nik0lai Startet 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 9.Januar.2021 Hallo! Jeg har nettopp kjøpt meg en ny gammel båt,på tvangsalg, som har stått anslagsvis 8 år på land. Motoren har gått 650t, men usikkert på hvor mye vedlikehold den har fått de siste årene på land. Turbo ser fin ut, og snurrer fint, og motor er grei å få rotert på, og oljen ser fin ut, selv om jeg kommer til å bytte denne. Hva bør jeg gjøre motormessig før jeg forsøker å starte? Hvordan er 8 år gammel diesel? Tenker uansett å bruke fersk diesel nå, men er de 500literene som står på søppel? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Hulda Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 (redigert) Det blir som å fyre opp en motor for første gang. 1 Ny olje og filter 2 Nye dieselfiltre 3 Plukk ut alle glødeplugger 4 Pump gjennom diesel 5 Løsne alle 8 dyserørene (et par omdreininger) 6 Kjør motoren på selvstarteren så oljetrykket kommer på max og det spruter uten luft ut av dieselekoblingene. Pass på at motoren ikke drukner i sjøvann den gale veien 7 Stram til dyserør, monter glødeplugger 9 Start opp og la motoren gå på 1100 rpm en halvtimes tid 10 Bytt motorolje og filter 11 Fornøyd nå ? Redigert 9.Januar.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2021 8 år gammel diesel er like god som ny den. Med mindre det er dieseldyr på tanken, selvsagt. Ny olje og filtre, ny impeller, lufte og fyr opp! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nik0lai Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Noen som vet hvordan denne motoren stoppes? Finner ikke hverken mekanisk eller elektrisk stop solenoid.. Tørr ikke forsøke å starte før jeg vet hvordan den stoppes.. ? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Det kommer an på hvilken pumpe som er montert. Vanligvis vil motoren stoppe når tenningen slås av. Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Hvordan ser jeg hvilken pumpe som er montert? Ser det er 2 ledninger som går inn i toppen av pumpa, er det en av disse som skal ha +12v når den stopper, eller skal den ha +12v mens motor går? Noen som har, eller vet hvor jeg kan finne en manual til denne motoren? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
nik0lai Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Fikk svar ett under 30 min nå i kveld fra importørene av disse motorene her i norge. Så da fikk jeg en manual som hjelper meg videre på vei. ;) Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Hulda Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Importøren av disse motorene i Norge? Peninsular Motors la ned driften i 2013! Det må jammen være en dyktig importør :-) En del av delelager og utstyr ble kjøpt av et 2-mannsforetak i Texas. For dem ingen ubetinget suksess. For å kunne sende ut deler fra restlageret forlanger de Peninsular motornummer grunnet variasjoner. Har du en Standadyne mekanisk pumpe går det to ledninger til pumpen, en til shut off valve og en til cold advance. Når det settes strøm på shut off, åpnes ventilen. Når strømmen slås av, stenges ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.