset MR16 pærer. Det er en kompis og jeg som har utviklet disse lyktene, som egentlig bare startet med at vi syntes lykter i butikken var dyre og dårlige. Denne lykta er laget av et rør som er helsveiset mot to maskinerte syrefaste deler. I enden har den et 10mm borosilikatglass. Det er ingen andre lykter på markedet som er like solide og har så få potensielle lekkasjepunkter. Den har magnetbryter og kun to tetninger; den ene er kabelnippelen, den andre er O-ringen bak glasset. Siden bryteren sitter på lyktehodet er det ikke bryter på batteripakka, så den har også minimalt med mulige lekkasjepunkter. Det er en kompis og jeg som har utviklet disse lyktene, og vi har laget mange og solgt (mange hundre), også til forsvaret. Vi har trykktestet lykta til 300 meter i forbindelse med et verdensrekordforsøk, og aldri hatt en dråpe vann i lyktene. 

Dykkerlykter 5.jpg

 

Batteripakka ser slik ut. Røret er dreid innvendig, og proppen (som er av POM) har doble O-ringer med samme prinsipp som en hydraulikksylinder. På grunn av den patenten vi har på montering av proppen trenger vi ingen utvendige hasper o.l. på batteripakka som liner osv. kan henge seg opp i.

Dykkerlykter 6.jpg

 

Vel, det var dagens selvskryt, men lyktene er forseggjorte, og det er årsaken til at jeg ønsker å bruke dem videre. Det friser lite å bruke 10 båtpenger på ei lykt som rett og slett er simplere konstruert.

 

Legger til slutt inn et bilde av lykta fra Fue.no som jeg linket til i første innlegg. Denne lykta har en praktisk fysisk størrelse, god brenntid, og godt lys (vil jeg anta). Den er oppgitt til 28W, og det jeg stusser på er at den ser ut til å ha kun en LED. Noen som kan forklare det? Både denne og den vesentlig dyrere lykta fra Halcyon har imidlertid enklere løsninger både på lyktehode og batteripakke, f.eks. for bryter. 

566910781_Agir28WfraFue.PNG.243cd20a1e2bbb59a6cf5b991bf1f9c9.PNG

 

 

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må legge til en ting til. Nesten alle disse billige lommelyktene med LED har mange forskjellige nivåer, gjerne tre ulike styrker pluss to forskjellige blinkemodus. Det fungerer ikke. Helst bør det være av/på eller av/på pluss middels effekt.

Link to post
Share on other sites

Må si du imponerer med dine selvlagde produkter...:thumbsup:

 

Jeg la selv dykkingen på hyllen etter en ulykke ...men husker fra den tiden ( 70 tallet til begynnelsen 2000 tallet )at vi syns Hartenberge og masse av alle disse "Rolls-Royce " lyktene var ganske oppskrytt...

Rimelige Ikelite fra USA holdt like bra...

Når alt kommer til alt, så er det jo en enkel O --ring som er siste skanse...

I dag er jeg ukjent med markedet, vil tro utvalget er ennå større nå...

 

Jeg drev også flere år og fotografert for bladet Dykking og Marmenell..samt svenske Dyk..

Gikk epokene fra Nikonos til Ikelite undervanns hus og videre til Subal som liksom var Rolls-Roycen den gang....men noe bedre...ikke som jeg kan huske...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 34 minutter siden:

Må si du imponerer med dine selvlagde produkter...:thumbsup:

Takk for det Ida Marie :thumbsup:

 

Ida Marie III skrev 34 minutter siden:

Jeg la selv dykkingen på hyllen etter en ulykke ...

Oisann, det var ikke bra! Håper du kom ut av det med skinnet i behold...

 

Ida Marie III skrev 34 minutter siden:

men husker fra den tiden ( 70 tallet til begynnelsen 2000 tallet )at vi syns Hartenberge og masse av alle disse "Rolls-Royce " lyktene var ganske oppskrytt...

Det jeg liker med Hartenberger er at de har kvalitet i alle ledd.  Du merker at det er tysk på en måte. God mekanikk, bra komponenter, maskineringen er 100% osv. Men det er produkter som er laget for masseproduksjon på en helt annen måte enn våre hjemmelagde saker. De er litt veikere, og har vesentlig flere potensielle lekkasjepunkter. 

 

Ida Marie III skrev 34 minutter siden:

Jeg drev også flere år og fotografert for bladet Dykking og Marmenell..samt svenske Dyk..

Gikk epokene fra Nikonos til Ikelite undervanns hus og videre til Subal som liksom var Rolls-Roycen den gang....

Det var jo veldig interessant! Da har jeg garantert sett mange av bildene dine på trykk. Jeg tror jeg har alle utgavene av Marmenell og Dykking fra 1984 og fram til i dag. Alle bladene har blitt lest fra perm til perm. 

Link to post
Share on other sites

De lyktene dine var jo helt fantastiske! De fortjener virkelig nytt liv. :thumbsup:

 

Angående plastlinser så er de helt greie de. Finnes selvfølgelig i høyere kvalitet, og jeg tror merket Ledil er noe av det bedre, men vi snakker kanskje noen få prosent lavere lystap eller litt mindre "feil" i lysbildet som mørke områder, ringer eller litt fargeskift ut i kantene. Men jeg tviler på du ser så mye forskjell, spesiellt ikke i norsk vann(?) Du behøver uansett ikke være redd for riper eller skader i plasten når linsen er godt beskyttet bak solid glass. Med en slik linse skal det ikke være noen reflektor, det er enten eller.


Kan forresten nevne en liten ting hvis du ikke allerede har lagt merke til det: Når du leser på amerikanske forum, vær obs på at slike linser både blir beskrevet som "lens" men også "optics" Og frontglasset blir forøvrig også kalt "lens"... Og når vi er inne på nye ord, så er ordet "mule" betegnelse på en lykt med kun diode(r) montert rett bak glasset, uten verken linse eller reflektor som er et tredje alternativ. Da får man ca 120 grader flomlys, kort rekkevidde, men kan være veldig bra til foto og lignende.


Når det gjelder driver er jeg rett og slett litt skeptisk pga pris. Du har heller ingen mulighet til å omprogrammere eller fjerne lysnivåene/funksjonene du ikke vil ha som du akkurat nevnte. Videre så oppfatter øynene våre ikke mengden lys slik den egentlig er. Og en reduksjon i strømstyrken f-eks 50% vil heller ikke gi akkurat 50% mindre lys da det ikke er lineært. Dette med oppfattet lysstyrke finnes det en del lesestoff om dersom man ønsker å fordype seg. Noe av dette er kanskje ikke så fryktelig nøye for de aller fleste, men hvis man tar seg arbeidet med å bygge om, så er det jo uansett bare en hundrelapp eller to ekstra for drivere i en helt annen klasse. Da kan man også få temperatur og batteri beskyttelse pluss mye annet. Kan også nevnes at billige drivere var før også veldig plaget med PWM (Pulsbreddemodulasjon) med for lav frekvens når man dimmet de ned. Problemet med dette var tydelig flimmer/blinking hvis man filmet med lyset. Man ser det fortsatt på TV av og til når de filmer enkelte LED lys. Vet ikke om dette gjelder denne driveren da.


Men for å summere opp, du må altså ha driver, diode, linse eller reflektor.


For å være litt mer presis, så må du som tidligere nevnt også ha en tykk plate eller plugg i aluminum eller kobber for å overføre varmen videre ut til lyktehuset. Den må selvfølgelig ha så presis tilpassing som mulig og man må gjerne presse den inn med kjølepasta på. Du må også ha kjølepasta under selve dioden/kretskortet som dioden er montert på. Enkelte drivere må også ha forbindelse med metall for kjøling.


Til slutt, den lykten fra Fue på 28W har bare 1 diode fordi den trenger ikke mer. Og mest sannsynlig bruker den nettopp en Cree XHP70 :yesnod: Både utseende på bildene, oppgitt lysstyrke og strømforbruk tyder på dette.

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev for 1 time siden:

De lyktene dine var jo helt fantastiske! De fortjener virkelig nytt liv. :thumbsup:

Takk for det PolarLi, veldig hyggelig! Og ja, jeg er enig med deg at lyktene fortjener å leve videre. Har også gjort noen prosjekter med UV-scooter som jeg har planer om å puste liv i igjen. Lager nok en tråd om det etterhvert.

 

PolarLi skrev for 1 time siden:

Angående plastlinser så er de helt greie de. Finnes selvfølgelig i høyere kvalitet, og jeg tror merket Ledil er noe av det bedre, men vi snakker kanskje noen få prosent lavere lystap eller litt mindre "feil" i lysbildet som mørke områder, ringer eller litt fargeskift ut i kantene.

Ok, da legger jeg den død. Syntes bare det virket litt jalla at linsa var av plast, men det er kanskje vanlig. Det blir vel uansett ikke noe varme å snakke om foran dioden (i motsetning til ei halogenpære). Små lysbrytningsfeil og fargefeil spiller liten rolle. Det som er viktig for meg er i første rekke driftssikkerhet. Får jeg ikke det blir det ikke aktuelt, da fortsetter jeg med halogen. 

 

PolarLi skrev for 1 time siden:

Med en slik linse skal det ikke være noen reflektor, det er enten eller.

Der ramlet jeg litt av. Så vidt jeg kan se av de kitène som er til salgs på ebay osv. så sitter det en liten linse over LEDèn, og reflektor kommer i tillegg? 

 

Jeg la akkurat inn en bestilling på to slike, en spot og en flood:

653940649_LEDkit.PNG.cdda76aceabceea6d4bc409665f91637.PNG

 

Finner også noen slike kit, som ser ut til å ha både linse og reflektor:

https://www.ebay.com/itm/10W-High-Power-LED-Waterproof-Driver-Lens-Reflector-Bracket-For-DIY-led-kit/261969415525?hash=item3cfe980d65:g:TBkAAOSwd0BVp1C6

 

2021722785_10Wledkit_2.PNG.ed220f3fd001014aa61c74bced26c418.PNG

 

689242767_10Wledkit.PNG.29fae22419e224e86849851d193f2b0a.PNG

 

 

 

PolarLi skrev for 1 time siden:

Kan forresten nevne en liten ting hvis du ikke allerede har lagt merke til det: Når du leser på amerikanske forum, vær obs på at slike linser både blir beskrevet som "lens" men også "optics" Og frontglasset blir forøvrig også kalt "lens"...

Takk for tips! Har forøvrig ikke vært inne på de foraene du tipset om ennå.

 

PolarLi skrev for 1 time siden:

Når det gjelder driver er jeg rett og slett litt skeptisk pga pris. Du har heller ingen mulighet til å omprogrammere eller fjerne lysnivåene/funksjonene du ikke vil ha som du akkurat nevnte. Videre så oppfatter øynene våre ikke mengden lys slik den egentlig er. Og en reduksjon i strømstyrken f-eks 50% vil heller ikke gi akkurat 50% mindre lys da det ikke er lineært. Dette med oppfattet lysstyrke finnes det en del lesestoff om dersom man ønsker å fordype seg. Noe av dette er kanskje ikke så fryktelig nøye for de aller fleste, men hvis man tar seg arbeidet med å bygge om, så er det jo uansett bare en hundrelapp eller to ekstra for drivere i en helt annen klasse. Da kan man også få temperatur og batteri beskyttelse pluss mye annet.

Det med driver er gode tips. en hundrelapp eller to spiller uansett ingen rolle på slike prosjekter. Men jeg kan ikke handle inn dyre komponenter i fleng bare for å teste alt som er der ute, derfor er det kjekt med litt konkrete tips på hvor jeg skal begynne. Trenger jo også å lære meg litt mer om dette her. Når det gjelder lysstyrke og dimming spiller ikke det så stor rolle. Det som er poenget er at man i visse tilfeller kan redusere effekten for å forlenge brenntiden. Da spiller det ofte ikke så stor rolle om det reduserete lyset er 25 eller 75 % av full effekt. Hvis man vet at strømtrekket er det halve er det helt greit, da vet man at man dobler brenntiden. To trinn er derfor veldig greit; full og halv effekt. Hva lysutbyttet blir på halv effekt er ikke veldig nøye. Er det litt dårlig kan man bare skru opp på full effekt. 

 

PolarLi skrev for 1 time siden:

For å være litt mer presis, så må du som tidligere nevnt også ha en tykk plate eller plugg i aluminum eller kobber for å overføre varmen videre ut til lyktehuset. Den må selvfølgelig ha så presis tilpassing som mulig og man må gjerne presse den inn med kjølepasta på. Du må også ha kjølepasta under selve dioden/kretskortet som dioden er montert på. Enkelte drivere må også ha forbindelse med metall for kjøling.

Jeg skjønner poenget med at man må få kjøling ut mot lyktehuset som er vannavkjølt. Det å dreie en plugg som passer på diameter er ikke noe problem, problemet kan bli å montere delene dersom det skal ha en hard pasning. I så tilfelle kan det kanskje være en løsning å splitte den i to og fjærbelaste den i midten? Kjølepasta har jeg aldri hørt om, hva er det? En eller annen pasta som leder varme? Det må jo i tilfelle være viktig at den ikke renner bort når det blir varmt. Det jeg imidlertid ikke skjønner helt er at det skal bli så stort problem med varme. Å bruke en 100W halogenpære i disse lyktehusene har vist seg å være uproblematisk. Hvorfor er det da så vanskelig med temperatur på en LED lampe på under 30W? Er det at kretskortet til driveren blir varmt lokalt?

 

PolarLi skrev for 1 time siden:

Til slutt, den lykten fra Fue på 28W har bare 1 diode fordi den trenger ikke mer. Og mest sannsynlig bruker den nettopp en Cree XHP70 :yesnod: Både utseende på bildene, oppgitt lysstyrke og strømforbruk tyder på dette.

Takk, og da skjønner jeg jo at XHP70 ser ut til å være et godt valg av diode! Ser også at det kitèt jeg bestilte er oppgitt til å trekke 4-4,5 A og spenning 6-15 V. Det tilsier at tilført effekt vil være et sted mellom 24 og 67,5 W, mest sannsynlig i nedre del av det intervallet.

 

Ellers så ser jeg jo nå at det rimer godt med XPH 70.2 og effekten i lykta fra Fue. Her er litt tekniske data fra en selger på ebay:

488662861_XHP70.2data.PNG.8210950287f11aa97fdc792a103f4f37.PNG

 

Mye å sette seg inn i her. Det som er utfordringen er jo at det også tar litt tid å teste ut, da det tar ganske lang tid å få disse komponentene fra ebay... I mens får jeg gjøre et forsøk på å lese meg litt opp på de foraene du tipset om. Det hadde jo også vært hyggelig om det kom inn flere med kompetanse på elektronikk og LED som kunne veilede litt om dette. 

Link to post
Share on other sites

Vi snakket kanskje litt forbi hverandre om disse linsene. Den lille blanke plastknotten på selve dioden kalles for "dome" og er der hovedsakelig fordi den øker lysmengden litt. Er forresten populært blant entusiastene å skjære domen vekk, såkalt "de-dome" for å øke rekkevidden på lyset, samtidig som lysmengden går ned. Du kan lese (mye) mer om det her: https://budgetlightforum.com/node/15818 I senere år har derimot produsentene begynt å levere dioder uten dome som brukes der man ønsker maksimal rekkevidde eller skarp fokus f-eks på billys, men dette er i praksis helt uaktuellt for dykkerlys da du tross alt ikke har bruk for flere tusen meter rekkevidde ;)


Den store dioden du viste der var en såkalt COB som er en helt annen type diode som lager mye lys, men over en langt større overflate, så totalt sett er lysintensiteten betydelig lavere enn på høyintensitet dioder (det ligger forsåvidt i navnet) som man finner i nesten alt av bærbare lys og lykter. Pga lyset på COB kommer fra en stor overflate krever de en helt annen type linse for å fokusere det. Den reflektoren som var på bildet du postet kan nesten ikke kalles reflektor, den er  hovedsakelig bare der for å holde linsen fast i riktig avstand samt blokkere strølys.


Forslag til alupluggen er å lage den slik at du kan presse den inn for hånd med et skrujern eller noe. Det bør være greit for bare 30W når man bruker *varmeledende* pasta. På toppen der dioden er skrudd fast foreslår jeg å bore og gjenge et par hull ekstra f-eks M4 som du kan skru inn lange skruer for å bruke de som en avtrekker for å dra pluggen ut for evt reperasjon eller bytte av driver (som i de fleste tilfeller monteres bak pluggen) Forresten, kjølepasta var selvfølgelig feil ord, rett er varmeledende pasta eller termisk pasta. Kjært barn har mange navn . Den er laget som navnet tilsier for å lede varme å renner ikke bort. Uansett så må du skaffe en tube, men det finner du nok lokalt på data eller enkelte elektronikkbutikker som kjell&co osv.

 

Det med varme og LED er at de sender all varmen ut bak dioden, mens en vanlig lyspære sender alt ut forran og dermed ut reflektoren som du forsåvidt sa. Videre tåler en lyspære flere hundre grader, mens en LED bør holdes godt under 100 grader eller det som er oppgitt i databladet. Hvor mye varme driveren tåler og ikke minst produserer, varierer nok veldig mellom de forskjellige typene.

 

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det ble stille her en stund, på tide å ta opp tråden igjen :smiley:

 

PolarLi skrev On 9.1.2021 at 23.10:

Vi snakket kanskje litt forbi hverandre om disse linsene. Den lille blanke plastknotten på selve dioden kalles for "dome" og er der hovedsakelig fordi den øker lysmengden litt. Er forresten populært blant entusiastene å skjære domen vekk, såkalt "de-dome" for å øke rekkevidden på lyset, samtidig som lysmengden går ned.

Takk, da forstår jeg :yesnod: Skjære bort domen er uaktuelt for meg. Rekkevidde er uansett uinteressant pga. sikten under vann. Det er lysmengde og lysbilde som spiller noen rolle. Takk også for tips om link :thumbsup:

 

PolarLi skrev On 9.1.2021 at 23.10:

Den store dioden du viste der var en såkalt COB som er en helt annen type diode som lager mye lys, men over en langt større overflate, så totalt sett er lysintensiteten betydelig lavere enn på høyintensitet dioder (det ligger forsåvidt i navnet) som man finner i nesten alt av bærbare lys og lykter.

Hva du ikke vet! Da skjønner jeg jo at det er en uaktuell type. Kan vi egentlig bare kort og godt si at XHP70 er veien å gå? Evt. 3x XHP50 i en klynge for enda høyere effekt, eller 1x XHP50 for lavere effekt?

 

Her er et gjør det selv kit med XHP50 og 15 graders linse: https://www.ebay.com/itm/CREE-XHP50-6500k-white-LED-Emitter-6V-on-20mm-Cooper-PCB-1-5mode-Driver-15-lens/142426544581?hash=item21294899c5:g:Af0AAOSwpONZUJSj 

 

 

Ellers så har jeg nå mottatt de XHP70 kitene jeg bestilte, og da trenger jeg litt hjelp. Jeg bestilte to sett, et med 25 grader og et med 5 graders linse. Det ser altså slik ut.

 

20210211_201936.jpg.08dbc0aeaf0d52a03da3cdb877e6e9af.jpg

 

20210211_202020.jpg.f9338cc8b92bd6a08ffacc252bb93ae8.jpg

 

20210211_202050.jpg.11e9d9a10cbfd6092bcc0e3863226a16.jpg

 

20210211_202108.jpg.96ecc7c402558e2f11e55fe3e65049e3.jpg

 

 

Spørsmålet er hvordan det er meningen at den kobberplata med dioden skal monteres på driveren. Er det noen som har peiling på det? Den plata med dioden ser jo ut til å være en ren kobberplate, så da skjønner jeg ikke helt hvordan dioden skal få pluss og minus... Det å fiksere linsa mot dioden blir jo også en utfordring, men det får bli i neste rekke. 

 

Link to post
Share on other sites

Kobberplata med dioden eller MCPCB "Metal Core Printed Circuit Board" som det heter, skrur du som nevnt fast på en større metallflate for kjøling, og igjen, husk termisk pasta. Sort ledning fra driver lodder du på minus, et av de ovale punktene, og rød på pluss, et av de rektangulære punktene som angitt. +- er isolert fra hverandre selv om det ikke ser sånn ut. På baksiden av driver er det en rund fortinnet flate i midten, det er pluss, strøm inn, og den smale ringen rundt er minus. Her må du lodde ledningene fra batteriet (som går via en bryter) fast selv. Disse driverene er jo egentlig laget for et vanlig lommelykthus med batteri, og da monteres de slik at kun den ytterste ringen, får elektrisk og mekanisk kontakt med lommelykthuset i metall.  I den runde flaten på midten, altså pluss, loddes det vanligvis en liten fjær eller en metallknott. Når man da putter batteriet inn, og kompletterer med en fjær bak batteriet, er kretsen sluttet og du får lys. Videoen under er egentlig ikke relevant for deg, men det er en god forklaring på hvorfor driveren er utformet slik den er når den brukes i en vanlig lommelykt:

 

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei @PolarLi , og tusen takk for veldig raskt og veldig bra svar :flag_bp:  Videoen du har lagt inn er veldig relevant. Den viser jo hvordan jeg kan bruke et gjenget boss til å klemme delene sammen. Jeg får gjøre noen labforsøk med de komponentene jeg har nå og se om de kan brukes. 

 

Sist jeg satt og leste om dette kom jeg over hjemmesiden til CREE, der er det en nyttig oversikt over de forskjellige diodene:

https://www.cree.com/led-components/products/xlamp-leds

 

Jeg lurer imidertid på om de led-kitene man kan kjøpe fra ebay er ekte CREE eller om det er kopier, noen som har peiling på det? Fra hjemmesiden til CREE ser jeg at XHP serien kommer i fem varianter, og da tenker jeg at det er de som er mest aktuelle å bruke i dykkerlykter. 

311415957_XHPfamilien.PNG.c11bd181f50946e30da51ec032ef63ad.PNG

 

Av tabellen over ser vi at det er en versjon som heter XPH70, den trekker 32W, og en som heter XPH70.2, den trekker 29W. Siden 70.2 er oppgitt til å trekke mindre effekt, men allikevel mer lumen, så tenker jeg at det er en nyere versjon som er mest effektiv, og dermed et naturlig førstevalg. 

 

Blir litt forvirret når jeg ser på hjemmesiden til CREE og annonsene på ebay. De ledene jeg har fått nå trodde jeg hadde et spenningsområde fra 6-12V, men det gjelder kanskje driveren? Her er et utddrag av teksten i annonsen til de led-ene jeg kjøpte:

295965912_CREEXHP70klippfraebayannonse.PNG.3cb0c606156b0729d69000227b5031f8.PNG

 

Fra sidene til CREE tolker jeg det slik at det er forskjellige LED for 6 og 12V, mens annonsene på ebay stort sett har XHP led med påstemplet 6V, selv om man velger 12V i nedtrekksmenyene i annonsene. Fra teksten over ser man at led-en er 6V, mens driveren skal takle spenninger mellom 6 og 15V. 

 

Ta f.eks. en titt på denne annonsen: 

https://www.ebay.com/itm/30W-6V-12V-Cree-XLamp-XHP70-2-LED-2015LM-White-or-Warm-White-6500K-5000K-3000K/322921245453?hash=item4b2f9b2b0d:g:lR0AAOSwyXNaJR6x 

 

For det første er den annonsert som en 70.2 led, men den er bare påstemplet 70. Og om jeg velger 12V, så er den allikevel påstemplet 6V. 

1487281400_XHP70.2fraebay01.PNG.7d3fabc27ff65c4c8dcff36b5c188ac2.PNG

 

Videre ser vi i spesifikasjonene at den er oppgitt som en 70.2 og 30W. I følge hjemmesidene til CREE trekker verken 70 eller 70.2 30W. 70 er oppgitt til 32W, og 70.2 er oppgitt til 29W. Spørsmålet blir da om dette bare er humbug, og om det er ekte CREE produkter som selges på ebay?? Det som slår meg er vel at det er restelager av gamle 6V XHP70 led-er som blir annonsert og solgt 12V XHP70.2  led-er. Jeg tenker at det er en fordel med en 12V led siden strømmen blir lavere. 

 

Her er den eneste annonsen jeg har funnet hvor led-ene er påstemplet 12V. Veldig billige led-er som selges uten driver og linse, men de har ikke dome, så da er de ikke så aktuelle til lykt tenker jeg. Det er jo også 50 og 70, ikke 50.2 og 70.2 som jeg er mest interessert i. 

https://www.ebay.com/itm/CREE-XHP50-XHP70-Copper-PCB-Board-12V-6V-For-Led-Chip-Light-20pcs/152109840995?hash=item236a73fa63:g:DTsAAOSwR5dXTQl7

460739698_XHP7012Vboardebay.PNG.428893fcae9ea1e5676fef6d79a8f169.PNG

 

 

XHP70.2 fra ebay 02.PNG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...