Troll reder Startet 19.Januar.2021 Del på Facebook Startet 19.Januar.2021 (redigert) Jeg vurderer kjøp av Yamaha 4HK påhengsmotor. Jeg ser metallet har en del korrosjon under vannspeilet. Hvor aggresiv er en slik korrosjon? Vil korrosjonen være under kontroll dersom jeg bruker motoren kun i ferskvann? Er det andre måter å passivere/fjerne korrosjonen på? Redigert 19.Januar.2021 av Troll reder retting av slurvet språk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Jeg ville ha pusset rent, grunnet med epoxyprimer og lakkert. Om du ikke gjør noe vil korroderingen fortsette, selv om det går senere i ferskvann enn i sjøvann. Så det er nok lurt å gjøre noe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 På den andre siden, det er en billig engangsmotor. Det viktigste er kanskje at skruene som må skrus ut for å skifte impeller faktisk lar seg skru ut. Ofte korroderer de dønn fast. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Hulda skrev 24 minutter siden: På den andre siden, det er en billig engangsmotor. Det er det. Men det er jo greit om den ene gangen varer lengst mulig da. Det er aldri feil å stelle litt med sakene sine;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Nå skal jeg ikke si hva som er rett i dette tilfellet. Men det eneste som er sikkert( mener ihvertfall jeg🙂) skal du koste på deg tid, og penger til god lakk og grunning. Så gjør det ordentlig. Liten vits å pirke av løs lakk, pusse, male, hvis ikke all løs lakk er borte. Da vil det bare slippe på ny, like langt. Det vil si du må demontere undervannsbilder. Få ut holder til propell akselen. Og annet. Så du får rengjort ordentlig før grunning og lakk. Når en vet risikoen på å skru på gamle motorer, normalt knekker noen skruer, så er kanskje ikke rådet til Huldra så dumt.. Sjekk også at du har god kjøling og ren olje i undervanshuset så kan den funke lenge. Eller hvis du er glad i å skru og lakke, så har du et fint prosjekt. Lykke til👍 Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Også viktig med sink, har sett veldig mange slike motorer med en tæring innover i undervannshuset, under kavikasjonsplaten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Skrotnisse skrev 7 minutter siden: Også viktig med sink, har sett veldig mange slike motorer med en tæring innover i undervannshuset, under kavikasjonsplaten. Der tok du meg med kalsongerna på knærna. Er det anoder på disse motorene? Jeg har to stykker fra 80-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 De fleste har en liten rund anode skrudd opp i kavikasjonsplaten fra undersiden. Skruehull er ferdig gjenget fra fabrikk. Men mange setter en anode på selve platen, disse ovale anodene med to skruer på. Det er så liten fart med disse motorene at en slik ikke forstyrrer strømninger Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Januar.2021 Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Ok, jeg får bøye meg ned å titte efter. Sannheten er at disse to motorene har ikke gått mer enn fire tanker bensin hver seg på over 30 år. Sitér dette innlegget Link to post
Troll reder Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2021 Jeg tolker det slik at impellern er problem 1. Dersom den er ødelagt er det by, by til noen tusenlapper. Hvor ofte skifter man impeller på en slik liten motor.? Har du noen tips til måter å fjerne "lett" korroderte skruer, i tilfelle jeg er heldig med tanke på korrosjon Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 20.Januar.2021 Del på Facebook Svart 20.Januar.2021 Jeg har en sånn motor som jeg skulle bytte impeller på rett etter kjøp som en del av vedlikehold. Min motor hadde ikke antydning til korrosjon på undervannshus. Siden akslingen som går fra veiv og ned til undervannshus hadde rustet fast så endte det med komplett overhaling av motoren inkl bytte av veiv. Fordelen er at nå har jeg sikkert en driftssikker motor i 20år. Mine foreldre har en helt lik motor som har gått i 30år uten noen form for vedlikehold. Starter på ett par drag hver vår. Moralen er: If it ain`t broken, don`t fix it. Og betal en pris som gjør at den dagen du må bytte impeller så er det billig nok til at du enten kan kaste den. Eller kose deg med jobben om komplett overhaling om du synes sånt er gøy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.