Jump to content

Panelovn i båt??


pinnebaat

Recommended Posts

Tror den hos Clas Ohlson må monteres stående.

I min forrige båt brukte jeg en vanlig liten panelovn beregnet for vegg.

Den monterte jeg hengende etter ståltråd i veggfestet under bordet i kabinen, med ca 40cm fri høyde over.

Ovnen sto fast på 200W uten termostat (26 fot båt). Tror det er en fordel at ovnen står på hele tiden når det er for å hindre fukt/kondens.

I maskinrom kan du kjøpe frostvakt på 200W med termostat, hos Clas Ohlson.

Link to post
Share on other sites

hvilken panelovn kan monteres liggende :eek::eek: ?

 

Trur kanskje at den omnen det blir vist til, ikkje er ein panelomn, men eit varmeelement. Fann i allefall ikkje andre aktuelle omnar då eg sjekka på sida til Clas Ohlson.

Då blir spørsmålet om dette må monterast ståande, eller om det kan monterast liggande.... Kor mykje fri høgde det må vere over elementet m.m.

Link to post
Share on other sites

Forleden monterte jeg 2 slike frostvakter fra Clas Ohlson, (198,- stk / 200w).

En i cabinen foran og en i akterlugaren og med aktre maskinromsluke åpen. De holder fin temperatur,

men jeg ser at jeg trenger mer sirkulasjon av frisk luft :crazy: ombord.

 

Det er som sagt noen enkle varmeelementer og må således monteres fast og på høykant,

 

Før dette prøvde jeg med en kupevifte for bil, Defa 700W, men den blåste mer enn den varmet :eek:

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Dersom du snakker om 32-6096 og 32-7014 fra Clas Ohlson, er de begge beregnet for vertikal montering (som avbildet)

Jeg har begge typene i min nye båt. Jeg tror det kan være mulig å montere frostvakten liggende horisontalt, men med ryggen mot veggen. Den har nemlig et langsgående ellement med god lufting på begge sider. Det er ikke mulig med El.elementet.

Skal sjekke bruksanvisning i båten i kveld, men mener å huske minimum 40cm fri høyde over ovn.

Link to post
Share on other sites

Før dette prøvde jeg med en kupevifte for bil, Defa 700W, men den blåste mer enn den varmet :eek:

 

Kupevifter og byggtørkere, har så stor lufthastighet, at de varmer opp luften bare noen grader. Luft i bevegelse kjennes kaldere ut en luft som står stilt, det er årsaken. Kupeviften(varmeren) din virket nok slik den skal, så er det jo en fordel med luftbevegelse for å unngå kondens. Men så er det en ulempe med vifteovn, for viften kan stoppe......

 

Nei, det skal ikke være lett. Jeg vil selv montere små varmeovner i båten, når vinteren kommer....

Link to post
Share on other sites

Kupevarmere for bil er som regel konstruert med keramisk varmeelement og stor luftstrømm. Dermed blir luften ut av viften ikke så varm som ved en vanlig "innendørs" vifteovn. Mao. mindre brannfarlig. Dessuten har elementet innebygget termisikkring som gjør at varmeelementet kobles ut om temperaturen på det blir for høy, f.eks. dersom viften stopper. En kupevarmer er derfor langt sikkrere med tanke på brannfare enn f.eks. en vanlig vifteovn. Men den blåser mer og bråker mer, fordelen er at den gir bedre sirkulasjon av lufta.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte fire av disse og monterte ombord. De lager litt "tikkelyd" når de oppvarmes eller kjølner og termostatene er ikke verdens mest nøyaktige. Alt i alt er jeg likevel fornøyd med dem.

 

Bilde

 

Mer info finner du her: http://www.frico.se/index_norge.html

Klikk på: Produkter - Konvektorer - Minielement

 

Mvh Tola

Redigert av tola (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takker for gode svar :smiley:

 

Frostvakta på 200w blir nok litt knapt med tanke på å oppnå komfortabel varme ombord. Det kan vere aktuellt å montere inn to varmeelement på 500w kvar, å komplementere med vifteovn e.l. ved behov. Trur dette kanskje ser ut til å vere beste løysinga så langt. Litt synd at elementa ikkje akkurat gjer båten finare innvendig :sad: Det må vel tolast for å få litt varme i skrotten til vinteren...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...