Jump to content

Korrosjon på Yamaha 4Hk påhengsmotor

Troll reder

Recommended Posts

Jeg vurderer kjøp av Yamaha 4HK påhengsmotor. Jeg ser metallet har en del korrosjon  under vannspeilet. Hvor aggresiv er en slik korrosjon? Vil korrosjonen være under kontroll dersom jeg bruker motoren kun i ferskvann? Er det andre måter å passivere/fjerne korrosjonen på? 

Påhengsmotor.jpg

Redigert av Troll reder
retting av slurvet språk (see edit history)

Nå skal jeg ikke si hva som er rett i dette tilfellet. 

Men det eneste som er sikkert( mener ihvertfall jeg🙂) skal du koste på deg tid, og penger til god lakk og grunning. Så gjør det ordentlig.

Liten vits å pirke av løs lakk, pusse, male, hvis ikke all løs lakk er borte. Da vil det bare slippe på ny, like langt. Det vil si du må demontere undervannsbilder. Få ut holder til propell akselen. Og annet. Så du får rengjort ordentlig før grunning og lakk. 

Når en vet risikoen på å skru på gamle motorer, normalt knekker noen skruer, så er kanskje ikke rådet til Huldra så dumt.. 

Sjekk også at du har god kjøling og ren olje i undervanshuset så kan den funke lenge. 

Eller hvis du er glad i å skru og lakke, så har du et fint prosjekt. Lykke til👍

Jeg har en sånn motor som jeg skulle bytte impeller på rett etter kjøp som en del av vedlikehold. Min motor hadde ikke antydning til korrosjon på undervannshus. 

Siden akslingen som går fra veiv og ned til undervannshus hadde rustet fast så endte det med komplett overhaling av motoren inkl bytte av veiv.

motor.jpg.83ba133d7831a5b7a495b9b92507d0ea.jpg

Fordelen er at nå har jeg sikkert en driftssikker motor i 20år. Mine foreldre har en helt lik motor som har gått i 30år uten noen form for vedlikehold. Starter på ett par drag hver vår.

Moralen er: If it ain`t broken, don`t fix it.

Og betal en pris som gjør at den dagen du må bytte impeller så er det billig nok til at du enten kan kaste den. Eller kose deg med jobben om komplett overhaling om du synes sånt er gøy.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...