Jump to content

Trenger jeg ny propell? Kad44 med 290 DP-E drev


Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Kad44 med 290 DP-E drev på. Originale VP B1 propeller. Propellene er nok riktige størrelse for båten da jeg får turtallet som jeg ønsker osv. 

 

Har lest en del plasser at det anbefales stål propeller på denne kombinasjonen med motor og drev. De jeg har er altså Alu propeller. 

 

Når jeg tok opp båten i høst så ser jeg at det er kommet noen tæring eller kavitasjonsskader helt innerst på noen av bladene. Se bildene nedenfor. 

 

Må jeg bytte propeller pga disse "skadene"? Eller går det fint å kjøre med? 

Noen som vil tippe på årsaken? 

Sinkene så greie ut med passe tæring.

 

 

560A2435-771D-4916-9A7E-4258F263876D.jpeg

2C7121DC-21A3-4870-BECF-2BC4421165D7.jpeg

Link to post

Hei, at lakken slipper er helt vanlig på disse propellene, men ser du har litt tæring innerst ved bladet. Er det noe tæring på drevet? Har hatt samme drevet på 3 forskjellige båter i 20 år, og har alltid hatt noe tæring på alu propeller. Jeg byttet til stål på alle mine båter. B-serien er imidlertid beregnet beregnet til bensin motorer. Hva konsekvensen av dette er vet jeg ikke, men tipper det har noe med vridningen på propellen å gjøre i forhold til akselerasjon. Det er også et ekstra blad på den ytre B propellen i forhold til A eller C. Alle alupropeller blir etterhvert sprøe med tiden og har begrenset levetid. Stål vil du derimot ha ut livet på båten din, så sant du ikke treffer noe;) Hvis du velger å fortsette med aluminium ville jeg vurdert å sett på ekstra sink på drevet. Den skal sitte på gaffelen øverst i det ene hjørnet. Hadde dette på de to første båtene mine (du må imidlertid borre hull i gaffelen og bruke en gjengetapp som passer til skruen til sinken). Kjøper du stål finnes det nå relativt rimelige uoriginale propeller å få tak i (Solas). Har ikke prøvd disse selv, men sikkert noen på forumet med erfaringer med disse;)

Link to post

Riktig som Hulda skriver, det er kavitasjon, men ikke veldig "angripet" ennå den propellen din.

B serien er også beregnet for diesel, ikke kun bensin.

Spørs om du om du har så mye å hente ved å bytte stål (C-serien), men er endel dyrere. Har du feks B5 i dag må du ha C4 i stål.

Er du nedpå med en stålpropell, er det stor sjangs for å skade drevet også.

Link to post

Drevet som stod på hadde ingen tære skader. Men drevet må byttes pga andre skader. Har nytt drev på vei så vurderer å bytte propellene og. 

 

Det stod C2 propeller på tidligere noe som gav noe høyere toppfart, men sleit når båten var ferielastet. De på bildet er som sagt B1. Får ta meg en tur innom verksted å sjekke med de. 

Link to post

Kavitasjonsskadene minner mye om det jeg har sett på G-serien til Volvo Penta. (DPH-aggregat) Skadene på disse hevdes å komme fra ubalanse som igjen skyldes slipp i gummi-vulken mellom nav og propell. Winrace utbedrer haugevis av disse årlig og jeg har selv fått utbedret propeller hos dem. Sjekk om vulking har løsnet på den propellen du har.

Stål propeller er tyngre enn alu-propeller. Det kan være greit å vite at stålpropeller "spiser" koblingskoner rasker på grunn av større vekt. Et tips er å la båt og propeller komme ned i hastighet før du skifter rotasjonsretning. (Kobler mellom forover og bakover) Ellers er det vel ikke noe negativt med stålpropeller. Dersom du treffer på noe, er det ikke sikkert du bevarer aggregatet selv om du har aluminiums propeller. 

Link to post
Kjetil Solheim skrev 43 minutter siden:

Kavitasjonsskadene minner mye om det jeg har sett på G-serien til Volvo Penta. (DPH-aggregat) Skadene på disse hevdes å komme fra ubalanse som igjen skyldes slipp i gummi-vulken mellom nav og propell. Winrace utbedrer haugevis av disse årlig og jeg har selv fått utbedret propeller hos dem. Sjekk om vulking har løsnet på den propellen du har.

Stål propeller er tyngre enn alu-propeller. Det kan være greit å vite at stålpropeller "spiser" koblingskoner rasker på grunn av større vekt. Et tips er å la båt og propeller komme ned i hastighet før du skifter rotasjonsretning. (Kobler mellom forover og bakover) Ellers er det vel ikke noe negativt med stålpropeller. Dersom du treffer på noe, er det ikke sikkert du bevarer aggregatet selv om du har aluminiums propeller. 

 

Fornuftig utredning.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...