Jump to content

Vurderer et motorbytte, finnes det et bruktmarked for Volvo Penta?


LimaLima

Recommended Posts

Jeg går med tanker om å bytte motor fra en Volvo Penta D6 400 til en D6 440. Men som så ofte er det jo et spørsmål om kost - nytte,  og hva mellomlegget vil kunne bli. 
Finnes det et bruktmarked for Volvo Penta? og hva kan jeg eventuelt forvente å få ( helt anslagsvis) for en 2015 modell D6 400 med 250 gangtimer? Noen som har erfaring å dele? 

Redigert av LimaLima (see edit history)
Link to post

Hvis du tenker på annenhåndsverdi vil du nok få mer igjen av å putte de pengene inn i årlig service på båt og motor. Dokumentasjonen fra det er nok mer verdt enn motorbytte på en 5-6 år gammel motor.

 

Putte penger i å bytte en såvidt innkjørt motor til en helt ny en, mtp annenhåndsverdi,  er nok rent tapsprosjekt. 

 

Men å feks betale noen for at motor og båt ser helt strøkent ut før videresalg kan kanskje lønne seg. 

 

Vil de 40 hk bety vesentlig forskjell i bruk av båten? Vil det bety forskjell mellom litt for liten motor og en som er passe? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Generøst tilbud fra @Brigg det der :thumbsup: 

 

LimaLima skrev On 21.1.2021 at 19.16:

Men for å svare deg: 40 hk var ett argument,  det andre var båtens annenhåndsverdi.  

Hvor mye du merket til 40 hk ekstra vet jeg ikke, men hvis du ønsker mer krutt tror jeg du bør mer opp enn 10% i effekt for at det skal få noen merkbar virkning. 

Når det gjelder andrehåndsverdi så vil jeg nesten tenke motsatt. Altså, en båt som er så ny med original motorinstallasjon som har blitt godt ivaretatt er vel nesten mer betryggende enn en båt som av "uviss grunn" har byttet motor. Ser jo selvfølgelig poenget med helt ny motor som også er innenfor garantiperioden, men jeg tviler på at det vil løfte båtens salgsverdi vesentlig. I alle fall ikke så mye som den kostnaden du pådrar deg ved å bytte motor. Men at du for solgt motoren du har nå er det vel liten tvil om. En så ny D6 400 er det sikkert mange som vil ha.

Link to post
Komodo skrev On 23.1.2021 at 14.06:

 

 

Når det gjelder andrehåndsverdi så vil jeg nesten tenke motsatt. Altså, en båt som er så ny med original motorinstallasjon som har blitt godt ivaretatt er vel nesten mer betryggende enn en båt som av "uviss grunn" har byttet motor.
 

 


Jeg tror også den vil kunne bli vanskeligere å selge. Ser du etter en båt fra 80-90 tallet vil mototbytte være positivt, men på en så ny båt ville jeg lurt på hva årsaken egentlig var.

 

Også større sjanse for plunder med en ny installasjon enn en som har gått problemfritt i 5år. 

Link to post
hanto1 skrev 42 minutter siden:

At en spill ny og større motor med garanti vil ha negativ innvirkning på bruktmarkedet, må man vel være politiker for å skjønne..

På den andre side så koster det nok adskillig mere enn det smaker med 40 hk ekstra.


Noen vil skrollen forbi, den er «tukla med», gir ikke mening å bytte ut en så ny motor osv.. Noen vil sikkert verdsette det, men ikke i nærheten av hva bytte kostet. 
 

Jeg ville f.eks ikke verdsatt 2015 båt med ny motor noe høyere enn en velholdt 2015 båt med 2015 motor. Nytt drev hadde jeg kanskje gitt litt ekstra for, da det er noe som slites ut i større grad.  
 

Skal du ha best mulig andrehåndsverdi så følg servicer, gjerne selv dersom det dokumenteres. Også hold båten pen, overflater, skrog  og interiør. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...