Jump to content

Smykke av en veteranbåt gikk ned i Fredrikstad, antagelig frostspreng sjøvannsinntak

lurvetass

Recommended Posts

Brumm skrev for 6 timer siden:

Jeg har også brukt denne metoden, men på noen av kranene mine er det vanskelig å få av slangene sånn uten videre. Så må jeg til å skjære av slangene og sette på nye hver vår. Og dessuten, slanger er som regel ikke gjennomsiktige, og det er umulig å se om frostvæsken renner fort nok gjennom ventilen til at det står nok frostvæske i kula når man stenger. Tror mange er usikre på dette.

På bildet er en annen løsning jeg bruker og som jeg mener er det sikreste. Jeg løsner slangen på den ene enden og binder den opp så den står loddrett. Toppen av slangen er da ca 30 cm over vannlinjen. Ventilen setter jeg halvt åpen. Da tror jeg det kan fryse så mye det vil uten at noe går i stykker. Eller tar jeg feil?IMG_0586.JPG.e454143722061ba53b85a7e94f6e478a.JPG

Du trenger jo ikke SE det. I tilfellet på bildet blåser du slange og kran tom for vann før du stenger den. Så fyller du opp slangen med utblandet frostvæske. Deretter åpner du krana et kort øyeblikk og stenger den igjen. Har du ikke fått fyllt kula med frostvæske da så har du motbevist lovene salig Isaac Newton utviklet. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev 44 minutter siden:

Du trenger jo ikke SE det. I tilfellet på bildet blåser du slange og kran tom for vann før du stenger den. Så fyller du opp slangen med utblandet frostvæske. Deretter åpner du krana et kort øyeblikk og stenger den igjen. Har du ikke fått fyllt kula med frostvæske da så har du motbevist lovene salig Isaac Newton utviklet. 

Riktig...som jeg sa lengre oppe..ligger sjøvannsfilteret høyere en havflaten på utsiden...så er det bare å fylle frostvæskeblanding i filteret, og det presser seg ut mot sjøen igjennom ventilen som da kan stenges trygt etterpå..

Leste tråden og ble mildest overrasket over hvor tilsynelatende mye klausuler et forsikringsselskap kan ha for skader som oppstår. Jeg var fra før kjent med at min forsikring i Storebrand ikke dekker skader som oppstår som følge av kontakt med is og snø. Står også noe om frostskader i vilkårene, men det er litt ullent og tvedtydig.

Så derfor kontaktet jeg i dag selskapet mitt hvor jeg har min Skilsø 35 Panorama kaskoforsikret. Spørsmålet hadde var: Vil kaskoforsikringen dekke en frostskade som følge av strømbrudd og påfølgende bortfall av oppvarming? De tre første jeg pratet med kunne ikke svare sikkert, men til slutt endte jeg opp med en "høvding" skadeavdelingen for motor og han kunne fortelle at dersom båten er under regelmessig oppsyn og vanlig omsorg vil en frostskade som oppstår i et slikt tilfelle bli dekket. Stikkord er "plutselig og uforutsett hendelse". Det blir litt subjektivt å definere hva som er regelmessig oppsyn og omsorg, men han var allikevel klar på at feks ukentlig tilsyn var "godt innenfor normal praksis".

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

mmosberg skrev for 1 time siden:

Spørsmålet hadde var: Vil kaskoforsikringen dekke en frostskade som følge av strømbrudd og påfølgende bortfall av oppvarming? De tre første jeg pratet med kunne ikke svare sikkert,

Og det sier egentlig sitt om hvor intrikate forsikringsvilkår kan være. Hvor lett er det da for en legmann å vurdere dette?

mmosberg skrev for 1 time siden:

men til slutt endte jeg opp med en "høvding" skadeavdelingen for motor og han kunne fortelle at dersom båten er under regelmessig oppsyn og vanlig omsorg vil en frostskade som oppstår i et slikt tilfelle bli dekket. Stikkord er "plutselig og uforutsett hendelse". 

Sørg for å få det der svart på hvitt. Det er ikke sikkert at denne karen er den som behandler saken den dagen du er ille ute. 

2 hours ago, Komodo said:

Sørg for å få det der svart på hvitt. Det er ikke sikkert at denne karen er den som behandler saken den dagen du er ille ute. 

Og der er vi ved kjernen i problemet. Jeg gir ikke fem flate øre for uttalelser på telefon der en forsikringsagent sier at "normalt ordner de opp" dersom ordlyden i forsikringsbeviset sier de er uten ansvar. 

mvh, Arne
www.tiarora.no

Komodo skrev for 11 timer siden:

Dette følger av vilkår som forsikringslovgivningen ligger i bunnen for og som man kan finne igjen i vilkårene i den enkelte forsikringsavtale. For kaskoskader er dette med "plutselig og uforutsett" helt sentralt og noe som et selskap ikke kan velge å sette til side. I min forsikringsavtale står det:

"4.4 Kaskoforsikring

Hvis det er angitt i Forsikringsbeviset at Kasko er valgt gjelder skade som er nevnt under pkt. 4.3 og dessuten:

– skade som er en følge av at fartøyet har vært utsatt for sammenstøt, kantring, synking eller annen tilfeldig, plutselig ytre påvirkning.

– skade på rigg ved brudd og følgene av dette.

– skade på fartøy og tilbehør som har inntruffet under transport forårsaket av en tilfeldig, plutselig ytre påvirkning.

– kontroll av skrog etter grunnstøting."

Synkingen i Fredrikstad skjedde ikke som følge av noe uforutsett, men heller forsettelighet i og med at den installerte oppvarmingen ikke var dimensjonert tilstrekkelig stor til å forhindre frostsprenging. Enig i at det er en kjip sak og har dyp medfølelse for eieren her. Dette kunne skjedd for de fleste av oss båteiere. Men det er allikevel eiers ansvar å treffe tiltak for å forhindre frostsprenging. Minusgrader og kaldt vær kan ikke hevdes å være "uforutsett" i Norge vinterstid. Et strømbrudd derimot er utenfor sikredes kontroll.

Basert på dette vil en generell, omtrentlig og vag skriftlig uttalelse fra et forsikringsselskap ikke være av særlig verdi i et skadeoppgjør. Det er forsikringslovgivningen, dekningsgrad og vilkårene som danner grunnlag for erstatningsansvaret.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Dersom det monteres sluseventil i stedet for kuleventil, så er en kvitt problemet med frostsprenging rundt kulen.

Er klar over at i uheldig tilfelle så kan hele ventilen sprekke, men dette kan være helt ekstreme tilfeller da det er fri passasje i begge retninger fra slusen

• 3 uker senere...
Lady H skrev On 26.1.2021 at 12.49:

Dersom det monteres sluseventil i stedet for kuleventil, så er en kvitt problemet med frostsprenging rundt kulen.

Da må/ bør du ha frostveske  i  bunn på Sluse ventilen 

har sett frossende ventiler fra sluseventiler til Trudesign  l  over 60 år.

Eneste ventiler jeg ikke har sett  eller lest om som ikke har  sprukket er disse. 

Har hatt Blake ventiler i båten siden 1977 har ligget i bøye året rundt har harr 1 1/2 m is rundt båren

Bilderesultater for Blake ventiler

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 1 time siden:

Da må/ bør du ha frostveske  i  bunn på Sluse ventilen 

har sett frossende ventiler fra sluseventiler til Trudesign  l  over 60 år.

Eneste ventiler jeg ikke har sett  eller lest om som ikke har  sprukket er disse. 

Har hatt Blake ventiler i båten siden 1977 har ligget i bøye året rundt har harr 1 1/2 m is rundt båren

Trudesign i 60 år og 1,5 m is rundt båten??? 

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Trudesign i 60 år og 1,5 m is rundt båten??? 

Sånn kan det sire`res  med klipp og lim:headbang:

mente å si, har sett mange frostsprengte ventiler  alt fra sluseventiler til Trudesign  over  en   60 år`s periode.

Har hatt Blake ventiler i båten siden 1977 har ligget i bøye året rundt, har hatt 1 1/2 m is rundt båren på det verste.

Blake ventiler fryser ikke i stykker er min erfaring.

Trudesign ventilene  vi  monterte på jobben, tålte ikke kulden, en ble frostsprengt  og den andre holdt ikke tett etter en kulde periode, det var heldigvis på land..

Den ene var stengt , den andre var åpen da det frøs til. Vann i begge.

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Sånn kan det sire`res  med klipp og lim:headbang:

mente å si, har sett mange frostsprengte ventiler  alt fra sluseventiler til Trudesign  over  en   60 år`s periode.

Har hatt Blake ventiler i båten siden 1977 har ligget i bøye året rundt, har hatt 1 1/2 m is rundt båren på det verste.

Blake ventiler fryser ikke i stykker er min erfaring.

Trudesign ventilene  vi  monterte på jobben, tålte ikke kulden, en ble frostsprengt  og den andre holdt ikke tett etter en kulde periode, det var heldigvis på land..

Den ene var stengt , den andre var åpen da det frøs til. Vann i begge.

Jeg har også hørt en del svakheter med Trudesign ... blant annet en som tok ett

" lett " spenntak i en slik,  i forbindelse med en jobb...knakk skremmende lett rett av...  ville i følge ham aldri skjedd med en vanlig messing ventil...mekaniker...

Nå skal en selvfølgelig aldri gjøre noe slikt... kan jo også være at det var feil på akkurat den ventilen... 

Er det ikke bedre å montere en stige enn å bruke skroggjennomføringer under vann til å stå på?

I de fleste mindre lystbåter er vel de fleste gjennomføringer inne i skaper etc. og mindre utsatt for å bli tråkket på.

Nå tror jeg vel ikke at Blakes konkurrerer med Trudesign på pris akkurat heller...

larshans1 skrev 1 minutt siden:

Er det ikke bedre å montere en stige enn å bruke skroggjennomføringer under vann til å stå på?

I de fleste mindre lystbåter er vel de fleste gjennomføringer inne i skaper etc. og mindre utsatt for å bli tråkket på.

Nå tror jeg vel ikke at Blakes konkurrerer med Trudesign på pris akkurat heller...

Takker for info. Da skal jeg montere stige i motorromet i Hulda. Veldig bra, så slipper jeg å trå feil.

Ida Marie III skrev 45 minutter siden:

Jeg har også hørt en del svakheter med Trudesign ... blant annet en som tok ett

" lett " spenntak i en slik,  i forbindelse med en jobb...knakk skremmende lett rett av...  ville i følge ham aldri skjedd med en vanlig messing ventil...mekaniker..

Trudesign  er bra ,men

det er vel en grunn til at de ble  forsterket ,  

Compositt gjennomføringer  så skal en legge tetningsmidlet utvendig skru mutteren til for hand innvendig. (med plastik imellom så muttern ikke festes,)

Etter en dag elle to skru av muttern inne og  legg  tetningsmidlet inne og skru mutterne til for hand. 

370b9bacca539420c8a2864d7dc7b720 full

larshans1 skrev for 13 timer siden:

Joda, helt klart feil å ta et spenntak mot en slik ventil... men i følge ham ikke kraftigere spenntak en at en hvilken som helst messing ventil ville tålt det... forstod det som det var i et trangt motorrom der han trengte feste for beina for å ta " litt i "....

KDB skrev 4 minutter siden:

Sjekket tru design selvlensing nå når mildværet er her. Solid is i ventil og slange, ingen sprekker å se. 

IMG_20210215_123256.jpg

Om selvlensing er fryst igjen, kunne den ikke likegodt vert fyllt med frostveske og stengt egentlig? 

Om den ikke sprekker denne gangen, er det ingen garanti for at den ikke sprekker neste gang. Kan være svekket. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...