Jump to content

Peninsula 400ta-310 som har stått i mange år - hvor begynner jeg?

nik0lai

Recommended Posts

Hallo!

Jeg har nettopp kjøpt meg en ny gammel båt,på tvangsalg, som har stått anslagsvis 8 år på land.

Motoren har gått 650t, men usikkert på hvor mye vedlikehold den har fått de siste årene på land.

Turbo ser fin ut, og snurrer fint, og motor er grei å få rotert på, og oljen ser fin ut, selv om jeg kommer til å bytte denne.

Hva bør jeg gjøre motormessig før jeg forsøker å starte? 

Hvordan er 8 år gammel diesel? Tenker uansett å bruke fersk diesel nå, men er de 500literene som står på søppel?

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Det blir som å fyre opp en motor for første gang.

1 Ny olje og filter

2 Nye dieselfiltre

3 Plukk ut alle glødeplugger

4 Pump gjennom diesel

5 Løsne alle 8 dyserørene (et par omdreininger)

6 Kjør motoren på selvstarteren så oljetrykket kommer på max og det spruter uten luft ut av dieselekoblingene.        Pass på at motoren ikke drukner i sjøvann den gale veien

7 Stram til dyserør, monter glødeplugger

9 Start opp og la motoren gå på 1100 rpm en halvtimes tid

10 Bytt motorolje og filter

11 Fornøyd nå ?

Redigert av Hulda (see edit history)

Importøren av disse motorene i Norge? Peninsular Motors la ned driften i 2013! Det må jammen være en dyktig importør :-) En del av delelager og utstyr ble kjøpt av et 2-mannsforetak i Texas. For dem ingen ubetinget suksess. For å kunne sende ut deler fra restlageret forlanger de Peninsular motornummer grunnet variasjoner. 

Har du en Standadyne mekanisk pumpe går det to ledninger til pumpen, en til shut off valve og en til cold advance. Når det settes strøm på shut off, åpnes ventilen. Når strømmen slås av, stenges ventilen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...