DIYglenn Startet 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2021 Tenkte jeg skulle dele denne da det er en del motstridende tanker i forhold til å batteripolfett på selve polene før man setter på polsko, i forhold til etter man er ferdig å montere. Dette er svar fra Liqui-Moly, og jeg syns den gir mening. Spesielt å merke seg er «very thin layer». Tanken er at det som presses vekk vil gå i mikroskopiske hull etc og fylle de, og dermed gi et lag med beskyttelse hvor det ikke er kontaktpunkt. Selvsagt er det ikke like kritisk i dag med lukkede batteri som det var tidligere da gass fra batteri ville framskynde korrosjon, men jeg har hatt positive erfaringer med å sette inn polene i fett, og det samme med å beskytte alle åpne kontakter, selv om de er på et tørt sted på båten. Sjøluft/salt gjør sitt over tid. «In principle, of course, you would not use any non-conductive products for electrical connections. But the main thing is to protect the surfaces from corrosion. Therefore, the contacts should be cleaned first and be protected with a very thin layer of grease after the cleaning. When you put the battery terminals back on the pole and tighten, the grease is displaced and the contact is made. After that, grease is usually additionally applied to the top of the battery pole and the battery clip to protect against water - especially salt water. So you don't need to worry about not having contact after use - by tightening the terminal, you have enough contact to transmit even larger currents.» Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 11.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2021 Hva med silikonfett eller silikonspray, mindre griseri enn smørefett. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Haba skrev On 11.1.2021 at 19.35: Hva med silikonfett eller silikonspray, mindre griseri enn smørefett. Normalt bruker man batteripolfett eller vaselin til slikt. Og inni elektriske kontakter brukes det gjerne dielektrisk fett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Har alltid vært nøye med å ha helt rene poler og satt disse inn med marint grease (ikke noe spesialmiddel for batteripoler) og deretter strammet godt til. Dette har fungert godt etter mitt syn både på bil, båt og henger med elvinsj og har hatt batterier i stort sett mer enn ti år før de var modne for utskiftning. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
O_K Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Det er en ting som er verdt å merke seg angående bruk av andre fett-typer enn de som er laget for elektriske kontakter og batteripoler. Hovedformålet er å beskytte polene mot korrosjon fra gasser i luften rundt, og for å oppnå dette er det viktigste at man får et beskyttende lag, men de fleste fettyper som er tiltenkt denne typen oppgaver har veldig lav elektrisk ledningsevne, slik at om noe fett renner fra polen, eller skaper kontakt til gods på annen måte så blir det ingen krypstrømmer. Andre fettyper kan inneholde forskjellige additiver som gir økt ledningsevne fordi de er tiltenkt andre bruksområder hvor ledningsevne ikke betyr noe. Brukt i små mengder rett på polen vil det nok ikke gjøre stor forskjell, men om man søler så risikerer man krypstrømmer som over tid kan gi utladning av batteriet. Det er i de færreste tilfeller snakk om store strømmer, men et par mA her og der kan gi tomt batteri til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 (redigert) O_K skrev 54 minutter siden: Det er en ting som er verdt å merke seg angående bruk av andre fett-typer enn de som er laget for elektriske kontakter og batteripoler. Hovedformålet er å beskytte polene mot korrosjon fra gasser i luften rundt, og for å oppnå dette er det viktigste at man får et beskyttende lag, men de fleste fettyper som er tiltenkt denne typen oppgaver har veldig lav elektrisk ledningsevne, slik at om noe fett renner fra polen, eller skaper kontakt til gods på annen måte så blir det ingen krypstrømmer. Andre fettyper kan inneholde forskjellige additiver som gir økt ledningsevne fordi de er tiltenkt andre bruksområder hvor ledningsevne ikke betyr noe. Brukt i små mengder rett på polen vil det nok ikke gjøre stor forskjell, men om man søler så risikerer man krypstrømmer som over tid kan gi utladning av batteriet. Det er i de færreste tilfeller snakk om store strømmer, men et par mA her og der kan gi tomt batteri til slutt. Hverken Vaseline, vannfast grease eller silikonfett leder strøm. Helt kurant å bruke alle disse, selv om de ikke er laget spesielt for elektriske kontakter og batteripoler. Redigert 13.Januar.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.