Jump to content

4g router med lan porter


Swingswong

Recommended Posts

Da er systemet oppe og kjører. I alle fall med internett  over 4G.

Om du har internett i havnen kan den bruke dette slik at du ikke bruker så mye mobildata. IP adressen endres da automagisk til den du henter internett fra.

Den støtter også sending av SMS, men jeg har kun et datakort i den så da kan man sette opp e-post.

Link to post
Share on other sites

Den klarte å sende sms med bare datakortet også. Da kan man få oppdatert posisjon eller andre ting tilbake fra båten ved å sende en kommando til den. 
Man kan også da få en sms om noen skulle åpne døren etc ved å tilkoble en bryter til en inngang. 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Swingswong said:

Da er systemet oppe og kjører. I alle fall med internett  over 4G.

Om du har internett i havnen kan den bruke dette slik at du ikke bruker så mye mobildata. IP adressen endres da automagisk til den du henter internett fra.

Den støtter også sending av SMS, men jeg har kun et datakort i den så da kan man sette opp e-post.

Det gikk fort. Var det plug and play? Det må finnes en bedre måte å finne posisjon enn SMS? Har du sjekket noen av appene her - https://community.teltonika-networks.com/16210/what-i-need-for-gps-tracking-with-rut955

 

Hvordan tenker du å koble dette opp i båten mht hovedstrømbryter og tracking/overvåking når båten ikke er i bruk?

Link to post
Share on other sites

Ikke helt, men nesten. Jeg har tenkt å se litt mer på tracking funksjoner når jeg får skipet på vannet. Tenker å koble den til permanent strøm. Den skal ikke trekke all verden av strøm, så da får jeg beskjed om noen er i båten via IO signalene. Da kan jeg bruke en utgang til å trigge CS gassen 😂

Link to post
Share on other sites

SMS tjenesten koster ikke annet enn det mobiloperatøren eventuelt tar betalt. RMS er er dashbord der du har fjerntilgang. Kan sikkert løses på andre metoder. Jeg har ikke bruk for det. 
Prisen er jeg ikke sikker på, men man kjøper lisenser, et par tre euro eller no i mnd. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Dreuf skrev On 18.1.2021 at 9.24:

Jeg kjøpte først Teltonika RUT-240 for å ha i båten. Men sleit med hastighet på 4G mener den greide max 5 eller 15mbit i nedlasting.

Byttet til RUT-950 og er veldig fornøyd. Den er veldig avansert så man kan sette opp mange funksjoner.

Grunnen til at jeg kjøpte denne er at den sjalter mellom WAN og Wifi sømløst. Når jeg ligger i hjemmehavn så får den internett via Wifi fra en Ubiquiti NanoStation loco M5. Når jeg trekker ut landstrøm og loco skrur seg av så sjalter den automatisk over på 4G.

Den har en digital I/O port om man vil styre ett-eller-annet i fra routeren.

I tillegg bruker den veldig lite strøm som også er ett poeng om man ikke har ubegrenset tilgang til det.

Siden den står montert under dashbordet i båten så kommer jeg til å sette på ekstern 4G antenne for å få litt bedre signal.


kan den ruteren ta to SIM kort? Har du forsøkt? Hadde vært fint å kunne svitsjet sømløst mellom telenor og ice :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd men ser d er en innstilling i menyen der man setter opp failover så om du mister nett på ene kortet så prøver den det andre. 

De tidligere rut950 routerene har dårlig loddede kontakter for antenne som resulterte i at jeg har vridd av alle. 

Gikk på garanti og samtidig oppgraderte jeg til rut955 som kommer med eksterne antenner. Veldig fornøyd. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...