Jump to content

Promille til sjøs. 10 av 20 drukningsulykker i fjor hadde over 0.8

JRK

Recommended Posts

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

Fatter ikke at noen som er så motstander av promille stadig poster med høy promille. :rolleyes:

Sant nok....

Men det blir vel litt samme som at de som forteller at de brenner 2000 liter diesel på båten sin, i løpet av et par mnd utenom sesongen , ønsker mye høyere dieselpriser...?

Alt er ikke like logisk i denne verden...

Vittig skrev for 12 timer siden:

Mange måter å lese statistikk på. Hvis halvparten av drukningsforulykkede er fulle og den andre halvparten er edru kan man lese at det er like stor sannsynlighet for å drukne edru som full. Det som er mer interessant i en debatt om alkoholbruk og båt er grunn til drukning.

Det som er flott er at artikkelen sier dødstall har gått ned til tross for høyere båtbruk. Nyhetene sier også at alkoholforbruk har gått opp i befolkningen under Corona. Hva tilsier at høy alkoholforbruk på sjøen skaper dødsulykker?

Viktig debatt men meningsløs uten fakta.

Jeg er i utgangspunktet imot høy alkoholbruk i  båt men jeg er mer opptatt av fakta enn fordommer og tenkte scenarioer.

Rent sånn tallmessig så forutsetter resonnementet ditt at halvparten av de som drukner fra båt er påvirket og den andre halvparten helt edru. Jeg vet ikke, men mener at man risikerer å sette andre i fare ved å føre båt med promille. Og det er for meg uakseptabelt. Så gjerne lavere grense for min del. Eventuelt knyttet mot fartspotensiale.

58 minutes ago, willmasta said:

Rent sånn tallmessig så forutsetter resonnementet ditt at halvparten av de som drukner fra båt er påvirket og den andre halvparten helt edru. Jeg vet ikke, men mener at man risikerer å sette andre i fare ved å føre båt med promille. Og det er for meg uakseptabelt. Så gjerne lavere grense for min del. Eventuelt knyttet mot fartspotensiale.

Rent tallmessig så stemmer det med tallene i artikkelen denne tråden refererer til. 

Når det er sagt er jeg på ingen måte en forkjemper for alkoholbruk i båt. Spesielt ikke hvis du har en rask eller stor båt.

Jeg syntes derimot det kan i enkelte tilfeller være greit å tillate en eller to øl i en liten saktegående båt i løpet av en dag. 

Som jeg skrev så er jeg i mot høy alkoholbruk i båt. 

Problemet er utgangspunktet der artikkelen det refereres til i denne tråden skriver at halvparten som druknet i forbindelse med båtbruk i fjor hadde høy promille.

Det hadde vært interessant å vite om promillen var grunn til ulykken eller om De forulykkede tilfeldigvis også hadde drukket. Tallene i seg selv sier lite.

Vittig skrev 2 minutter siden:

Det hadde vært interessant å vite om promillen var grunn til ulykken eller om De forulykkede tilfeldigvis også hadde drukket. Tallene i seg selv sier lite.

Enig i det. Ofte blir jo slike artikler vinklet fra noen med en agenda. Husker en av ulykkene som ble brukt i saken om vestpåbud. Luktet alkohol som årsak til ulykken, men vest var fokus. Hadde de ikke drukket hadde de kanskje ikke forulykket og trengt vest. 

Tenker at det er ok med en pils, men synes 0,8 er høyt. Mørkesyn svekkes vel allerede ved 0,3 eller 0,5. Tenker at 0,8 signaliserer at du egentlig kan være ganske brisen og kjøre stor båt fort. 

Beklager hvis jeg misforsto deg i forrige innlegg?

10 minutes ago, willmasta said:

Enig i det. Ofte blir jo slike artikler vinklet fra noen med en agenda. Husker en av ulykkene som ble brukt i saken om vestpåbud. Luktet alkohol som årsak til ulykken, men vest var fokus. Hadde de ikke drukket hadde de kanskje ikke forulykket og trengt vest. 

Tenker at det er ok med en pils, men synes 0,8 er høyt. Mørkesyn svekkes vel allerede ved 0,3 eller 0,5. Tenker at 0,8 signaliserer at du egentlig kan være ganske brisen og kjøre stor båt fort. 

Beklager hvis jeg misforsto deg i forrige innlegg?

Det høres ut som vi er ganske enige. Jeg er på ingen måte fornærmet og setter pris på saklig argumentasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...