Napoli Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 (redigert) Det ser for meg ut som om du har for tynn thrust washer. Det skal være akkurat passe klaring mellom propell og undervannshuset. Propellen skal ikke ta inni undervannshuset på noe sted eller måte. Jeg har heller aldri sett at noen har foret ut såpass mye på utsiden av propellen for å få mutteren riktig. Jeg ender opp med å gjenta meg selv her. Dette må du få hjelp til der du er. Å gjøre dette feil medfører havari og store kostnader (nytt undervannshus). Redigert 6.Februar.2021 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Knallipadden Svart 4.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 (redigert) En siste oppdatering i denne tråden her. Jeg kjøpte altså meg en stålpropell fordi den originale i aluminium er slitt. Jeg håpet å få en propell som ville gi meg litt bedre kjøre egenskaper, og som gjorde at jeg kunne cruise med litt lavere turtall for å holde samme hastighet. Lavere turtall, mindre støy, og mindre forbruk. Jeg ble anbefalt den propellen jeg kjøpte, men den passet ikke ut av boksen viste det seg. Jeg fikk ikke på plass splinten. Jeg tok kontakt med forhandler. Jeg spurte om jeg burde ha en tykkere thrust skive, men de sendte meg en tykkere spacer. Med spacer på plass tok propellen borti undervannshuset. Jeg pratet med forhandler igjen og de mente at det burde gå, at de eventuelt kunne maskinere en millimeter eller to av propellen i stedet hvis jeg sendte den til dem. Etter mye om og men prøvde jeg å finne en ny thrust skive som var tykkere etter tips om det her i fra. Det var lite hjelp å få hos forhandlere og verksteder som selger propeller og deler til motoren min. Til slutt fant jeg en tråd på et amerikansk forum med en som hadde et liknende problem. Han hadde en helt annen propell enn meg, men jeg tok sjansen på å kjøpe samme thrust skive som han hadde brukt. Det viste seg å gjør trikset. Propellen passet nå perfekt. Nå burde egentlig historien hatt en lykkelig slutt, men det har den ikke. Etter å ha kjørt med propellen i en halvtimes tid satt jeg på den gamle propellen igjen. Propellen passer over hodet ikke til båt/motor konfigurasjonen min. Turtallet økte kraftig, propellen snapper lettere luft, og baugen reiser seg alt for mye. Jeg måtte trimme motoren ganske langt ned for å kunne kjøre komfortabelt, men da gikk også hastigheten ned. Det skulle ikke full gass til før jeg traff maks turtall. Bare små bølger skulle til før jeg måtte trimme ned motoren. Propellen var ikke kjøpt med tanke på å få en speedbåt. Jeg kjøpte derfor propell etter originale konfigurasjoner. Denne propellen var 13 1/4 med 15 i stigning. Original propellen er identisk med unntak av at den er 13 1/2 tomme stor. Det fikk jeg beskjed om ikke skulle ha noe betydning siden det var snakk om få millimeter. Stigningen var den samme. Redigert 4.Mai.2021 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2021 Dette er riktig montering. har fulgt både feil råd og gode råd underveis, men dette er (endelig) riktig! Gratulerer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.