Jump to content

Smykke av en veteranbåt gikk ned i Fredrikstad, antagelig frostspreng sjøvannsinntak

lurvetass

Recommended Posts

Ida Marie III skrev On 20.1.2021 at 8.09:

:thumbsup:

Og det var vel muligens akkurat her det "glapp" for ham i denne tråden...

Noen som har sjekket opp denne situasjonen med sitt eget forsikringsselskap..? om de dekker slikt..?

Tenkte jeg skulle ringe mitt eget (Gjensidige) å høre....selv om båten min riktignok står trygt på land for øyeblikket...

Vis hele sitatet  

Tipper du får til svar at de dekker skaden dersom båten ligger i organisert boblehavn. At det finnes to hovedtyper boblehavn er, hvor den ene typen ikke bidrar til å minske faren for issprengte gjennomføringer og kraner, er det ikke sikkert de kjenner til. 

Håper han undersøker skikkelig og finleser vilkårene i forsikringen sin. Vet om et tilfelle hvor en båt gikk ned og det først ble gitt avslag. Begrunnet med frostsprengning. I ettertid når båten var hevet fant verkstedet at en slange for vanninntak til motor var løs og det var årsak til at båten sank. Ved nærmere undersøkelse av denne slangestussen kunne det skimtes rørbit inne i slangen. Røret på vanninntaket hadde røket av. Vanninntaket ble demontert. Dette og rørbiten ble levert for undersøkelse hos metallurg. Det ble konstatert at årsak til rørbrudd var noe de kalte spaltekorrosjon. Korrosjon dekkes ikke men følgeskaden ble dekket. Altså måtte eier betale for nytt vanninntak og egenandel mens resten ble dekket. Undersøkelsen ble gjort fordi selskapet så muligheten for at saken kunne havne hos Finken ( Finansklagenemda) og ikke ønsket unødig negativ omtale. Saken vil nok av mange anses som syltynn men for denne båteieren ble det en lykkelig slutt.   

Ida Marie III skrev On 20.1.2021 at 8.09:

Noen som har sjekket opp denne situasjonen med sitt eget forsikringsselskap..? 

Vis hele sitatet  

Relatert til vinter, Frende:

I forsikringsbeviset:
Sjøventil
4. Fartøy som har skroggjennomføringer under vannlinjen og som befinner seg på vannet i tiden 1.11-31.3 skal på
gjennomføringene ha montert sjøventil som skal være stengt når fartøyet ikke er i bruk.

I vilkårene:
5.1.2 FORSIKRINGEN OMFATTER IKKE
- Tap eller skade som er en følge av berøring med is.
- Tap eller skade som er en følge av frost, issprenging eller nedbør.

10.4 EGENANDEL
I erstatningsoppgjøret trekkes den egenandel som er angitt i forsikringsbeviset.
Følgende særlige tilleggsegenandeler gjelder:
- Dersom båten synker ved fortøyning i perioden 1.november til 15. mars, påløper en særskilt tilleggsegenandel på kr 4.000.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev On 20.1.2021 at 20.20:

I vilkårene:
5.1.2 FORSIKRINGEN OMFATTER IKKE
- Tap eller skade som er en følge av berøring med is.
- Tap eller skade som er en følge av frost, issprenging eller nedbør.

10.4 EGENANDEL
I erstatningsoppgjøret trekkes den egenandel som er angitt i forsikringsbeviset.
Følgende særlige tilleggsegenandeler gjelder:
- Dersom båten synker ved fortøyning i perioden 1.november til 15. mars, påløper en særskilt tilleggsegenandel på kr 4.000.

Vis hele sitatet  

Dette er interessant. Det betyr at sjøvannsinntak skal være stengt, men dersom man stenger ventilen, og den allikevel sprekker, vil ikke selskapet betale ut noen erstatning. Verken til den sprengte ventilen, eller båten som sank. Løsningen blir da å stenge ventilen, men bore et dreneringshull i ventilhuset slik at det ikke er noe innesperret vann i ventilen. Da er man sikker. Dersom det fryser vann i gjennomføringen vil isen tyte ut av skroget, ikke gi frostsprengning. Et alternativ er jo også varme i motorrommet, men da er man helt prisgitt at strømmen på brygga ikke går. 

Komodo skrev On 20.1.2021 at 21.12:

Da er man sikker. Dersom det fryser vann i gjennomføringen vil isen tyte ut av skroget, ikke gi frostsprengning. Et alternativ er jo også varme i motorrommet, men da er man helt prisgitt at strømmen på brygga ikke går. 

Vis hele sitatet  

Nesten. Jeg har sett messinggjennomføringer som har røket i gjengepartiet på grunn av issprenging. Det sikreste er enten å bore hull i ventilhuset (probat triks det), eller anvende et ventildesign som ikke låser vannet inne. For det ligger også en liten luring i at om man borer hull, har man korrupert designet, fjernet full funksjon av den ene tetningsringen. Når et muggent selskap ser det, så har de noe å henge hatten på.

Jo, tror definitivt ærlighet lønner seg i lengden vedrørende et forsikringsoppgjør Martine29...

Selskapene har dyktige folk, som lett oppdager tvilsomme forklaringer...

Sjekket min egen forsikring i dag, Gjensidige... de hadde samme ordlyden som vist lengre oppe her...

Tok en telefon til dem, og spurte konkret om frostsprengt ventil, og påfølgende havari...

I utgangspunktet var de uten ansvar, men normalt ordnet de opp sa hun...gjerne med en avkortning...

Her er muligens store forskjeller fra selskap til selskap...

Hvorfor brukes ikke bunnventiler med spjeld...? eller vanlige sleide ventiler..??

Takker for utrolig mye bra info i denne tråden og fikk meg til å sjekke mott oppsett mot min forsikring hos Tryg da jeg ikke har noen sjøvannsventil.

Her er spørsmålet jeg stilte:

1.2. GENERELLE SIKKERHETSFORSKRIFTER
"Befinner båten seg på vannet i perioden 1. november til 1. mars, skal sjøventil være stengt når båten ikke er i bruk.
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Min forsikring gjelder for å ha båt på vannet vinterstid og siden jeg har Drev så har jeg ikke sjøventil, men sjøvannspumpe og sjøvannsfilter ligger over vann linjen. Det er ikke vanlig å ha sjøventil på drev med mitt oppsett og reagerer på at det står slik i avtalen.
Sjø vann systemet er vinterkonservert av verksted og iht vedlikeholdsmanual.

Kan dere vennligst verifisere om dette da er ok selv om det står at sjøventil skal stenges.

Svaret jeg fikk:

Hei
Takk for henvendelsen din.
En del båteiere lar sjøventiler/skroggjennomføringer være åpne hele tiden, også når båten forlates i havn. Dette er en stor risiko, og mange havarier i havner oppstår som følge av åpne sjøventiler. Frostprengning, en slange som revner eller en slangeklemme knekker, og båten fylles langsom men sikkert med vann.
Dette er et sikkerhetsforskrift i vårt vilkår. For at skadeavdelingen skal kunne avkorte erstatning må du ha et handlingsalternativ. Dersom det ikke er vanlig med sjøventil ved ditt oppsett så har ikke du noe handlingsalternativ (kan ikke lukke noe som ikke er der), og da vil vi ikke kunne påberope oss noe brudd på sikekrhetsforskrift eller avkorte eventuell skadesak.

Dersom du ikke har andre sjøventiler/skroggjennomføringer under vannlinjen så er det greit.
Ha en fin dag!

Da båten er en Bavaria S-36 ny 2018 uten at jeg har gjort noe sover jeg bedre.

Hva med septik? Er vel under vannlinjen? Evt. saltvannskran i byssa? 
De fleste har vel flere skroggjennomføringer, i tillegg til motorens kjølevannsinntak, under vannlinjen...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Sitat

For oss som stort sett lar båten ligge er det jo ganske enkelt å helle litt frostvæske i slangen rett før den lukkes

Vis hele sitatet  

Nå har jeg båten på land om vinteren, men skulle jeg hatt den på vannet hadde dette blitt litt av et styr.

Den tykke slangen for kjølevanninntaket går rett til pumpen under vannlinjen.

Slangen for vann til dassen er vel så vidt over vannlinjen ved dassen, så den kunne jeg nok lirket av.

Slangen for tømming av septik ville vært komplisert. Den går i en bue opp over vannlinjen og så ned under vannlinjen til tømmepumpen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ida Marie III skrev On 21.1.2021 at 10.23:

Sjekket min egen forsikring i dag, Gjensidige... de hadde samme ordlyden som vist lengre oppe her...

Tok en telefon til dem, og spurte konkret om frostsprengt ventil, og påfølgende havari...

I utgangspunktet var de uten ansvar, men normalt ordnet de opp sa hun...gjerne med en avkortning...

Her er muligens store forskjeller fra selskap til selskap...

Vis hele sitatet  

Dette var avklarende da jeg har samme selskap, takk

Lars H. skrev On 21.1.2021 at 12.54:

Nå har jeg båten på land om vinteren, men skulle jeg hatt den på vannet hadde dette blitt litt av et styr.

Den tykke slangen for kjølevanninntaket går rett til pumpen under vannlinjen.

Slangen for vann til dassen er vel så vidt over vannlinjen ved dassen, så den kunne jeg nok lirket av.

Slangen for tømming av septik ville vært komplisert. Den går i en bue opp over vannlinjen og så ned under vannlinjen til tømmepumpen.

Vis hele sitatet  

Alle båter er vel forskjellige men mange har vel sjøvannsfilter før pumpen der man kan fylle frostvæske. Vanninntaket til toalettet tar jeg av og fyller med trakt, men septiken tømmer jeg først helt for å så kjøre kjøre igjennom noen liter frostvæske fra toalette før jeg stenger kranen. Håper da at slange fra tank, tank og slange fra tank til sjø skal være sikret.

Komodo skrev On 20.1.2021 at 21.12:

Dette er interessant. Det betyr at sjøvannsinntak skal være stengt, men dersom man stenger ventilen, og den allikevel sprekker, vil ikke selskapet betale ut noen erstatning. Verken til den sprengte ventilen, eller båten som sank. Løsningen blir da å stenge ventilen, men bore et dreneringshull i ventilhuset slik at det ikke er noe innesperret vann i ventilen. Da er man sikker. Dersom det fryser vann i gjennomføringen vil isen tyte ut av skroget, ikke gi frostsprengning. Et alternativ er jo også varme i motorrommet, men da er man helt prisgitt at strømmen på brygga ikke går. 

Vis hele sitatet  

Et annet alternativ, som jeg bruker, er å fylle ventilen med frostvæskeblanding under vinterkonserveringen før ventilen stenges for vinteren.

Jeg har forgrening med ventil og slange foran sjøvannsfilteret som jeg bruker til å la motoren suge frostvæskeblanding fra en bøtte med sjøvannsventilen stengt, Når det er gjort, hever jeg slangen til godt over sjøvannsnivå og åpner og stenger sjøvannsventilen noen ganger, slik at blandingen renner tilbake til sjøen.

Jeg har også et par andre sjøvannsinntak som jeg behandler på tilsvarende måte.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Brukte selv frostvæske i kuleventilene - stengde dem mens det ble helt frostveske på fra innsiden, og nødvendigvis en strøm av det igjennom ventilen i stengningsøyeblikket. På kjølevannsinntakene koblet jeg fra og blåste luft til det boblet på utsiden og stengte igjen. Og håpet at det ikke piplet inn igjen. Byttet senere til Trudesign, som vel var frostsikre etter deres egen beskrivelse. Har man volvoleppe pakkboks vil man heller ikke ha is i dem. 

Kanskje sluseventilene gjør comeback? De var vel ikke hule?

Gullfisk skrev On 21.1.2021 at 0.21:

Pleier bare tømme frostvæske gjennom kuleventil mens jeg lukker den. Da blir det frostvæske i kula også. 

Vis hele sitatet  

Jeg har også brukt denne metoden, men på noen av kranene mine er det vanskelig å få av slangene sånn uten videre. Så må jeg til å skjære av slangene og sette på nye hver vår. Og dessuten, slanger er som regel ikke gjennomsiktige, og det er umulig å se om frostvæsken renner fort nok gjennom ventilen til at det står nok frostvæske i kula når man stenger. Tror mange er usikre på dette.

På bildet er en annen løsning jeg bruker og som jeg mener er det sikreste. Jeg løsner slangen på den ene enden og binder den opp så den står loddrett. Toppen av slangen er da ca 30 cm over vannlinjen. Ventilen setter jeg halvt åpen. Da tror jeg det kan fryse så mye det vil uten at noe går i stykker. Eller tar jeg feil?IMG_0586.JPG.e454143722061ba53b85a7e94f6e478a.JPG

Redigert av Brumm (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...