Jump to content

Tetting av skruehull under vannlinjen


Swingswong

Recommended Posts

Hulda skrev 12 minutter siden:

Eller 36 3421

Regner med det er denne du mener Hulda? Stokket seg litt med tallene der:wink: Den epoksyen er fin og fortykket slik at den er grei å jobbe med. Den er ganske "klissenseig" og jeg føler den hefter bedre små hull enn den lette epoksysparkelen deres som jeg opplever som noe "tørrere" (uten at jeg kan si jeg har tatt en styrketest og sjekket at jeg har belegg for det jeg skriver).

Link to post
Share on other sites

Det er to forskjellige skruehull her.

De tre oppe i toppen av den gamle sylinderen er langt over Zipwaken og skal ikke brukes igjen. Da kan du støpe med matte/fiber over hullene eller støpe en plugg i hullet. Plugg bør ha kon utforming på begge sider for å sikre at den ikke kan trykkes ut.

Hvis du ikke er perfeksjonist er det enkleste å sette en skrue med tetningsmasse i hullet. Blir ikke mindre tett eller svakere enn det har vært til nå.

 

Skruehullene nede kommer bak Zipwaken og skjules av den. Alt etter hvor lang Zipwake du har kjøpt kan det hende du må støpe på/sparkle ut skroget for å få en stor nok plan overflate. Zipwaken må ligge mot helt plant og hardt underlag for å ikke kile seg.

Sjekk det før du begynner å tette hullene. Kanskje tettingen bare blir litt av påstøpen du må gjøre uansett.

 

På Mørejet 30 trengte vi egentlig ikke noe løft bake, men ble anbefalt størst mulig zipwake. Monterte 60 cm og opplever at vi aldri kjører ut mer enn 7-8 mm for å rette opp båten hvis den ligger skjevt i vannet. Skulle vi valgt på nytt ville det blitt 20 cm lange -  lengst ute på skroget.

Mons

Link to post
Share on other sites

Jo mer jo bedre stemmer nok hvis du trenger løft bak for å ligge fint eller for å komme opp.

For å stabilisere/rette skjev båt trenger du mye mindre. i dag ville jeg valgt 20 cm og montert så langt ut som mulig.

Zipwaken skal også ligge inntil skroget og helt plant med bunnen. Har du 60 cm bunn uten krumming?

Mørejeten vinglet (overkompanserte) mye og gikk lett på trynet i begynnelsen. Da valgte vi etter tips å skjære vekk 5-6 mm av den ytterste plata (den som går lengst ned) i halve lengden slik at arealet som kommer ned i vannet med små utslag halveres. Det hjalp mye.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...