Jump to content

Lakkering av teak finer. Hvordan få best mulig resultat?

kdtran

Recommended Posts

Jeg skal lakkere om teak fineren i båten min, og lurer på hvordan jeg skal gå frem for å få best mulig resultat/ jevnest mulig overflate?

Fjerner gammel lakk med skrape og varmluftpistol, og går over med eksentersliper og 125 korning før jeg vasker med rødsprit. 
Vil ha matt overflate, og ut i fra hva som står på ephanies boksen anbefales 2 lag klarlakk før en avslutter med matt lakk. 
Hvordan skal jeg unngå striper etter malerkosten når jeg lakkerer? Bruke fordriver eller pusse mellom hvert strøk?

Vil det være bedre å bruke malingsprøyte? Har en semi-proff Wagner sak som jeg i tilfelle kan bruke. 
Hva sier ekspertene her inne?

Siste spørsmål: kan jeg lakkere rett på finer som er oljet to strøk fra før, eller må jeg skape/slipe av denne overflaten før jeg lakkerer for å få best resultat?

6051AD43-0FE6-41B1-B70D-1266B0931CE0.jpeg.b7aa4bcd401422136d17848b423722da.jpeg

225EE92A-021A-4DEB-B921-9721862A8ED7.jpeg.6af45a3d254628be21819e9829433561.jpeg

Redigert av kdtran (see edit history)

Jeg pusser alltid melom strøkene for å få jevn overflate. To strøk kan være litt lite for å få det jevnt. Når jeg avslutter med ett strøk matt lakk synes ikke penselstrøkene. Epifanes på teak ruler . .

Forsiktig med eksentersliper på finer . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 2 uker senere...

Takk for tilbakemeldinger. 
Fordelen med å starte på slikt i januar er at jeg kan ta tiden til hjelp og kose meg ved å ta en time eller to med pussing ombord nå og da, i stedet for å jobbe på spreng for å bli ferdig på kortest mulig tid. Teaken har sluppet litt fra fineren enkelte steder så noe flising har det blitt, men ikke verre enn at jeg kan jukse det til med en teaklist eller to.  Interiøret er 35 år gammelt og Princess har ikke akkurat gått for Najad kvalitet i utgangspunktet, så perfekt kommer det aldri til å bli. Vi går for «godt nok er godt nok» denne gang  ?Det blir i hvert fall bedre enn det var.  Har noe teakfiner rester liggende, så jeg tenker jeg skal prøve meg litt frem med sprøyting vs bruk av pensel. 

Etter første strøk ville jeg gått over med en sikling med moderat press. Da får du vekk alle støvkorn nupper og en HELT slett overflate slik at neste strøk blir betraktelig bedre. Etter andre strøk, bruk siklingen men da helt lett press slik at den tar alle støvkorn og eventuelle nupper. Matt med K600-ish slipesvamp. Etter siste strøk er herdet, gi en omgang med møbelpolish og lammeull på drillen. Da får du en veldig fin overflate, også med silkematt lakk.

Når det gjelder sprøyting vs. pensel: bruk pensel. Det handler om teknikk og riktig utstyr. Kjøp en skikkelig Jordan pensel med fin bust. Skråskjært. Så drar du frem din indre isdanserballerina, løfter lillefingre og lilletær og danser penselen med olympisk flyer bortetter flata. Lett som ei fjær og foreta touch and go som en flyger som trener på å kræsje kontroll... lande, mener jeg. Da blir det som regel veldig bra.

Og du går ALDRI inn og "skal bare fikse den dråpen der og den søndagen her". Sånne skammens flekker får stå til neste strøk!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 14 timer siden:

Når det gjelder sprøyting vs. pensel: bruk pensel. Det handler om teknikk.........

....Så drar du frem din indre isdanserballerina,........ Lett som ei fjær.....

Hmmmmmm..Skal vi se..

Kdtran sin sjekkliste før lakkering av interiøret i båten:

- Innkjøp av dyr pensel: jepp, den skal jeg klare. 
- Teknikk relatert til malerfaget: njaaaa, skeptisk

- Indre isdanserballerina: vet ikke. Må flytte elefanten ut av porselensbutikken først og se om jeg kan finne henne. Mulig hun er innelåst på bakrommet. 

-Lett som en fjær: skjønte ikke beskrivelsen. Finnes det en maskin som kan gjøre noe sånn??

Vent nå litt.. Den Wagner saken jeg kjøpte i fjor. Kanskje..?

?

Sjokkrosa trikot med mye tyll hjelper på, men krever en viss trygghet på egne.... preferanser.... for å si det sånn. Anbefales utført under årlig dugnadshelg i marinaen om en ønsker fred og ro i båsen sin.:cool:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

• 2 måneder senere...
Vidar F.H. skrev On 27.1.2021 at 8.54:

Etter første strøk ville jeg gått over med en sikling med moderat press. Da får du vekk alle støvkorn nupper og en HELT slett overflate slik at neste strøk blir betraktelig bedre. Etter andre strøk, bruk siklingen men da helt lett press slik at den tar alle støvkorn og eventuelle nupper. Matt med K600-ish slipesvamp. Etter siste strøk er herdet, gi en omgang med møbelpolish og lammeull på drillen. Da får du en veldig fin overflate, også med silkematt lakk.

Når det gjelder sprøyting vs. pensel: bruk pensel. Det handler om teknikk og riktig utstyr. Kjøp en skikkelig Jordan pensel med fin bust. Skråskjært. Så drar du frem din indre isdanserballerina, løfter lillefingre og lilletær og danser penselen med olympisk flyer bortetter flata. Lett som ei fjær og foreta touch and go som en flyger som trener på å kræsje kontroll... lande, mener jeg. Da blir det som regel veldig bra.

Og du går ALDRI inn og "skal bare fikse den dråpen der og den søndagen her". Sånne skammens flekker får stå til neste strøk!

Fin beskrivelse av teknikken. Men jeg ble litt nyskjerrig på det med bruk av møbelpolish. Jeg tenkte å bruke owatrol d1 og edelolje på interiøret i snekka mi. Kan denne edeloljen poleres blank? Eller må jeg over på lakk da? 

Til bord har jeg brukt Jotun Clipper I (olje) og Clipper II (hard blank lakk). Dette blir jo ikke like flott som ditt bord, men har holdt seg pent i sikkert 7 - 8 år nå før det fikk litt oppfreshing nå i påsken.

bord_baat_nylakket_2021.jpg.ce6eb73048cfd965c9ca45f671829724.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...