Mastiff Startet 14.Januar.2021 Del på Facebook Startet 14.Januar.2021 (redigert) Jeg skal bytte kabler på begge styreposisjonene i helga, for gassen og giret frøs fast forrige helg, da det var -5 grader. Det må nok ha kommet fuktighet inn i dem. Da skal jeg samtidig smøre opp kontrollboksene. Det er denne typen fra Ultraflex, nypris på rundt 5000 i Norge (rundt 3500 med frakt og moms på eBay), så det er jo greit å holde dem i live: Problemet er nok hovedsakelig den fremre styreposisjonen, for den er utsatt for sprut. Det var godt med salt der, som dette bildet viser: Så hvordan bør jeg behandle denne? Jeg tror ikke jeg klarer å demontere den, den øverst lille sølvfargede prikken er resten av skruen som holdt fast kabelplata, den brakk av da jeg la makt på for å vri den rundt. Jeg skal på et mekanisk verksted og få den boret ut med benkeboremaskin og gjenge opp igjen. Derfor har jeg ikke lyst til å prøve meg på skruene som holder sammen spakene, og det blir behandling utenfra. Jeg tenkte på å la hele greia stå noen timer i ei bøtte med vann fra varmtvannskrana (holder vel 60 grader) for å løse opp saltet, la den ligge og tørke på badet (som har luftavfukter) i et døgn og så smøre den grundig opp. Høres det fornuftig ut? Og hva slags fett bør jeg i så fall bruke? Så er det den akslingen som spakene går på. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få smurt den ordentlig, men kanskje det er nok å pakke fett godt runt den, så arbeider det seg inn etter hvert? Redigert 14.Januar.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 14.Januar.2021 Del på Facebook Svart 14.Januar.2021 Er den utsatt for sprut, så er det vel greit å bruke noe smøring som er noe vannfast. Første jeg tenker på er propellakselfett, koster en femtilapp på biltema. Tynt å fint fett så sikkert kan arbeides litt inn. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Mastiff Svart 15.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2021 Takk! Tror du rent propellakselfett er bedre enn å bruke marint smørefett? Jeg tenkte å bruke fettpresse og sause den godt inn med denne, som også er for propellakslinger. En halv patron per styreplass burde jo funke. Og så var det det med å få vekk saltet først. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 15.Januar.2021 Del på Facebook Svart 15.Januar.2021 Salt løser seg opp i vanlig ferskvann så en grundig vask og rengjøring med vann og såpe gjør nok nytten. Trenger ikke bruke så varmt vann til det. Om propellfett eller marint fett er det beste vet jeg ikke, skal jeg tenke høyt så er det det "tynneste" fettet som lettest kommer inn i krinker og kroker. Kanskje bruke en liten malekost eller lignende for å pensle godt inn på trange plasser. Går sikkert fint å bruke begge deler også, det tynneste underst og ett godt lag med noe tykker på toppen. Misjonen må jo være å hindre salt i å komme frem til metallet igjen :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Mastiff Svart 15.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2021 Det høres fornuftig ut, takk! Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 15.Januar.2021 Del på Facebook Svart 15.Januar.2021 Bare en glede å kunne hjelpe:) God Helg! Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Mastiff Svart 15.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2021 I like måte! Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 23.Juni.2023 Del på Facebook Svart 23.Juni.2023 Er du blitt venn med denne boksen? Planlegger å åpne den som står i styrhuset her. Den er blitt både slarkete og treg, samt at den ikke drar kontrollkabelen langt nok på ene hendelen. Må ut på boksen ute for å få fulle vinger :) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 Det er ikke noe stort problem. Boksen er så pass enkel at man kommer godt til overalt. Jeg skrudde den løs, lot den ligge over natta i oppvaskbøtta, vasket og tørket den. Så brukte jeg en liten malerpensel og marint smørefett (fra Biltema) for å smøre den opp. Den har funket perfekt siden da. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Hvordan åpner man den fra fremsiden? Er man avhengig av tilkomst fra baksiden? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Nei, den er vel skrudd forfra. Du kan ta av den svarte plasten som står over den. Jeg husker ikke om det var noen skruer der, men jeg tror ikke det, jeg tror det bare var å vippe den opp, eventuelt litt ut, på sidene. Mener å huske at det var noen "klikkører" eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.