Jump to content

Silver viking 14 fot og motor?

Overmaskinist

Recommended Posts

Hei jeg har kjøpt meg en silver viking 14fot som båt nr 2, pr idag er det en 4hk Mariner motor som sitter på denne.

Jeg ser at båten er godkjent for 6Hk motor vil denne båten da greie å plane med tanke på at den har sjøl under skoreget , med en 6 Hk motor ?

Er det noen som har erfaringer med denne båttypen og om det er i det hele tatt mulig å få den i plan ?

jeg har brosjyre på denne etellerannet sted. Silver viking annonserte denne i sin tid som en framifrå robåt ,, med OL vinnerne Alf & Frank Hansen bak årene. 

Tror nok denne er for rund i skroglinjene til å plane om du så satte på 20 hk 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En kamerat hadde en 14 fots Silver Viking med 9,9 på 90-tallet. Denne var ikke mulig å få opp i plan, og vil som Ivar også nevner ikke tro det hadde gått med større motor heller. Det ble med baugen rett opp og en form for halvplaning/dytting av sjø. Gikk noe bedre om han satte seg i baugen og styrte motoren med tau og trinser (etter oppskrift han fikk fra meg som da hadde en 16 fots Rana med 9,9 og ikke klarte se over baugen uten at motoren slaktes av til tomgang :lol:).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...