LimaLima Startet 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2021 (redigert) Jeg går med tanker om å bytte motor fra en Volvo Penta D6 400 til en D6 440. Men som så ofte er det jo et spørsmål om kost - nytte, og hva mellomlegget vil kunne bli. Finnes det et bruktmarked for Volvo Penta? og hva kan jeg eventuelt forvente å få ( helt anslagsvis) for en 2015 modell D6 400 med 250 gangtimer? Noen som har erfaring å dele? Redigert 21.Januar.2021 av LimaLima (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 Volvo penta gruppene på Facebook er en greie plass å få litt føling med dette Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
R.O Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 Det er jo bra initiativ for å holde fart i økonomien, men jeg må jo spørre. Hvorfor bytte en splitter ny VP motor med en helt splitter ny lik motor...? De 40hk du får på papiret vil vel koste deg minst 250.000kr, og jeg tviler på at du vil merke forskjell... Sitér dette innlegget Link to post
LimaLima Svart 21.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 Mistenkte i grunn det svaret R.O, tror ikke jeg skal ta ansvaret for fart i økonomien nei. Men for å svare deg: 40 hk var ett argument, det andre var båtens annenhåndsverdi. Men med et slikt regnestykke gir det jo liten mening. Takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Hvis du tenker på annenhåndsverdi vil du nok få mer igjen av å putte de pengene inn i årlig service på båt og motor. Dokumentasjonen fra det er nok mer verdt enn motorbytte på en 5-6 år gammel motor. Putte penger i å bytte en såvidt innkjørt motor til en helt ny en, mtp annenhåndsverdi, er nok rent tapsprosjekt. Men å feks betale noen for at motor og båt ser helt strøkent ut før videresalg kan kanskje lønne seg. Vil de 40 hk bety vesentlig forskjell i bruk av båten? Vil det bety forskjell mellom litt for liten motor og en som er passe? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
omhI Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 (redigert) FØRST VIL JEG SI - JA JEG VET JEG BANNER I KIRKA ! Har du vurdert å trimchippe ? (I alle fall kan du lese alle motforestillingene på forumet, men også erfaringer fra noen som har turt....) eksempelvis: Redigert 22.Januar.2021 av omhI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LimaLima Svart 22.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 (redigert) Takk for gode innspill, etter å ha forhørt meg litt er det lite trolig at 40hk vil utgjøre noe forskjell av betydning. Og da gjør jeg lurest i å følge Grand Banks råd om godt stell av eksisterende i stedet. Motorbytte lar seg helt klart ikke regne hjem. Redigert 22.Januar.2021 av LimaLima (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Om du absolutt ønsker å bytte kan jeg tilby bytte mot min 2005 D6-370 med 1350 timer på telleren, du skal til og med slippe å betale mellomlegg ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Generøst tilbud fra @Brigg det der LimaLima skrev On 21.1.2021 at 19.16: Men for å svare deg: 40 hk var ett argument, det andre var båtens annenhåndsverdi. Hvor mye du merket til 40 hk ekstra vet jeg ikke, men hvis du ønsker mer krutt tror jeg du bør mer opp enn 10% i effekt for at det skal få noen merkbar virkning. Når det gjelder andrehåndsverdi så vil jeg nesten tenke motsatt. Altså, en båt som er så ny med original motorinstallasjon som har blitt godt ivaretatt er vel nesten mer betryggende enn en båt som av "uviss grunn" har byttet motor. Ser jo selvfølgelig poenget med helt ny motor som også er innenfor garantiperioden, men jeg tviler på at det vil løfte båtens salgsverdi vesentlig. I alle fall ikke så mye som den kostnaden du pådrar deg ved å bytte motor. Men at du for solgt motoren du har nå er det vel liten tvil om. En så ny D6 400 er det sikkert mange som vil ha. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
R.O Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Komodo skrev On 23.1.2021 at 14.06: Når det gjelder andrehåndsverdi så vil jeg nesten tenke motsatt. Altså, en båt som er så ny med original motorinstallasjon som har blitt godt ivaretatt er vel nesten mer betryggende enn en båt som av "uviss grunn" har byttet motor. Jeg tror også den vil kunne bli vanskeligere å selge. Ser du etter en båt fra 80-90 tallet vil mototbytte være positivt, men på en så ny båt ville jeg lurt på hva årsaken egentlig var. Også større sjanse for plunder med en ny installasjon enn en som har gått problemfritt i 5år. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 At en spill ny og større motor med garanti vil ha negativ innvirkning på bruktmarkedet, må man vel være politiker for å skjønne.. På den andre side så koster det nok adskillig mere enn det smaker med 40 hk ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 hanto1 skrev 42 minutter siden: At en spill ny og større motor med garanti vil ha negativ innvirkning på bruktmarkedet, må man vel være politiker for å skjønne.. På den andre side så koster det nok adskillig mere enn det smaker med 40 hk ekstra. Noen vil skrollen forbi, den er «tukla med», gir ikke mening å bytte ut en så ny motor osv.. Noen vil sikkert verdsette det, men ikke i nærheten av hva bytte kostet. Jeg ville f.eks ikke verdsatt 2015 båt med ny motor noe høyere enn en velholdt 2015 båt med 2015 motor. Nytt drev hadde jeg kanskje gitt litt ekstra for, da det er noe som slites ut i større grad. Skal du ha best mulig andrehåndsverdi så følg servicer, gjerne selv dersom det dokumenteres. Også hold båten pen, overflater, skrog og interiør. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 En såpass ny båt, med splitter ny motor, da hadde jeg automatisk tenkt garrantisak og smilt fra øre til øre, hvis jeg skulle handla Motoren du har oppi det idag, blir solgt i løpet av ett par timer, hvis du legger den på finn.no for 250 som komplett pakke med skjold og drev Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.