Jump to content

Båtkjøp i utlandet. Norske eiere.


leiohel

Recommended Posts

Nå tenkte jeg å dele litt erfaring med å khøpe båt av normenn, som har båt i utlandet. Dvs ikke registrert i norge. 

Å kjøpe utenlansk båt av norske eiere kan virke betryggende da vi kan kommunisere på norsk. Når det kommer til kontrakt så vil jeg oppfordre til 3 forhold. 

1- avklar tidlig at begge parter forholder seg til at kjøpet er i henhold til norsk lovverk. Informasjon plikt til selger er sterkt i henhold til norsk lov. Kjøper du usett er det en gjensidig forpliktelse at selger må vøre ekstra informativ om eventuelle geil og mangler.

2- avklar verneting: altså hvor eventuell tvistemål/forliksråde skal gjennomføres. Eks kjøpers hjemkommune.

3- kun kommuniser via skriftlige komunikasjon former. Denne dokumentasjon kan vli uvurderlig senere. Muntlig informasjon har ingen verdi i etterkant.

 

Jeg har selv vært gjennom et kjøp hvor jeg fant annonse på finn, hvor norsk selger, engelsk registrert båt, bosatt i Frankrike,  solgte båt i Hellas.  En potensiell hodepine. Heldigvis sa selger seg villig til norsk forliksråd behandling. Jeg vant frem med 2/5 dels refusjon pga selgers tilbakeholdt kjent informasjon. Essensielt var skriftlig kommunikasjon som senere ble dokumentasjon

 

Lykke til med eventuelt kjøp i utlandet

Leif Ove 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...