Jump to content

Svårdemonterade Gummilangar/avgasslangar

ebonita

Recommended Posts

Slangar och i synnerhet grova avgasslangar har en benägenhet att fastna ordentligt på slangstosarna.

Vissa har man ju dessutom återkommande behov att ta av utan att skada slangen.

Någon som har tips om hur man lättast demonterar?

Och om det finns något förslag på medel som kan sättas på stosen  för att underlätta nästa demontering

• Diskmedel?
  • Silicone?

:confused:

Hei. 

Eg har hatt suksess med å stikka eit flatt skrujern mellom slange og stuss, spraya inn 5-56, og vri slangar av. 

Å setja stussar inn med silikon, eller fett, kan ha nokre bakdeler. Du vil neppe at t. d. eksosslangen hoppar av av seg sjølv....

Når du monterar nye slangar så er der ofte lurt å bruka så lange slangar at du kan kappa av ein bit for å få dei av. Då kan du montera slangen på att etterpå. 

Hvis jeg skulle brukt en skrutrekker til dette ville jeg rundet av spissen først. Et tips er å sette på en vifteovn på 2-3 kW som blåser mot slangen et par timer i forveien. Legg gjerne over en presenning e.l. for å holde på varmen. Gummi leder varme veldig dårlig, så det tar lang tid å få slangen gjennomvarm. Kald slange er håpløs å håndtere.

Komodo skrev for 18 timer siden:

Hvis jeg skulle brukt en skrutrekker til dette ville jeg rundet av spissen først. Et tips er å sette på en vifteovn på 2-3 kW som blåser mot slangen et par timer i forveien. Legg gjerne over en presenning e.l. for å holde på varmen. Gummi leder varme veldig dårlig, så det tar lang tid å få slangen gjennomvarm. Kald slange er håpløs å håndtere.

Helt enig i det du skriver om skrutrekker. Derfor bruker jeg heller et stemjern. Dette har avrundede kanter på oversiden og er flatt på undersiden. Om man da stikker in stemjernet med undersiden mot røret og oversiden mot slangen skader man ikke slangen. Fordel om stemjernet er gammelt og uskarpt og ikke for stort.

Som skrevet før jeg bruker varmepistol, men da mot metallrøret

Redigert av JRK (see edit history)
Komodo skrev for 18 timer siden:

Hvis jeg skulle brukt en skrutrekker til dette ville jeg rundet av spissen først. 

Jeg har aldri opplevd skade på slangen pga skrujernbruk. Men så bruker man gjerne ikke de beste skrujernene til sånt da. En annen sak er at en slange som har satt seg såpass godt ofte er oppbrukt i utgangspunktet, like godt å få på en ny.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...