Jump to content

Varme i båd i frostvejr


Peter-

Recommended Posts

Hej alle

 

Det har været koldt her i Stavanger den sidste uge (ned til -6) så har haft ovnen til at kører på 1200w. Nu er temperaturen dog lidt højere - omkring -2c så har skiftet til en 200w varmer for min 34fod sejlbåd og åbnet alt så varmen kan komme rundt. + lukker altid for alle ventiler efter sejlads.

 

Hvad er jeres erfaring med dimensionering af varmekilde i kW for at holde temp over 0c?

 

Mvh,

Peter

 

 

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samme erfaring som i Index. Tok en test nettopp. 8 minus ute, 6 minus inne i båten og 3 pluss i kjølen. Men selvsagt er det kjekt å ha varme inne i kabinen også, jeg tenker på elektronikk. Plotter etc kan jo taes heim...for mange år siden lå jo båtene på svai hele året, men bruktes vel daglig.

Link to post
Share on other sites

Disse varmerørene som selges blant annet hos Maritim, Seatronic, m.fl. er geniale. Et slikt i motorrommet og et på siden av varmtvannsberederen (+ muligens et til i salongen) og du kan slappe mer av når det blir frost. I Stavangerområdet er det sjeldent det blir alvorlig frost (under 5-6 minus), i alle fall ombord i lukkede båter da sjøtemperaturen i seg selv er oppvarmende til en viss grad. Men ønsker du litt mer temperatur ombord og ikke minst hindre at det slår seg (kondens) skader det ikke med et slikt varmerør og to. Med f.eks. 50W i motorrommet, det samme ved siden av berederen og 100W i salongen kommer man langt her i området tenker jeg. De selger også et mer kjent merke, Hylite, men disse har så langt jeg kan se ikke termostat. Noe som kan være greit slik at man slipper å fyre når det er plussgrader.

I dag var jeg på båttur med en lukket trebåt på rett under 30 fot. Eieren hadde ikke varme på. Under dørken var det ikke frost, men det var til dels store istapper under taket på overbygget og vannet på dassen hadde frosset, både i skåla og i vannkrana. Et varmerør der og og et i salongen og eieren hadde sluppet å bekymre seg for frostskader og kondens.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er fantastiske tips som altid. 
 

Jeg kører bare på med 200W, strøm i Norge koster jo utroligt lidt. Har en elektrisk termostat som slår min 1200w til hvis temperaturen i båden kommer ned omkring 0c - vil heller ikke have det for varmt fordi så trænger jeg også en affugter som jeg normalt kun bruger om efteråret + diesel bugs vokser etc..

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 28 minutter siden:

750w i motorrom, klarer så vidt over 1+ når det er 10 minus ute, men rommet er stort.

Har 1200w nede i cabin, under gulv visste temp -1, så her må jeg gjøre noe før neste sprengkulde kommer..

Litt "skuffet" over at sjøtemp ikke gir mer hjelp :lol:

Har du tettet luftinntak til motor? 

20201219_102705.jpg

20201219_102156.jpg

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Inter 9000 said:

Har du tettet luftinntak til motor? 

 

 

Nei, burde gjort det. Kommer ikke til på innsiden og litt tynt gitter på utsiden til å feste noe i, så blir mye gjennomtrekk.

Din løsning var genial, må se om jeg kan finne på noe...

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Inter 9000 said:

Alternativt kan du skru av gitter å legge på en søppelsekk. Så skru på gitter igjen. 

Stopp trekken, jeg har 3 grader i motorrom uten varme med -6 grader! Bare sjøtempen som gir varme.

Ser ikke ut til at jeg kan demontere gitter, men har begynt å tenke på om jeg kan montere papp-plater ved hjelp av tosidig Gel tape, skal holde ned til -16.

Er nok et problem med stort volum også, 4m bredt og over 2m som største høyde, ca 7m langt..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...