pipe Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 (redigert) Mouche skrev for 19 timer siden: Jeg er fortsatt av den overbevisning at promillegrense har en effekt og at en lavere grense vil ha positiv effekt i så måte på sjøen som på veien. Vi har holdt på med denne argumentasjonen frem og tilbake i flere år men jeg påstår fortsatt at effekten av å sette ned promillegrensen på land i fra 0,5 til 0,2 ikke har eller hadde noe effekt. Det samme kommer til å skje på sjøen. Redigert 14.Januar.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 dude skrev for 3 timer siden: Her må det vel gå litt i surr i tallene? hva er kilden til dette? er det pr år, eller tiår, eller over en viss tid for en studie? 5 prosent av verdens befolknng (5mrd) er 250mill. hørtes ikke det fryktelig mye ut, årlig? 5prosent av Norges befolkning (5mill) er til sammenligning ca 250k Så sies det 400 stk i året i norge lenger nede. det tilsvarer vel ca 0,008prosent av befolkningen vår. er vi så flinke her i forhold? Da er det vel bare å bøtte innpå :-) https://www.nrk.no/urix/who_-alkohol-dreper-flere-enn-aids_-tuberkulose-og-vold-til-sammen-1.14218504 Anslag dødsfall i trafikken grunnet alkohol er 370.000 per år globalt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 (redigert) pipe skrev for 8 timer siden: Vi har holdt på med denne argumentasjonen frem og tilbake i flere år men jeg påstår fortsatt at effekten av å sette ned promillegrensen på land i fra 0,5 til 0,2 ikke har eller hadde noe effekt. Det samme kommer til å skje på sjøen. Helt riktig observert pipe.. men enkelte har vanskelig til å forholde seg til realiteter og den virkelige verden... Redigert 14.Januar.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen54 Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Regler på sjøen er vel stort sett ganske irrelevant uansett, siden det ikke blir håndhevet... Jeg har i hvert fall aldri sett noen form for "politikontroll" på sjøen utenfor bykjerne. Folk blir vel kun tatt når det allerede har gått galt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Ruffen54 skrev for 8 timer siden: Jeg har i hvert fall aldri sett noen form for "politikontroll" på sjøen utenfor bykjerne. Folk blir vel kun tatt når det allerede har gått galt. Fra politijournalen 7.august 2020 for Agder; På sjøen #Arendal: politibåten har stanset en båtfører i Galtesund, mistenkt for kjøring i påvirket tilstand. Fører blir fremstilt for legeundersøkelse. Patruljen oppretter sak. (22:59) Kl. 0014. #Mandal Gismerøya. Politibåten påtreffer ungdommer i en mørklagt båt. Båtfører får forenklet forelegg for forholdet. #Arendal KL. 0020. Eydehavn. Politibåt stanset beruset båtfører som anmeldes for dette, samt å ikke ha tilstrekkelig redningsvester om bord. Kl. 0043. #Flekkefjord Sundegaten. Politiet pålegger båteier å overholde ro resten av natten etter klage på høy musikk fra båten. kl. 0205. #Tvedestrand Sandvika. Politibåten stanser og kontrollerer båt. Mann i 40 årene anmeldes for kjøring av båt i beruset tilstand. kl. 0250 #Mandal Mandalselva. Politibåten kontrollerer beruset båtfører i tenårene. Blir anmeldt for føring av båt i beruset tilstand, båtførerbevis beslaglegges. kl. 0330. #Arendal Politibåten har kontrollert 27 båter, tre anmeldelser for promille. Ett forenklet forelegg for manglende lanterne. kl. 0358. #Mandal Politibåten. 12 reaksjoner. 5 for manglende lanterne, 2 for fart, 2 for manglende redningsvest, 2 promille og en som anmeldes for ordensforstyrrelse på land. Totalt kontrollert 42 båtførere. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
S/Y Emma Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Dette er båtførere som vet at de åpenbart bryter loven. Hvorfor gjør de det likevel? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
index Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 S/Y Emma skrev 3 minutter siden: Dette er båtførere som vet at de åpenbart bryter loven. Hvorfor gjør de det likevel? Tror du at du kan forvente et enkelt svar på dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 S/Y Emma skrev 2 minutter siden: Dette er båtførere som vet at de åpenbart bryter loven. Hvorfor gjør de det likevel? Det er vel som de fleste andre forbrytelser.. en vet hva en gjør, men tar sjansen... Og det viser vel også at om en hadde senket promillegrensen, så hadde disse likevel blitt tatt for det samme.. Men det er det åpenbart noen som ikke skjønner... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Mange interressante innspill, men tråden handler egentlig om at vi som båtmennesker blir stigmatisert i imediene til stadighet, om alkohol og drukningsulykker. Jeg mener at vi er ikke noe værre eller bedre enn andre, men gjennom mediene så blir vi presentert som værre. Vi som leser båtmagasiner og følger med på båtforumer får et litt mer ballansert syn da de positive sidene kommer frem der. Men for de som ikke har interesse for båtliv, blir som skrevet stdig påminnet om "ukulturen vår". Jeg ser ikke denne negative eksponeringen for campere, hyttefolk eller andre ferierende. Hva kan vi gjøre for å få endret dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 S/Y Emma skrev 25 minutter siden: Dette er båtførere som vet at de åpenbart bryter loven. Hvorfor gjør de det likevel? En av grunnene kan nok være at de har blitt fortalt, lest og hørt, at det ikke medfører noen fare for å bli tatt for det er tilsynelatende en opplest og vedtatt sannhet blant mange såkalt båtfolk at det ikke skjer noen kontroller? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brigg Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 JRK skrev for 2 timer siden: Mange interressante innspill, men tråden handler egentlig om at vi som båtmennesker blir stigmatisert i imediene til stadighet, om alkohol og drukningsulykker. Jeg mener at vi er ikke noe værre eller bedre enn andre, men gjennom mediene så blir vi presentert som værre. Vi som leser båtmagasiner og følger med på båtforumer får et litt mer ballansert syn da de positive sidene kommer frem der. Men for de som ikke har interesse for båtliv, blir som skrevet stdig påminnet om "ukulturen vår". Jeg ser ikke denne negative eksponeringen for campere, hyttefolk eller andre ferierende. Hva kan vi gjøre for å få endret dette? Godt innspill. I tillegg irriterer det meg at RS, media og andre gjentagende bruker statstikk både kreativt og selektivt for å skape denne stigmatiseringen. RS har fått statlige midler til en holdningskampanje mot druktning. Hvilke mediekanaler bør de bruke for å nå frem til målgruppen? Båtblader, nettsteder for båt o.l.? Kanskje lurt, men skal de ha valuta for pengene bør de heller sikte seg inn på hytteblader, nettsteder for hyttefolk osv. Og i tillegg bør de prøve å nå ut til "hvermansen" som går ned på svabergene når det er uvær, som bader fra land, som går på skøyter på isen osv. osv. Min erfaring, i den grad den er noe verdt, er at det sjelden er ihuga båtfolk som står for promillekjøring i båt. Disse tar en ankerdram eller tre etter at de har lagt til havn for dagen, så går de videre neste dag etter å ha sovet rusen av seg. Utfordringen er derimot "hyttefolket" som kjører båten inn til et serveringssted lørdags formiddag. Når de så skal hjem når det stenger utpå natta er det ned i båten og full fart rett fra kai og gjennom mørket. Ofte uten lanterner. Nå vet jeg selvfølgelig ikke hvor mye båtfører har drukket, men når de har sittet seks-åtte timer på uteserveringen en sommerdag har jeg vondt for å tro at han/hun er klinke edru. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ruffen54 Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Mouche: Politiet på Sørlandet er tydeligvis ivrigere enn de er lenger nordvest Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Tyggen skrev 21 minutter siden: Jeg kuttet senen til den høyre tommelen min i fjor, jeg har nå ca 50% bevegelse i den. Å som jeg skulle ønske det var ugjort... Hadde du over 0,8 i promille den gangen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Tyggen skrev for 1 time siden: Dette dreier seg om prinsipp og verdier, som faktisk har en mening - av eller på. Åååå så lett det sklir ut hvis du ikke innser verdien av dette... men du har kanskje ikke oppdaget det ennå - det vil du ikke heller Herregud for et nedlatende innlegg. Noen føler seg hevet over den gemene hop her skjønner jeg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Tyggen skrev 1 minutt siden: Jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å nedlate meg ? Vi snakker ikke samme språk skjønner jeg. OK, på tide å si takk for meg i denne tråden. God natt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
The Saint Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Enda en tråd som sklei ut og ble irrelevant. Man trenger ikke å være alkoholiker for å nyte alkohol. Men selvfølgelig det hjelper. Vil alltid være mennesker som mener at alt er farlig så lenge de ikke har glede av det selv... Og da skal selvfølgelig ikke andre få ha glede av det heller. Mennesker vil alltid gjøre dumme ting. Med eller uten alkohol. Vil alltid være mennesker som vill lov regulere alt for andre. Vil alltid være de som bryter lovene. Spørsmålet er vel heller om man vil merke noe relevant forskjell med lavere alkoholgrenser. Personlig så mener jeg at vi er på ett så lavt nivå på dumhets skalaen at de som gjør dumme ting i fylla med båt nå, kommer til å gjøre dumme ting i fylla med båt uansett alkoholgrense. Hva har det med å kutte seg i tommelen med saken å gjøre? Vel, annet enn at det var dumt? Jeg kappet like godt av meg hele tommelen, dumt det også. Men helt irrelevant når det ikke skjedde i fylla og i båt... Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Tyggen skrev Just now: , så Ja men når du fororsaket døden til en annen, så var det kanskje ikke så irrelevant allikevel. Du har tydeligvis ikke forstått hva det å diskutere betyr. Stor forskjell på en saklig diskusjon og kverulering. På lik linje som at det er stor forskjell på å skrubbe seg på kneet og kappe av seg hue. Så siden mitt alkohol konsum aldri har forårsaket verken død eller skade, så anser jeg det som irrelevant. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Tyggen skrev 1 minutt siden: Da er du vel velsignet går jeg ut ifra. Fremdeles ikke noe som har noe som helst med temaet å gjøre. fremdeles Irrelevant... Trodde du ville diskutere jeg? En diskusjon krever en viss intellekt. Å slenge ut eder og galle uten å prøve å reflektere over hva motparten har å si har ingen ting med en diskusjon å gjøre. Da har du allerede tapt... Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Tyggen skrev 2 minutter siden: Ditto. Jeg har faktisk ikke behov for å korrigere mine innlegg etter jeg har fått svar for å prøve å late som om jeg har svart relevant. En diskusjon handler om å fremlegge sin mening på en saklig måte. Og argumentere for sitt synspunkt på en sånn måte at andre må gjøre en vurdering av sin egen oppfatning. Finnes mennesker på forumet her jeg synes det er svært interessant å diskutere med rett og slett fordi at det har gode argumenter. Ikke fordi jeg nødvendigvis er enig med dem. Du er ikke en av dem... At folk ikke gidder å svare på dine usaklige bemerkninger, betyr ikke at du har rett. Tvert imot. det betyr bare at du ikke har intelligens til å se forbi din egen nese.... Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Tyggen skrev 4 minutter siden: Jeg korrigerer fordi jeg skriver feil og ikke oppdager det før etterpå. Føler det helt naturlig å korrigere i ettertid. Så du skriver aldrig feil? Det er fascinerende... Forskjell på å skrive feil og legge til hele setninger... Lite tips, om du har en rød strek under ett ord når du skriver det så er det en grunn til det. Sier ikke at jeg aldri skriver feil, prøver ikke å påstå at jeg alltid har rett heller for den saks skyld. Men dette er helt usaklig og irrelevant i forhold til "diskusjonen", som faktisk bare er kverulering fra din side. Så anser diskusjonen med deg som ferdig til du kan komme med noe som faktisk er relevant i forhold til tråden. En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Når jeg leser innleggende til Tyggen...så blir jeg litt usikker på det der med alkohol... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Tyggen skrev 1 minutt siden: Ingenting å være usikker på, jeg er dritings. Ja, ærlighet varer lengst...var det en som sa... Ha en god fest videre... Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Ida Marie III skrev 7 minutter siden: Når jeg leser innleggende til Tyggen...så blir jeg litt usikker på det der med alkohol... Ja tror han burde vurdere å la være å ta en "viskas" mens han "diskuterer", og koble ut. For virker ikke som om han har mye styring. Men får håpe han får en god fest videre ja. Skal selv ha meg en øl når jeg har fått samboeren min hjem. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Jaja, burde kanskje hatt promillegrense på baatplassen.no også. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Vittig Svart 28.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2021 Mange måter å lese statistikk på. Hvis halvparten av drukningsforulykkede er fulle og den andre halvparten er edru kan man lese at det er like stor sannsynlighet for å drukne edru som full. Det som er mer interessant i en debatt om alkoholbruk og båt er grunn til drukning. Det som er flott er at artikkelen sier dødstall har gått ned til tross for høyere båtbruk. Nyhetene sier også at alkoholforbruk har gått opp i befolkningen under Corona. Hva tilsier at høy alkoholforbruk på sjøen skaper dødsulykker? Viktig debatt men meningsløs uten fakta. Jeg er i utgangspunktet imot høy alkoholbruk i båt men jeg er mer opptatt av fakta enn fordommer og tenkte scenarioer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.