Andy76 Startet 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2021 Hei. Har nettopp kjøpt meg et oppussing objekt med en Volvo Penta Md 2040 i den. Motoren har desverre ikke blitt startet på en stund men sviver lett rundt ved å dra i svinghjulet så den trenger nok uansett tømming av tank og full service. Men når jeg skulle sjekke kjølevannstanken som ikke er en byttedel løsnet hele tuten som skrulokket sitter fast i..... Er det en type lodding for å fikse denne og fremgangsmåte jeg må tenke på? Kan umulig tro at det kan sveises siden det er så tynt metall. Og en del avleiringer i tanken da den har vært tørr.... Noe grei fremgangsmåte å renske denne? Takker for all bistand og idéer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 (redigert) Lar seg sikkert lodde med 60% sølv. Men det krever ene hel del varme så ville vel skrud løs hele tanken/varmeveksleren for å få det skikkelig. I samme operasjon får du den skikkelig rengjort. Redigert 19.Januar.2021 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy76 Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Med andre ord bør dette gjøres av en profesjonell? Tanken er ikke avtagbar på denne modellen som jeg har forstått. Da må man demontere ganske mye av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 kjøp ett turbo 90 gass sett og flusssølv lodd så kan det loddes i båten må rengjøres til blankt metall Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Tanken er vel i aluminium og fyllestussen i messing. Da trenger du nok langt mer magi enn en sølvlodd. Personlig ville jeg laget en plate i messing, fire skruehull. Loddet fyllestussen på platen. Gjenget fire skruehull i tanken. Fylt gjengene med Biltema butylgummi, samme under platen for å tette og isolere mellom messing og aluminium. Problem solved for flere ti-år fremover. Gitt at det kommer elektrolytt til, vil sølv gi en galloperende galvanisk reaksjon. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 (redigert) Andy76 skrev 34 minutter siden: Med andre ord bør dette gjøres av en profesjonell? Tanken er ikke avtagbar på denne modellen som jeg har forstått. Da må man demontere ganske mye av motoren. Dette er varmeveksleren, og den er definitivt avtagbar. Og den bør tas av uansett for en skikkelig rengjøring innvendig. Det ser ut til at stussen til påfyllingen er knekt av, så da har det lite for seg å lodde den. Jeg ville heller fått tak i en ny til å presse nedi. Redigert 19.Januar.2021 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andy76 Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Ifølge tegninger jeg har sett på er det ingen synlig lett demontering av denne.... Kan hende jeg tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Andy76 skrev 15 minutter siden: Ifølge tegninger jeg har sett på er det ingen synlig lett demontering av denne.... Kan hende jeg tar feil. Alt som er skrudd på motoren kan skrus av igjen. Men "lett" er det ikke alltid, du må ofte demontere noe som står i veien. Her ser det i det minste ut til at du har god plass rundt, så det er greit å komme til. Ser du har mye saltutslag rundt endene også, så demontering, rens og nye pakninger an vise seg å være lurt. For å sikre skikkelig kjøling. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andy76 Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Takk. Har tatt kontakt med 2 profesjonelle plasser nå på Haugalandet for å høre hva di har å si. Den ene plassen mente at det var mulig å løsne på hver side den gummi delen og rense inni men "stussen" måtte di undersøke mer om. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Jeg ville satset på løsningen som Hulda foreslår. Å lodde messing mot messing er ganske kurant, og du behøver ikke gjøre det i båten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Andy76 Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Da har jeg fått svar at Stavanger Radiatorservice kan ordne dette og rense hele greiene og gjøre den som god som ny men da må jeg finne utav hvordan jeg får den løs.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Da har du funnet en grei løsning. De fikser nok dette for deg. Det pleier ofte å være lange gjennomgående bolter på slike. Og et antall slanger. Bare å begynne å skru, og fortsette til det er løst;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Når jeg ser på feilen, området rundt, ville jeg vært nøye med å bruke den frostvæsken som motorprodusenten anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
Andy76 Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Den var helt tom for veske når jeg åpnet den. Har antageligvis blitt tømt en gang for lenge siden. Motor har bare blitt dreiet rundt for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 19.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 (redigert) Fimen her viser demontering av ein 2040. Kanskje du får nokre tips her. Plukka av ein 2030, ein ganske enkel jobb. Meiner at det var nokre gjennomgåande boltar. Redigert 19.Januar.2021 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy76 Svart 19.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2021 Tusen takk ?? Skal virkelig studere denne for den ser ganske lik ut Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.