Jump to content

Korrosjon på Yamaha 4Hk påhengsmotor


Troll reder

Recommended Posts

Jeg vurderer kjøp av Yamaha 4HK påhengsmotor. Jeg ser metallet har en del korrosjon  under vannspeilet. Hvor aggresiv er en slik korrosjon? Vil korrosjonen være under kontroll dersom jeg bruker motoren kun i ferskvann? Er det andre måter å passivere/fjerne korrosjonen på? 

Påhengsmotor.jpg

Edited by Troll reder
retting av slurvet språk (see edit history)
Link to post

Jeg ville ha pusset rent, grunnet med epoxyprimer og lakkert. Om du ikke gjør noe vil korroderingen fortsette, selv om det går senere i ferskvann enn i sjøvann. Så det er nok lurt å gjøre noe. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Hulda skrev 24 minutter siden:

På den andre siden, det er en billig engangsmotor. 

 

Det er det. Men det er jo greit om den ene gangen varer lengst mulig da. Det er aldri feil å stelle litt med sakene sine;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nå skal jeg ikke si hva som er rett i dette tilfellet. 

Men det eneste som er sikkert( mener ihvertfall jeg?) skal du koste på deg tid, og penger til god lakk og grunning. Så gjør det ordentlig.

Liten vits å pirke av løs lakk, pusse, male, hvis ikke all løs lakk er borte. Da vil det bare slippe på ny, like langt. Det vil si du må demontere undervannsbilder. Få ut holder til propell akselen. Og annet. Så du får rengjort ordentlig før grunning og lakk. 

Når en vet risikoen på å skru på gamle motorer, normalt knekker noen skruer, så er kanskje ikke rådet til Huldra så dumt.. 

Sjekk også at du har god kjøling og ren olje i undervanshuset så kan den funke lenge. 

Eller hvis du er glad i å skru og lakke, så har du et fint prosjekt. Lykke til?

Link to post
Skrotnisse skrev 7 minutter siden:

Også viktig med sink, har sett veldig mange slike motorer med en tæring innover i undervannshuset, under kavikasjonsplaten.

 

Der tok du meg med kalsongerna på knærna. Er det anoder på disse motorene? Jeg har to stykker fra 80-tallet. 

Link to post

De fleste har en liten rund anode skrudd opp i kavikasjonsplaten fra undersiden. Skruehull er ferdig gjenget fra fabrikk. Men mange setter en anode på selve platen, disse ovale anodene med to skruer på. Det er så liten fart med disse motorene at en slik ikke forstyrrer strømninger

Link to post

Jeg tolker det slik at impellern er problem 1.  Dersom den er ødelagt er det by, by til noen tusenlapper. Hvor ofte skifter man impeller på en slik liten motor.? 

Har du noen tips til måter å fjerne "lett" korroderte skruer, i tilfelle jeg er heldig med tanke på korrosjon

Link to post

Jeg har en sånn motor som jeg skulle bytte impeller på rett etter kjøp som en del av vedlikehold. Min motor hadde ikke antydning til korrosjon på undervannshus. 

Siden akslingen som går fra veiv og ned til undervannshus hadde rustet fast så endte det med komplett overhaling av motoren inkl bytte av veiv.

motor.jpg.83ba133d7831a5b7a495b9b92507d0ea.jpg

 

Fordelen er at nå har jeg sikkert en driftssikker motor i 20år. Mine foreldre har en helt lik motor som har gått i 30år uten noen form for vedlikehold. Starter på ett par drag hver vår.

 

Moralen er: If it ain`t broken, don`t fix it.

Og betal en pris som gjør at den dagen du må bytte impeller så er det billig nok til at du enten kan kaste den. Eller kose deg med jobben om komplett overhaling om du synes sånt er gøy.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...