PiperBill Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 (edited) Like før jeg bestiller den men tenkte å spørre her inne om hva dere mener. Jeg har Garmin plotter (Gpsmap720xs) og Cobra vhf med DSC. Regner med et senderen er nærmest plug and play bare jeg klare og programmerer den. Jeg tror ikke den er SOTDMA men den har sendereffekt på 5W. Jeg tror den duger fint til mitt bruk. Båten er en Scand Baltic som sjelden kjøres over 10 - 12 knop så super rask oppdatering av posisjon er ikke livsviktig. GARMIN AIS 800, blackbox-sender/mottaker - Marineshop AS Edit... Den har vist SOTDMA Edited January 23, 2021 by PiperBill (see edit history) Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
TideRace Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 Jeg har AIS 800 og er godt fornøyd. Den står i Garmin-nettverk ombord og har vært 100% stabil fra dag en. God rekkevidde både ved rx/tx. Enkel å installere og programmeringen er enkel med software som du finner på Garmins web-sider. Plugger og kabler er plug&play hvis du allerede har Garmin ombord. AIS 800 har også innebygget antennesplitter som synes å ha svært lite demping, i alle fall er det ikke merkbar forskjell med/uten splitter på antennekabelen. Den er SOTDMA, så her får du siste teknologi og solid sende-effekt. Den innebygde gps-antenna er følsom, slik at dersom du monterer den i et skott i Baltic`en trenger du neppe ekstra gps-antenne. Hos meg er monteringen i et "teknisk rom" nesten nede ved vannlinja, med flere skott og hindringer over "black-boksen" , så jeg bruker ekstern gps-antenne for sikkerhets skyld. Quote Link to post
Trond123 Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 Jeg har god erfaring med Garmin AIS800. Ekstern GS38 GPSantenne anbefales. Quote Link to post
PiperBill Posted January 24, 2021 Author Share Posted January 24, 2021 Takk for tilbakemeldingene. Da har jeg bestilt hos Høcom Norge i Bergen. Tilbud på kr8200,- Jeg skal prøve den uten egen VHF eller GPS antenne. Jeg tror den kan monteres like ved kjøre posisjonen slik at den klare fint å få signalene. Der er det bare kalesjen over. Quote And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
TideRace Posted January 24, 2021 Share Posted January 24, 2021 PiperBill skrev 39 minutter siden: Jeg tror den kan monteres like ved kjøre posisjonen slik at den klare fint å få signalene. Der er det bare kalesjen over. Den interne gps-antenna fungerer meget bra under både et og to tak med glassfiber. Det har jeg testet. Det burde derfor ikke være noe problem å montere AIS 800-boksen innvendig i en Baltic, bare du ikke monterer for dypt ned i båten som under sofaen nede i salongen, etc. Dersom du har en god vhf-antenne på båten allerede, så trenger du heller ikke egen vhf-antenne. Koble bare via splittelsen i AIS 800. Det fungerer utmerket. På seilbåter er det mange som velger egen vhf-antenne akter til ais i stedet for å bruke antenna i masta via splitter, men det er ofte fordi man ønsker å ha en ekstra vhf-antenne i tilfelle rigg-havari. Quote Link to post
Zimmie Posted May 30, 2022 Share Posted May 30, 2022 Lurer på å montere samme AIS i min båt. Har et par spørsmål: Får denne strøm via NMEA-nettverket, eller må den ha egen strømkilde? Skal koble den sammen med VHF og Plotter (begge Garmin) med splitter til VHF-antenna. Trenger vel bare en utvidelse av NMEA-nettverket da, så er det plugg and play? Quote Link to post
abbor Posted May 30, 2022 Share Posted May 30, 2022 (edited) Radioen må ha seperat power, NMEA 2000 interfacet får strøm fra NMEA 2000. Anbefaler en AIS med innebygd splitter. Fordelen med å ha plotter og AIS fra samme produsent er minimal. Noen kan ha mulighet til å slå av sending av AIS signaler fra plotteren, dette kan uansett gjøres fra en vippebryter. Innmaten i Garmin og Raymarine, sannsynligvis også Digital Yacht, AIS transpondere kommer fra SRT, em-trak er et søsterfirma av SRT så elektronikken er den samme. Tidligere kom innmaten i Simrad AIS også fra SRT. AIS modulene brukt i alle disse produktene er både utviklet og produsert av SRT, årsaken til dette er krav til spesialisert kunnskap og at mye sertifisering av produktene er nødvendig. Det er ikke regningssvarende for de store båtelektronikk produsentene å gjøre dette selv. Jeg har hatt em-trak AIS transponder som har fungert utmerket i 9 år. SOTDMA AIS transponder med splitter og WiFi https://www.hocom.no/p/17005/em-trak-b954-ais-klasse-b-5w SOTDMA AIS transponder med splitter https://www.hocom.no/p/19086/em-tral-b953-ais-klasse-b-sendermottaker-med-splitter SOTDMA AIS transponder https://www.hocom.no/p/17004/em-trak-b951-ais-klasse-b-5w AIS transponder med splitter https://www.hocom.no/p/17003/em-trak-b923-ais-klasse-b-2w-med-vhf-antennesplitter AIS transponder https://www.hocom.no/p/17002/em-trak-b921-ais-klasse-b-2w Jeg har ingen koblinger til Høcom, har ikke engang handlet fra dem. Men de ser etter et raskt søk ut til å være billigst på em-trak i Norge. Edited May 30, 2022 by abbor (see edit history) Quote Link to post
Okkaby Posted May 30, 2022 Share Posted May 30, 2022 abbor skrev 1 time siden: Radioen må ha seperat power, NMEA 2000 interfacet får strøm fra NMEA 2000. Anbefaler en AIS med innebygd splitter. Fordelen med å ha plotter og AIS fra samme produsent er minimal. Noen kan ha mulighet til å slå av sending av AIS signaler fra plotteren, dette kan uansett gjøres fra en vippebryter. Innmaten i Garmin og Raymarine, sannsynligvis også Digital Yacht, AIS transpondere kommer fra SRT, em-trak er et søsterfirma av SRT så elektronikken er den samme. Tidligere kom innmaten i Simrad AIS også fra SRT. AIS modulene brukt i alle disse produktene er både utviklet og produsert av SRT, årsaken til dette er krav til spesialisert kunnskap og at mye sertifisering av produktene er nødvendig. Det er ikke regningssvarende for de store båtelektronikk produsentene å gjøre dette selv. Jeg har hatt em-trak AIS transponder som har fungert utmerket i 9 år. SOTDMA AIS transponder med splitter og WiFi https://www.hocom.no/p/17005/em-trak-b954-ais-klasse-b-5w SOTDMA AIS transponder med splitter https://www.hocom.no/p/19086/em-tral-b953-ais-klasse-b-sendermottaker-med-splitter SOTDMA AIS transponder https://www.hocom.no/p/17004/em-trak-b951-ais-klasse-b-5w AIS transponder med splitter https://www.hocom.no/p/17003/em-trak-b923-ais-klasse-b-2w-med-vhf-antennesplitter AIS transponder https://www.hocom.no/p/17002/em-trak-b921-ais-klasse-b-2w Jeg har ingen koblinger til Høcom, har ikke engang handlet fra dem. Men de ser etter et raskt søk ut til å være billigst på em-trak i Norge. Jeg har Raymarine AIS mottaker og Raymarine splitter. Vil det være noe forskjell på om jeg kjøper en sådan em-trak uten splitter å bruker med den gamle splitter, eller vil det bli bedre resultat med en alt i et ais? Spare jo et par lapper på å bruke den gamle splitter. Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
abbor Posted May 30, 2022 Share Posted May 30, 2022 Hvis du har splitter så er det bare å kjøpe en em-trak uten splitter. Fordelen med integrert splitter er hovedsakelig prisen. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.