Mr_Stian Startet 13.Januar.2021 Del på Facebook Startet 13.Januar.2021 Hei. Jeg har en Kad44 med 290 DP-E drev på. Originale VP B1 propeller. Propellene er nok riktige størrelse for båten da jeg får turtallet som jeg ønsker osv. Har lest en del plasser at det anbefales stål propeller på denne kombinasjonen med motor og drev. De jeg har er altså Alu propeller. Når jeg tok opp båten i høst så ser jeg at det er kommet noen tæring eller kavitasjonsskader helt innerst på noen av bladene. Se bildene nedenfor. Må jeg bytte propeller pga disse "skadene"? Eller går det fint å kjøre med? Noen som vil tippe på årsaken? Sinkene så greie ut med passe tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 14.Januar.2021 Del på Facebook Svart 14.Januar.2021 (redigert) Er du heldig så kommer vår gode @Hulda innom og tar en titt. Han har glemt mer om metall enn andre har lært . Hør på han :) Redigert 14.Januar.2021 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Optimist1 Svart 14.Januar.2021 Del på Facebook Svart 14.Januar.2021 Hei, at lakken slipper er helt vanlig på disse propellene, men ser du har litt tæring innerst ved bladet. Er det noe tæring på drevet? Har hatt samme drevet på 3 forskjellige båter i 20 år, og har alltid hatt noe tæring på alu propeller. Jeg byttet til stål på alle mine båter. B-serien er imidlertid beregnet beregnet til bensin motorer. Hva konsekvensen av dette er vet jeg ikke, men tipper det har noe med vridningen på propellen å gjøre i forhold til akselerasjon. Det er også et ekstra blad på den ytre B propellen i forhold til A eller C. Alle alupropeller blir etterhvert sprøe med tiden og har begrenset levetid. Stål vil du derimot ha ut livet på båten din, så sant du ikke treffer noe;) Hvis du velger å fortsette med aluminium ville jeg vurdert å sett på ekstra sink på drevet. Den skal sitte på gaffelen øverst i det ene hjørnet. Hadde dette på de to første båtene mine (du må imidlertid borre hull i gaffelen og bruke en gjengetapp som passer til skruen til sinken). Kjøper du stål finnes det nå relativt rimelige uoriginale propeller å få tak i (Solas). Har ikke prøvd disse selv, men sikkert noen på forumet med erfaringer med disse;) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Januar.2021 Del på Facebook Svart 14.Januar.2021 Det er kavitasjon/'utvasking'. Sett mye av det i 'yttersvingen' på rørbend, impellere, pumpehus etc. Når det først har startet, blir det bare verre. Offshore rep. vi en del slike skader med Belzona. Propellen din har startet vandringen mot en sikker død. Vinger kan falle av. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.Januar.2021 Del på Facebook Svart 14.Januar.2021 Riktig som Hulda skriver, det er kavitasjon, men ikke veldig "angripet" ennå den propellen din. B serien er også beregnet for diesel, ikke kun bensin. Spørs om du om du har så mye å hente ved å bytte stål (C-serien), men er endel dyrere. Har du feks B5 i dag må du ha C4 i stål. Er du nedpå med en stålpropell, er det stor sjangs for å skade drevet også. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 14.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2021 Drevet som stod på hadde ingen tære skader. Men drevet må byttes pga andre skader. Har nytt drev på vei så vurderer å bytte propellene og. Det stod C2 propeller på tidligere noe som gav noe høyere toppfart, men sleit når båten var ferielastet. De på bildet er som sagt B1. Får ta meg en tur innom verksted å sjekke med de. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Solheim Svart 15.Januar.2021 Del på Facebook Svart 15.Januar.2021 Kavitasjonsskadene minner mye om det jeg har sett på G-serien til Volvo Penta. (DPH-aggregat) Skadene på disse hevdes å komme fra ubalanse som igjen skyldes slipp i gummi-vulken mellom nav og propell. Winrace utbedrer haugevis av disse årlig og jeg har selv fått utbedret propeller hos dem. Sjekk om vulking har løsnet på den propellen du har. Stål propeller er tyngre enn alu-propeller. Det kan være greit å vite at stålpropeller "spiser" koblingskoner rasker på grunn av større vekt. Et tips er å la båt og propeller komme ned i hastighet før du skifter rotasjonsretning. (Kobler mellom forover og bakover) Ellers er det vel ikke noe negativt med stålpropeller. Dersom du treffer på noe, er det ikke sikkert du bevarer aggregatet selv om du har aluminiums propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2021 Del på Facebook Svart 15.Januar.2021 Kjetil Solheim skrev 43 minutter siden: Kavitasjonsskadene minner mye om det jeg har sett på G-serien til Volvo Penta. (DPH-aggregat) Skadene på disse hevdes å komme fra ubalanse som igjen skyldes slipp i gummi-vulken mellom nav og propell. Winrace utbedrer haugevis av disse årlig og jeg har selv fått utbedret propeller hos dem. Sjekk om vulking har løsnet på den propellen du har. Stål propeller er tyngre enn alu-propeller. Det kan være greit å vite at stålpropeller "spiser" koblingskoner rasker på grunn av større vekt. Et tips er å la båt og propeller komme ned i hastighet før du skifter rotasjonsretning. (Kobler mellom forover og bakover) Ellers er det vel ikke noe negativt med stålpropeller. Dersom du treffer på noe, er det ikke sikkert du bevarer aggregatet selv om du har aluminiums propeller. Fornuftig utredning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.