The Saint Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Tyggen skrev 2 minutter siden: Jeg ser deg, men alle er ikke som deg, vi er veldig mange forskjellige mennesker på knausen. Det må vi være i stand til å ta hensyn til. Som sagt absolutt ikke uenig. Men mener det er bedre med en lov i henhold til båtens fartspotensiale enn en lov som rammer alle. Bedre å øke konsekvensen for de som ikke klarer å følge reglene. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Tyggen skrev Just now: Du vil alltid finne gode argumenter som støtter din rett til å ta en øl mens du tokker utover fjorden i 7 knop. Man da tar du ikke hensyn til andre enn deg selv. Tja... sett bort ifra at jeg ikke tokker utover fjorden i 7 knop lengere. Båten jeg har nå runder fint 40 knop om jeg hadde turt. Men synes fremdeles at andre må få ha den gleden. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Tyggen skrev 1 minutt siden: Ok så du har en båt som gjør 40 knop, har du sittet i en aluminiums balje på fjorden og sett en båt komme rett i mot deg i 40 knop? Nei, ikke aluminiums balje. Men Slepe jolla mi er en 10 fots glassfiber båt. Så den synes ikke veldig godt i litt sjø. Men har ingen problemer med å selv holde avstand til andre med den. (Gjør 23 knop med meg alene i den). Litt skumlere når vi er 3 personer i den, for da gjør den ikke mer enn ca 9,5 knop. Så ikke så lett å styre unna andre. Men det er her det å ta hensyn kommer inn i bilde og ikke minst det jeg sier om fart... Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Tyggen skrev 1 minutt siden: Jeg har... måtte svinge unna for ikke å bli tangmat. To-tre halvlitere sier du? Æeh... nei. Det er nok litt mye. Men 2 - 3 0,3l er innen for. Har da ca 0.4 - 0.5 i promille når jeg komme frem. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Tyggen skrev 2 minutter siden: - Nei, ikke aluminiums balje. Men Slepe jolla mi er en 10 fots glassfiber båt. Så den synes ikke veldig godt i litt sjø. Men har ingen problemer med å selv holde avstand til andre med den... Ok så når dagrytteren kommer rett imot deg i 40 knop og skipperen har tatt seg 2-3 halvlitere så har du ingen problemer der du sitter i jolla di? Nei, men det handler om å se litt foran seg. Siden jolla mi ikke tåler for mye sjø. (Tror jeg, undervurderer den sikkert litt). Så styrer jeg unna i god tid. Liker å ha 50 - 100 meter avstand til andre båter. Her i området så pleier det ikke å være ett stort problem. Unntaket er i Skien / Porsgrunn`s elva. Men der er det også 5 knops grense. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Men når alt dette er sagt, så er vi tilbake på det jeg har sagt hele tiden. Synes promille grensen bør senkes på planende båter. Men snekker og andre sakte gående båter bør få være i fred. Men dette er min personlige mening. Blir nok ikke sånn i fremtiden. For er jo viktig for enkelte at loven skal være lik for alle, uansett forutsetning... Stort sett så er det de med nok kapital som legger lista for lovverket. Ergo, om ikke "jeg" som har råd til å kjøpe meg cabincruiser til x antall millioner skal få lov til å nyte en øl mens jeg fører båt. Ja da skal i alle fall ikke hvermansen som kan kjøpe seg en snekke få lov heller. Ett god eksempel på dette er jo 8 meters regelen for redningsvest... Helt ok å kjøre ribb eller annen hurtiggående båt uten redningsvest så lenge den er over 8 meter. Men fy skamme deg om du kjører ei snekke i 5 knop uten.... Seriøst, er det bare jeg som ser problemet??? Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 (redigert) Tyggen skrev 10 minutter siden: Ok så det kommer en dagrytter på ca 1 tonn i 40 knop rett mot deg og den er 50 meter unna, skipperen har tatt seg 2-3 halvlitere og snakker til elskerinnen som sitter akter og håper på å få seg et ligg iløpet av kvelden. Du styrer bare unna? bruker du årene da eller? Vel, som sagt... Jeg synes at planende båter bør ha lavere promille grense enn ikke planende båter. Jolla mi planer på ca 13 - 14 knop. Det vil si at i verste tilfelle så vil møtende båter ha 5 - 6 sekunder til å legge om kursen. (14 knop). Det burde være nok om man er våken.... (50 meters avstand). Men dette er verste tilfelle, helt ved planings terskel. Redigert 14.Januar.2021 av The Saint (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Tyggen skrev 1 minutt siden: Hvordan er det med de andre som du er så flink til å tenke på da, de som er lengre vekk enn din egen nesetipp og som bare har årer? Selv med årer så kan man uten problem ro i ca 2,5 - 3 knop, rett til høyere eller venstre. Så ser ikke problemet. Handler mer om å følge med på hva som skjer rundt seg. Differer avstand i forhold til hastighet... Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Problemet ligger mer på de som ikke klarer å følge med på hva som skjer rundt seg. For ikke å snakke om enkelte i båter som kjører 60 knop+ fordi de kan.... Problemet er ikke snekka som putter av gårde i 5 knop med ett par styre pils... Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 The Saint skrev 4 minutter siden: Selv med årer så kan man uten problem ro i ca 2,5 - 3 knop, rett til høyere eller venstre. Så ser ikke problemet. Handler mer om å følge med på hva som skjer rundt seg. Differer avstand i forhold til hastighet... Dessuten så er det en viss forskjell på havet og på innlands vann. Er lenge siden jeg har sett noen ro her i området. Rett og slett fordi vi har litt større avstander og litt mer sjø / plass. Men ser at det kan være ett problem på innsjøer. Men da er det vel bedre å sette en fartsbegrensning på aktuell innsjø enn å begrense fart på havet? Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Tyggen skrev 1 minutt siden: Så i følge sjøvettsreglene, hvem er det som egentlig har ansvaret her? Det er du som har tatt 2-3 pils og snakker med elskerinnen din som sitter akter mens du kruser avgårde i 40 knop, mannen i jolla er en 70 åring som sitter å fisker. Æeh... leser du i det heletatt hva jeg skriver? Jeg er ikke i mot høyere promillegrense på hurtiggående båter... Men synes snekker og andre saktegående båter kan få være i fred... Det inkluderer 70 åringen som fisker... Dessuten så synes jeg generelt at elskerinner er en uting. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 (redigert) Tyggen skrev 17 minutter siden: Joda, men vil du ha regler for hvor erfaren du er som båtfører i tillegg til hvor stor motor du kan ha og hvor fort båten kan gå? Ser ikke helt greia. Jeg har som sagt vokst opp på fjellet. Vi hadde ikke annet enn ro båter tilgjengelig. Ikke var det plass til eller behov for større båter hvor jeg pleide å ferdes heller. Påhengere var for late "turister". Selv så har jeg hatt båt nå i en 8 - 9 år. Jeg kjenner mine egne begrensninger. Er det bølger over 2 meter så holder jeg meg helst på land. Jeg drar båten min så vidt opp i plan før jeg "feiger" ut. Jolla mi er ett annet tema, der føler jeg at jeg har litt mer kontroll. Sitter jo nesten på vannet, så da tør jeg å kjøre i 20 knop. (Litt mer oversikt). Men ville personlig ikke ha kjørt hverken min "nye" daycruiser som forresten er en Skibsplast 650cc med 150 hk Evinrude på eller jolla mi (With 10 med Yamaha 9.9 / 15). med promille. Men snekka mi, en Lido 23 med Yanmar 2GM som topper så vidt 6 knop under gode forhold har jeg ikke noe problem med å ta meg ett par styre pils og allikevel ikke føle at jeg har noen problemer med å føre. Blir som å sammenligne å kjøre rullestol og bil. (El rullestol med hastighet inntil 12 kmt kan fritt kjøres med promille). Samme burde gjelde båter. Ser du hvor jeg vill hen? Redigert 14.Januar.2021 av The Saint (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Tyggen skrev 2 minutter siden: Hysj! jeg hørte noe, jeg syns det var en som sa "det enkleste er ofte det beste"... Det er en modifisert sannhet.... Men det enkleste er ofte det billigeste... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Tyggen skrev for 8 timer siden: Hvorfor hvil du ikke ha 0 prosent promille? er du alkoholiker? Er alle som ikke er avholdsfolk alkoholikere? Høres rimelig ekstremt ut..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Chiefengineer skrev for 10 timer siden: Det er da vel ikke på noen måte fastslått at promillen var den direkte årsak til de 10 drukningsulykkene der personen hadde over 0,8 i promille? Enig, men for egen del vil jeg tro at de som har høy promille er mer utsatt for å drukn, tror ikke du? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Mouche skrev 50 minutter siden: Enig, men for egen del vil jeg tro at de som har høy promille er mer utsatt for å drukn, tror ikke du? Tro får du gjøre i kirken. Er 0,8 definert som høy promille da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 index skrev 10 minutter siden: Tro får du gjøre i kirken. Er 0,8 definert som høy promille da? For enkelte er det åpenbart for mye... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 index skrev 36 minutter siden: Tro får du gjøre i kirken. Er 0,8 definert som høy promille da? Det er nok anerkjent som en promille som påvirker en på forskjellig vis hvilket vel er relevant i saken etter mitt syn. https://promille.no/fakta_om_promille/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Mouche skrev 37 minutter siden: Det er nok anerkjent som en promille som påvirker en på forskjellig vis hvilket vel er relevant i saken etter mitt syn. Joda. Selv 0,2 påvirker en målbart. Men det var ikke spørsmålet. Siden 0,8 er dagens promillegrense virker det ulogisk å kalle dette høy promille. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
S/Y Emma Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 (redigert) Det kommer jo litt an på hvor vant man er med å drikke også. En som drikker tre øl for første gang, blir "pære full", men en mer rutinert person har langt bedre kontroll. Selv føler jeg meg ikke komfortabel med å legge til i en trang havn etter mer enn to øl, selv om jeg helt sikkert hadde klart det. Det er bare ikke verdt det med så store krefter og verdier i omløp. Et par kosepils underveis, ok. Resten kan man ta i havn. Redigert 14.Januar.2021 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mouche Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Hvor høyt er høy og hvor lang er en strikk? Poenget her er vel hvilken promille påvirker ens kognitive evner, og det har jeg gitt deg en link til og så kan den enkelte mene, eller tro, hva de måtte mene eller tro enten det skjer i sofaen eller i kirken. Konkrete undersøkelser og tester viser litt om dette. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 (redigert) Mouche skrev 17 minutter siden: Hvor høyt er høy og hvor lang er en strikk? Det var din definisjon av høy promille jeg kommenterte. Jeg mener at man må lengre opp enn 0,8 for å bruke definisjonen høy promille, og det har ingenting med verken høy eller strikk å gjøre. Men det får nå være så. Faktum er a undersøkelsen ikke sier annet enn at halvparten av de omkomne på sjøen hadde over 0,8 i promille, den sier ingenting om at dette er årsak til ulykken eller at de førte en båt. Ut fra de fremlagte fakta er det vanskelig å mene verken det ene eller det andre. Redigert 14.Januar.2021 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 S/Y Emma skrev 36 minutter siden: Det kommer jo litt an på hvor vant man er med å drikke også. En som drikker tre øl for første gang, blir "pære full", men en mer rutinert person har langt bedre kontroll. Selv føler jeg meg ikke komfortabel med å legge til i en trang havn etter mer enn to øl, selv om jeg helt sikkert hadde klart det. Det er bare ikke verdt det med så store krefter og verdier i omløp. Et par kosepils underveis, ok. Resten kan man ta i havn. Riktig, å verre er det ikke... At maniske mørkemenn som knapt er på sjøen mener noe annet, bør en ikke legge så mye i... Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 (redigert) Mouche skrev On 12.1.2021 at 18.15: Mens fem prosent av verdens befolkning dør som en følge av alkoholbruk er tilsvarende tall for tuberkulose 2,3 prosent, for aids 1,8 prosent og for vold 0,8 prosent. Anslag dødsfall i trafikken grunnet alkohol er 370.000. Antall alkoholdødsfall i Norge er rundt 400 i året. Her må det vel gå litt i surr i tallene? hva er kilden til dette? er det pr år, eller tiår, eller over en viss tid for en studie? 5 prosent av verdens befolknng (5mrd) er 250mill. hørtes ikke det fryktelig mye ut, årlig? 5prosent av Norges befolkning (5mill) er til sammenligning ca 250k Så sies det 400 stk i året i norge lenger nede. det tilsvarer vel ca 0,008prosent av befolkningen vår. er vi så flinke her i forhold? Da er det vel bare å bøtte innpå :-) Redigert 14.Januar.2021 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Tyggen skrev for 10 timer siden: Så i følge sjøvettsreglene, hvem er det som egentlig har ansvaret her? Det er du som har tatt 2-3 pils og snakker med elskerinnen din som sitter akter mens du kruser avgårde i 40 knop, mannen i jolla er en 70 åring som sitter å fisker. Ansvaret er vel det samme uansett hvor mange pils og elskerinner du har tatt / tenkt å ta, og uavhengig av om du er 40 eller 70år.? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.