Lazyjack Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 (redigert) Brumm skrev for 6 timer siden: Jeg har også brukt denne metoden, men på noen av kranene mine er det vanskelig å få av slangene sånn uten videre. Så må jeg til å skjære av slangene og sette på nye hver vår. Og dessuten, slanger er som regel ikke gjennomsiktige, og det er umulig å se om frostvæsken renner fort nok gjennom ventilen til at det står nok frostvæske i kula når man stenger. Tror mange er usikre på dette. På bildet er en annen løsning jeg bruker og som jeg mener er det sikreste. Jeg løsner slangen på den ene enden og binder den opp så den står loddrett. Toppen av slangen er da ca 30 cm over vannlinjen. Ventilen setter jeg halvt åpen. Da tror jeg det kan fryse så mye det vil uten at noe går i stykker. Eller tar jeg feil? Du trenger jo ikke SE det. I tilfellet på bildet blåser du slange og kran tom for vann før du stenger den. Så fyller du opp slangen med utblandet frostvæske. Deretter åpner du krana et kort øyeblikk og stenger den igjen. Har du ikke fått fyllt kula med frostvæske da så har du motbevist lovene salig Isaac Newton utviklet. Redigert 22.Januar.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Det burde holde plenty å blåse den tom. Luft i kula er ikke noe som helst problem mtp frost. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Lazyjack skrev 44 minutter siden: Du trenger jo ikke SE det. I tilfellet på bildet blåser du slange og kran tom for vann før du stenger den. Så fyller du opp slangen med utblandet frostvæske. Deretter åpner du krana et kort øyeblikk og stenger den igjen. Har du ikke fått fyllt kula med frostvæske da så har du motbevist lovene salig Isaac Newton utviklet. Riktig...som jeg sa lengre oppe..ligger sjøvannsfilteret høyere en havflaten på utsiden...så er det bare å fylle frostvæskeblanding i filteret, og det presser seg ut mot sjøen igjennom ventilen som da kan stenges trygt etterpå.. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Leste tråden og ble mildest overrasket over hvor tilsynelatende mye klausuler et forsikringsselskap kan ha for skader som oppstår. Jeg var fra før kjent med at min forsikring i Storebrand ikke dekker skader som oppstår som følge av kontakt med is og snø. Står også noe om frostskader i vilkårene, men det er litt ullent og tvedtydig. Så derfor kontaktet jeg i dag selskapet mitt hvor jeg har min Skilsø 35 Panorama kaskoforsikret. Spørsmålet hadde var: Vil kaskoforsikringen dekke en frostskade som følge av strømbrudd og påfølgende bortfall av oppvarming? De tre første jeg pratet med kunne ikke svare sikkert, men til slutt endte jeg opp med en "høvding" skadeavdelingen for motor og han kunne fortelle at dersom båten er under regelmessig oppsyn og vanlig omsorg vil en frostskade som oppstår i et slikt tilfelle bli dekket. Stikkord er "plutselig og uforutsett hendelse". Det blir litt subjektivt å definere hva som er regelmessig oppsyn og omsorg, men han var allikevel klar på at feks ukentlig tilsyn var "godt innenfor normal praksis". Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Komodo Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 mmosberg skrev for 1 time siden: Spørsmålet hadde var: Vil kaskoforsikringen dekke en frostskade som følge av strømbrudd og påfølgende bortfall av oppvarming? De tre første jeg pratet med kunne ikke svare sikkert, Og det sier egentlig sitt om hvor intrikate forsikringsvilkår kan være. Hvor lett er det da for en legmann å vurdere dette? mmosberg skrev for 1 time siden: men til slutt endte jeg opp med en "høvding" skadeavdelingen for motor og han kunne fortelle at dersom båten er under regelmessig oppsyn og vanlig omsorg vil en frostskade som oppstår i et slikt tilfelle bli dekket. Stikkord er "plutselig og uforutsett hendelse". Sørg for å få det der svart på hvitt. Det er ikke sikkert at denne karen er den som behandler saken den dagen du er ille ute. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne Henriksen Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 2 hours ago, Komodo said: Sørg for å få det der svart på hvitt. Det er ikke sikkert at denne karen er den som behandler saken den dagen du er ille ute. Og der er vi ved kjernen i problemet. Jeg gir ikke fem flate øre for uttalelser på telefon der en forsikringsagent sier at "normalt ordner de opp" dersom ordlyden i forsikringsbeviset sier de er uten ansvar. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
mmosberg Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Komodo skrev for 11 timer siden: Sørg for å få det der svart på hvitt. Det er ikke sikkert at denne karen er den som behandler saken den dagen du er ille ute. Dette følger av vilkår som forsikringslovgivningen ligger i bunnen for og som man kan finne igjen i vilkårene i den enkelte forsikringsavtale. For kaskoskader er dette med "plutselig og uforutsett" helt sentralt og noe som et selskap ikke kan velge å sette til side. I min forsikringsavtale står det: "4.4 Kaskoforsikring Hvis det er angitt i Forsikringsbeviset at Kasko er valgt gjelder skade som er nevnt under pkt. 4.3 og dessuten: – skade som er en følge av at fartøyet har vært utsatt for sammenstøt, kantring, synking eller annen tilfeldig, plutselig ytre påvirkning. – skade på rigg ved brudd og følgene av dette. – skade på fartøy og tilbehør som har inntruffet under transport forårsaket av en tilfeldig, plutselig ytre påvirkning. – kontroll av skrog etter grunnstøting." Synkingen i Fredrikstad skjedde ikke som følge av noe uforutsett, men heller forsettelighet i og med at den installerte oppvarmingen ikke var dimensjonert tilstrekkelig stor til å forhindre frostsprenging. Enig i at det er en kjip sak og har dyp medfølelse for eieren her. Dette kunne skjedd for de fleste av oss båteiere. Men det er allikevel eiers ansvar å treffe tiltak for å forhindre frostsprenging. Minusgrader og kaldt vær kan ikke hevdes å være "uforutsett" i Norge vinterstid. Et strømbrudd derimot er utenfor sikredes kontroll. Basert på dette vil en generell, omtrentlig og vag skriftlig uttalelse fra et forsikringsselskap ikke være av særlig verdi i et skadeoppgjør. Det er forsikringslovgivningen, dekningsgrad og vilkårene som danner grunnlag for erstatningsansvaret. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Lady H Svart 26.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2021 Dersom det monteres sluseventil i stedet for kuleventil, så er en kvitt problemet med frostsprenging rundt kulen. Er klar over at i uheldig tilfelle så kan hele ventilen sprekke, men dette kan være helt ekstreme tilfeller da det er fri passasje i begge retninger fra slusen Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Lady H skrev On 26.1.2021 at 12.49: Dersom det monteres sluseventil i stedet for kuleventil, så er en kvitt problemet med frostsprenging rundt kulen. Da må/ bør du ha frostveske i bunn på Sluse ventilen har sett frossende ventiler fra sluseventiler til Trudesign l over 60 år. Eneste ventiler jeg ikke har sett eller lest om som ikke har sprukket er disse. Har hatt Blake ventiler i båten siden 1977 har ligget i bøye året rundt har harr 1 1/2 m is rundt båren Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Roger jo skrev for 1 time siden: Da må/ bør du ha frostveske i bunn på Sluse ventilen har sett frossende ventiler fra sluseventiler til Trudesign l over 60 år. Eneste ventiler jeg ikke har sett eller lest om som ikke har sprukket er disse. Har hatt Blake ventiler i båten siden 1977 har ligget i bøye året rundt har harr 1 1/2 m is rundt båren Trudesign i 60 år og 1,5 m is rundt båten??? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Trudesign i 60 år og 1,5 m is rundt båten??? Sånn kan det sire`res med klipp og lim mente å si, har sett mange frostsprengte ventiler alt fra sluseventiler til Trudesign over en 60 år`s periode. Har hatt Blake ventiler i båten siden 1977 har ligget i bøye året rundt, har hatt 1 1/2 m is rundt båren på det verste. Blake ventiler fryser ikke i stykker er min erfaring. Trudesign ventilene vi monterte på jobben, tålte ikke kulden, en ble frostsprengt og den andre holdt ikke tett etter en kulde periode, det var heldigvis på land.. Den ene var stengt , den andre var åpen da det frøs til. Vann i begge. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Roger jo skrev 27 minutter siden: Trudesign ventilene vi monterte på jobben, tålte ikke kulden, en ble frostsprengt og den andre holdt ikke tett etter en kulde periode, ... Blir nok tungt å svelge for enkelte Trudesign entusiaster. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Komodo skrev 1 minutt siden: Blir nok tungt å svelge for enkelte Trudesign entusiaster. Nå skal vi ikke harselere med dem som betaler fire ganger mer enn nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Roger jo skrev for 3 timer siden: Sånn kan det sire`res med klipp og lim mente å si, har sett mange frostsprengte ventiler alt fra sluseventiler til Trudesign over en 60 år`s periode. Har hatt Blake ventiler i båten siden 1977 har ligget i bøye året rundt, har hatt 1 1/2 m is rundt båren på det verste. Blake ventiler fryser ikke i stykker er min erfaring. Trudesign ventilene vi monterte på jobben, tålte ikke kulden, en ble frostsprengt og den andre holdt ikke tett etter en kulde periode, det var heldigvis på land.. Den ene var stengt , den andre var åpen da det frøs til. Vann i begge. Jeg har også hørt en del svakheter med Trudesign ... blant annet en som tok ett " lett " spenntak i en slik, i forbindelse med en jobb...knakk skremmende lett rett av... ville i følge ham aldri skjedd med en vanlig messing ventil...mekaniker... Nå skal en selvfølgelig aldri gjøre noe slikt... kan jo også være at det var feil på akkurat den ventilen... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Er det ikke bedre å montere en stige enn å bruke skroggjennomføringer under vann til å stå på? I de fleste mindre lystbåter er vel de fleste gjennomføringer inne i skaper etc. og mindre utsatt for å bli tråkket på. Nå tror jeg vel ikke at Blakes konkurrerer med Trudesign på pris akkurat heller... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 larshans1 skrev 1 minutt siden: Er det ikke bedre å montere en stige enn å bruke skroggjennomføringer under vann til å stå på? I de fleste mindre lystbåter er vel de fleste gjennomføringer inne i skaper etc. og mindre utsatt for å bli tråkket på. Nå tror jeg vel ikke at Blakes konkurrerer med Trudesign på pris akkurat heller... Takker for info. Da skal jeg montere stige i motorromet i Hulda. Veldig bra, så slipper jeg å trå feil. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Gjør det, bare å si i fra om du trenger flere gode råd?? Du bør også ta et alvorsord med båtbyggeren dersom han har lagt opp til å bruke skroggjennomføringene for å komme seg ut av motorrommet? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2021 Ida Marie III skrev 45 minutter siden: Jeg har også hørt en del svakheter med Trudesign ... blant annet en som tok ett " lett " spenntak i en slik, i forbindelse med en jobb...knakk skremmende lett rett av... ville i følge ham aldri skjedd med en vanlig messing ventil...mekaniker.. Trudesign er bra ,men det er vel en grunn til at de ble forsterket , Compositt gjennomføringer så skal en legge tetningsmidlet utvendig skru mutteren til for hand innvendig. (med plastik imellom så muttern ikke festes,) Etter en dag elle to skru av muttern inne og legg tetningsmidlet inne og skru mutterne til for hand. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 larshans1 skrev for 13 timer siden: Er det ikke bedre å montere en stige enn å bruke skroggjennomføringer under vann til å stå på? I de fleste mindre lystbåter er vel de fleste gjennomføringer inne i skaper etc. og mindre utsatt for å bli tråkket på. Nå tror jeg vel ikke at Blakes konkurrerer med Trudesign på pris akkurat heller... Joda, helt klart feil å ta et spenntak mot en slik ventil... men i følge ham ikke kraftigere spenntak en at en hvilken som helst messing ventil ville tålt det... forstod det som det var i et trangt motorrom der han trengte feste for beina for å ta " litt i ".... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2021 Grunnen til at TruDesign kom med denne kragen, var at USCG underkjente selve ventilhalsen grunnet lav mekanisk styrke. Har jeg lest et eller annet sted her på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Sjekket tru design selvlensing nå når mildværet er her. Solid is i ventil og slange, ingen sprekker å se. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 KDB skrev 4 minutter siden: Sjekket tru design selvlensing nå når mildværet er her. Solid is i ventil og slange, ingen sprekker å se. Om selvlensing er fryst igjen, kunne den ikke likegodt vert fyllt med frostveske og stengt egentlig? Om den ikke sprekker denne gangen, er det ingen garanti for at den ikke sprekker neste gang. Kan være svekket. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Ja, det hadde nok vært mulig å frostsikre, skal inspisere nøye når det er tint. Hadde ikke trodd det skulle fryse såpass, da båten ligger i båthus. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 15.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Absolutt farligste tiden er når det tiner da expanderer vannet og sprenger på og kan det ikke kommme noen veier så ryker noe Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.