Jump to content

Volvo penta Md 2040 lodding av brukken del på kjølevannstank

Andy76

Recommended Posts

Hei.

Har nettopp kjøpt meg et oppussing objekt med en Volvo Penta Md 2040 i den. Motoren har desverre ikke blitt startet på en stund men sviver lett rundt ved å dra i svinghjulet så den trenger nok uansett tømming av tank og full service. Men når jeg skulle sjekke kjølevannstanken som ikke er en byttedel løsnet hele tuten som skrulokket sitter fast i..... Er det en type lodding for å fikse denne og fremgangsmåte jeg må tenke på? Kan umulig tro at det kan sveises siden det er så tynt metall. Og en del avleiringer i tanken da den har vært tørr.... Noe grei fremgangsmåte å renske denne? Takker for all bistand og idéer.Screenshot_20201219-143416_Facebook.jpg.c62915f1a0fa3954c38f18d471fc3f80.jpg

20201229_132707.jpg

Tanken er vel i aluminium og fyllestussen i messing. Da trenger du nok langt mer magi enn en sølvlodd. 

Personlig ville jeg laget en plate i messing, fire skruehull. Loddet fyllestussen på platen. Gjenget fire skruehull i tanken. Fylt gjengene med Biltema butylgummi, samme under platen for å tette og isolere mellom messing og aluminium. Problem solved for flere ti-år fremover.

Gitt at det kommer elektrolytt til, vil sølv gi en galloperende galvanisk reaksjon.

Andy76 skrev 34 minutter siden:

Med andre ord bør dette gjøres av en profesjonell? Tanken er ikke avtagbar på denne modellen som jeg har forstått. Da må man demontere ganske mye av motoren.

Dette er varmeveksleren, og den er definitivt avtagbar. Og den bør tas av uansett for en skikkelig rengjøring innvendig. Det ser ut til at stussen til påfyllingen er knekt av, så da har det lite for seg å lodde den. Jeg ville heller fått tak i en ny til å presse nedi. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Andy76 skrev 15 minutter siden:

Ifølge tegninger jeg har sett på er det ingen synlig lett demontering av denne.... Kan hende jeg tar feil.

Alt som er skrudd på motoren kan skrus av igjen. Men "lett" er det ikke alltid, du må ofte demontere noe som står i veien. Her ser det i det minste ut til at du har god plass rundt, så det er greit å komme til. 

Ser du har mye saltutslag rundt endene  også, så demontering, rens og nye pakninger an vise seg å være lurt. For å sikre skikkelig kjøling. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...