Bonita I Startet 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2021 Har fått litt lekkasje på stoppekranene fra motor til varmtvannsbereder (delenr 851777) Drypper litt i underkant ytterst ved "rattet". Ser på splittegning ( https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-90-19680.aspx ) at det er to o-ringer som antagelig må skiftes: Er dette en enkel sak å skifte ?? Er der eventuelt andre steder lekkasjen kan komme fra/andre deler som må skiftes samtidig? Komplett ny kran koster jo skjorten, så hvis dette er en enkel jobb å fikse, hadde det vært toppers. Noen som har utført dette tidligere og evt kan gi noen tips Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
NilsPils Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 (redigert) Jeg hadde satset på å bytte o-ringene. Alternativet mitt ville være å bytte hele krana til et annet, billigere, og sikkert mye bedre merke. Sannsynliggvis er den skrudd fast med standard rørgjenger mot motoren. Dersom du ikke finner en 90-graders kran som passer, kan du sette inn en 90-graders messingalbue og deretter en rett kran. Redigert 21.Januar.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bonita I Svart 22.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Kvaliteten synes bra nok - har fungert greit i ca 30 år, og o-ringer har i allefall ikke vært skiftet de siste 15årene. Var hos VP-pusheren i dag og kjøpte nye o-ringer til en forskrekkelig pris av 10 kr stk , så i første omgang prøves skifte av disse. Disse kranene er visstnok utgått , så hvis ikke skifte av o-ringer gir godt resultat, må jeg finn en alternativ ny kran...... Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Bonita I Svart 6.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Alltid irriterende med tråder som ikke blir avsluttet, så derfor en oppdatering på denne: O-ringene ble skiftet og resultatet var perfekt - ingen mer lekkasje. Til info vedr. splittegningen - fremkommer det ikke at innvendig i huset er det montert en plast-hylse som vris ved hjelp av rattet. Etter å ha tatt av splitten og rattet, er det bare å skyve plasthylsen litt inn for å kunne frigjøre sperreskiven. Så trekkes hele hylsen ut og ny o-ring monteres. Det hele tar 5-10 minutter (PS: Grunnet liten plass foran motor, valgte jeg å skru av hele kranen fra motor før demontering/remontering ) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Ida Marie III Svart 6.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2021 Bonita I skrev 17 minutter siden: Alltid irriterende med tråder som ikke blir avsluttet, så derfor en oppdatering på denne: ???? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.