Jump to content

Problemer med amp meter


Nautic

Recommended Posts

Jeg har nettopp montert et Wema ameremeter i båten. 50 - 0 - 50

Ved strømpåslag viser instrumentet -10A.

Den eneste strømmen som er i bruk da , er til instrumentet selv.

Når jeg starter motoren viser instrumentet -5A

Uansett hvor mye "ting" jeg setter på forblir viseren på -5A

Ringkjernen er merket med 25 og pilen på ringkjernen er

montert slik at forbruksstrøm går i samme retning som pilen.

Jeg har sjekket alle koblinger til instrumentet flere ganger og kan ikke finne noen feil.

 

Noen her som kan gi meg et hint om hva som kan være galt.

Er instrumentet / ringkjernen defekt?

 

Dynamo lader 13.8v, selv om dette er dårlig så lader den ihvertfall.

 

 

:seeya::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva med å kontakte Wema? (telefon 55 94 06 66, e-mail: info@wema.no)

Det kan jo være feil på instrumentet, eller du har misforstått koblingen? En telefon eller mail skader ikke, - så er du på den sikre siden og vi kan se på andre feilkilder etterpå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Nautic.

Ofte trenger disse amperemeterene å bli justert. For å gjøre det, må man vippe av den lille gummiproppen med ledninger som kommer ut av instrumentet. Innenfor finnes et lite pot-meter for justering av nullpunktet. Når amperemeteret er avslått, skal det vise mer enn -50A. Sjekk nr. 1: Gjør det det?

 

Når amperemeteret har spenning på, men ingen ring tilkoblet (de tre ledningene) skal det vise null. 2: Gjør det det?

 

Instrumentbelysningen virker? Hvis ja, er det ingen sjanse for feilkobling. Da har du jord riktig og lampe+ riktig. Da blir meter+ gjerne også riktig. Da gjenstår ringen.

 

Ringen kan kobles på pluss eller minus kabelen. Snur du den feil vei, spiller det ingen rolle annet enn at nåla på amperemeteret går motsatt vei av hva du ønsket. Noen skade blir det ikke.

 

Har du 2 batteribanker? Da er ringen mest sannsynlig koblet til pluss på forbruksbanken? Bankene har felles jord? Trekker du kanskje strøm fra den andre banken? Du har kanskje skilledioder, men uten at det skulle bety noe. Muligheten er jo til stede for at instrumentet faktisk er defekt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Nautic.

Ofte trenger disse amperemeterene å bli justert. For å gjøre det, må man vippe av den lille gummiproppen med ledninger som kommer ut av instrumentet. Innenfor finnes et lite pot-meter for justering av nullpunktet. Når amperemeteret er avslått, skal det vise mer enn -50A. Sjekk nr. 1: Gjør det det?

 

<<Nei, det viser -50A

 

Når amperemeteret har spenning på, men ingen ring tilkoblet (de tre ledningene) skal det vise null. 2: Gjør det det?

 

<<Nei, det viser fremdeles -50A

 

Instrumentbelysningen virker? Hvis ja, er det ingen sjanse for feilkobling. Da har du jord riktig og lampe+ riktig. Da blir meter+ gjerne også riktig. Da gjenstår ringen.

 

<<Alt her OK

 

 

Ringen kan kobles på pluss eller minus kabelen. Snur du den feil vei, spiller det ingen rolle annet enn at nåla på amperemeteret går motsatt vei av hva du ønsket. Noen skade blir det ikke.

 

Har du 2 batteribanker? Da er ringen mest sannsynlig koblet til pluss på forbruksbanken? Bankene har felles jord? Trekker du kanskje strøm fra den andre banken? Du har kanskje skilledioder, men uten at det skulle bety noe. Muligheten er jo til stede for at instrumentet faktisk er defekt.

 

<<Jeg har  2 batterier,  som går til en skillediode.

<<Jeg har idag justert instrumentet.

<<Når jeg flyttet ringkjernen til minus kablen til batteriene, da oppfører det seg riktig.

<<Har instrumentet problemer med skillediode?

 

<<Før jeg byttet om til minus kabel skrudde jeg av startbatteri og på forbruksbatteri.

<<Skrudde så på kjøleskap, da flyr viseren til -50A. Ved begge batterier på -5A

 

<<Men men, nå virker det iallefall

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...