Jump to content

Hvordan skal jeg rense og smøre opp Ultraflex B46 kontrollboks for gir/gass?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg skal bytte kabler på begge styreposisjonene i helga, for gassen og giret frøs fast forrige helg, da det var -5 grader. Det må nok ha kommet fuktighet inn i dem. Da skal jeg samtidig smøre opp kontrollboksene. Det er denne typen fra Ultraflex, nypris på rundt 5000 i Norge (rundt 3500 med frakt og moms på eBay), så det er jo greit å holde dem i live:

s-l500.jpg.8797b033a7ca20b618e779dd642ac5f3.jpg

Problemet er nok hovedsakelig den fremre styreposisjonen, for den er utsatt for sprut. Det var godt med salt der, som dette bildet viser:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Så hvordan bør jeg behandle denne? Jeg tror ikke jeg klarer å demontere den, den øverst lille sølvfargede prikken er resten av skruen som holdt fast kabelplata, den brakk av da jeg la makt på for å vri den rundt. Jeg skal på et mekanisk verksted og få den boret ut med benkeboremaskin og gjenge opp igjen. Derfor har jeg ikke lyst til å prøve meg på skruene som holder sammen spakene, og det blir  behandling utenfra. Jeg tenkte på å la hele greia stå noen timer i ei bøtte med vann fra varmtvannskrana (holder vel 60 grader) for å løse opp saltet, la den ligge og tørke på badet (som har luftavfukter) i et døgn og så smøre den grundig opp. Høres det fornuftig ut? Og hva slags fett bør jeg i så fall bruke? Så er det den akslingen som spakene går på. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få smurt den ordentlig, men kanskje det er nok å pakke fett godt runt den, så arbeider det seg inn etter hvert?

Redigert av Mastiff (see edit history)

Salt løser seg opp i vanlig ferskvann så en grundig vask og rengjøring med vann og såpe gjør nok nytten. Trenger ikke bruke så varmt vann til det.  Om propellfett eller marint fett er det beste vet jeg ikke, skal jeg tenke høyt så er det det "tynneste" fettet som lettest kommer inn i krinker og kroker. Kanskje bruke en liten malekost eller lignende for å pensle godt inn på trange plasser.  Går sikkert fint å bruke begge deler også, det tynneste underst og ett godt lag med noe tykker på toppen. Misjonen må jo være å hindre salt i å komme frem til metallet igjen :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

• 2 år senere...

Det er ikke noe stort problem. Boksen er så pass enkel at man kommer godt til overalt. Jeg skrudde den løs, lot den ligge over natta i oppvaskbøtta, vasket og tørket den. Så brukte jeg en liten malerpensel og marint smørefett (fra Biltema) for å smøre den opp. Den har funket perfekt siden da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...