Knallipadden Startet 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2021 Har handlet meg ny propell som jeg skulle prøvemontre på båten min i dag. Jeg så en vide på YouTube med en som har en eldre motor enn meg. Jeg har en 13 modell, mens den i videoen er fra 05. Når jeg skrudde av propellen min tok jeg først av låsesplinten. Så brukte jeg propell nøkkelen og tok av mutteren. Det samme gjorde karen i videoen, men i videoen så det ut som om det var en skive mellom mutteren og propellen — før jeg tok av propellen. Mangler min siden jeg ikke har? Er det noen som kan hjelpe å finne ut? Er en 2013 modell Evinrude etec 90 hk. Ikke HO. Video Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 skal være en såkalt "thrust washer" mellom girhus og propell. Denne følger ofte med propellen når du tar den av og kan innimellom sitte godt fast i propellen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Bare for å legge til en liten ting til det @ivar sier. Thrust washeren må settes riktig vei, og de finnes i forskjellige tykkelser. Dersom du er i tvil om akkurat dette bør du få noen som kan det til å sjekke at det blir riktig :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Knallipadden Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Er dette thrust washeren? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 jepp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bellen Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Er det ikke thrust washer han har i handa på det siste bildet? I såfall så skal den på først før propellen. Og for å svare på trådstarters spørsmål. Ja, det er vanlig med skive mellom propell og mutter. Mål diameter på akslingen over gjengene og kjøp en skive i A4 kvalitet og sett på. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Det sitter en skive etter propellen på min og motoren i videoen, men jeg kunne ikke se noe skive når jeg tok av mutteren til propellen. Kanskje den satt fast i propellen som noen sa. Hvis ikke, hvilke skive er det jeg må ha? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 (redigert) Det sitter garantert en skive der. Enten sitter den fast i propellen, eller så sitter den fast på akslingen i undervannshuset. Dersom det an en eller annen grunn ikke er thrust washer der trenger du en som har "13 splines", men uvisst hvilken tykkelse. Hvilken propell har du kjøpt? Edit: har jeg misforstått? Rekkefølgen skal være sånn fra motoren og bakover: Thrust washer, propell, skive, mutter og splint. Redigert 12.Januar.2021 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Knallipadden Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Det sitter en skive på akslingen i undervannshuset. Den satt igjen når jeg tok av propellen. Jeg kunne ikke se noe skive på propellen når jeg tok av propell mutteren, så enten mangler/har det ikke vært, eller så sitter den fast på propellen. Motoren var på service rett før den gikk i vinteropplag, så propellen har vært av nylig. Egentlig litt rart hvis skiven skal sitte fast i propellen da. De kan eventuelt ha rotet bort skiven på service. Ikke vet jeg. Skulle sett en deleliste til motoren for å se. Noen som vet hvor jeg kan finne? Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 (redigert) I denne videoen fra Evinrude ser det ikke ut som om det er noe skive der i det hele tatt. (bilder ble lastet opp motsatt i rekkefølge) https://m.youtube.com/watch?v=ifZtet4aCbE Redigert 12.Januar.2021 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Her er den nye propellen hvis det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 12.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 Du kan ikke sammenligne den propellen på bildene med den du har kjøpt. Den du har kjøpt har fast nav. Den på bildene over har løst nav. På propellen du har kjøpt er rekkefølgen slik som jeg beskrev over. Kan du ta bilde av akslingen din? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Knallipadden Svart 12.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2021 (redigert) Tar nesten en time med kjøring så får ikke tatt bilde i kveld. Når jeg søker på nett kommer dette settet opp som alternativ. Sikkert denne skiven jeg trenger (til venstre)? Spacer heter den vist. Ser ut som ulik tykkelse når jeg ser på BRP sin side. Vet ikke hvordan jeg skal finne riktig siden den sannsynligvis mangler. Denne skiven skal vel bare sikre at propell mutteren er skikkelig tight slik at ikke propellen kan flytte seg fram og tilbake? Jeg ser ikke for meg at den har noen annen funksjon? For tykk skive vil hindre at jeg får låse pinnen i gjennom mutter og propell aksling. Redigert 12.Januar.2021 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 (redigert) Helt riktig. Men å finne riktig spacer/thrust washer er lettest og billigst hos lokal forhandler. De har som regel brukte liggende. Redigert 13.Januar.2021 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
bellen Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Napoli skrev for 1 time siden: Helt riktig. Men å finne riktig spacer/thrust washer er lettest og billigst hos lokal forhandler. De har som regel brukte liggende. Litt usikker på om du slår sammen spacer og thrustskive når du skriver spacer/thrust, men desse er ikke det samme. Thrustskive er nr. 1, 5 og 9 på tegningen og spacer er nr. 2, 6 og 11. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 13.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Var å så til båten i dag. Det var riktig at det satt en spacer igjen på den gamle propellen. Jeg satt spacerrn på den nye propellen, men det ser ut som jeg skulle hatt en tykkere med tanken på splinten? Propellen sitter ellers fint. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 (redigert) gjenbrukte du den gamle thrust washeren, eller fulgte det med en med nypropellen? Redigert 13.Januar.2021 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knallipadden Svart 13.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 Fikk ikke med noe nytt, så brukte den gamle. Du tror at det er trust washeren som må byttes — ikke spaceren? Kan være du har rett. Var ganske liten klaring til underevannshuset. Propellen tar ikke borti men vet ikke med full belastning. Var ikke noe slakk riktig nok. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 slett ikke sikker , men som du ser på deletegningene fra brp så er det jo ulike thrust washere til forskjellige propeller. Blir dyrt å kjøre med for lite klaring om propellen begynner å spise opp undervannshuset Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Knallipadden Svart 13.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 (redigert) Jeg fant en tråd med en som har lik motor til meg. Han hadde også problem med at propellen kom for langt inn. Er nok ny thrust washer som må anskaffes. Redigert 13.Januar.2021 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 13.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2021 bellen skrev for 9 timer siden: Litt usikker på om du slår sammen spacer og thrustskive når du skriver spacer/thrust, men desse er ikke det samme. Thrustskive er nr. 1, 5 og 9 på tegningen og spacer er nr. 2, 6 og 11. Neida, se innlegget mitt lenger opp. Orket bare ikke å gjenta det en gang til. @Knallipadden - her er det dyrt å gjøre feil. Få noen som vet hva de driver med til å hjelpe deg. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Knallipadden Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Winracer mener jeg bare trenger en 5mm skive under propell mutteren. Jeg syns der høres litt jalla ut? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Knallipadden skrev for 5 timer siden: Winracer mener jeg bare trenger en 5mm skive under propell mutteren. Jeg syns der høres litt jalla ut? Om Winrace sier det, så stemmer det. Er det noe de kan, så er det propell. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Knallipadden Svart 1.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2021 Prøve den skiven jeg fikk fra Winracer i dag. Fikk på propellmutteren som den skal med den under, men propellen er for tight. Subber borti undervannhuset. Jeg tror det er feil thrust washer i forhold til den nye propellen som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 6.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 (redigert) Ser det greit ut slik? Propellen kommer lengre inn enn originalt men skraper ikke. Sist jeg monterte var det litt snø og is på motoren. Tror det var det som laget lyd. Uten den ekstra messing skiven jeg fikk fra forhandler Redigert 6.Februar.2021 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.