Jump to content

Garmin AIS 800 erfaringer?


PiperBill

Recommended Posts

Like før jeg bestiller den men tenkte å spørre her inne om hva dere mener. Jeg har Garmin plotter (Gpsmap720xs) og Cobra vhf med DSC. Regner med et senderen er nærmest plug and play bare jeg klare og programmerer den. Jeg tror ikke den er SOTDMA men den har sendereffekt på 5W. Jeg tror den duger fint til mitt bruk. Båten er en Scand Baltic som sjelden kjøres over 10 - 12 knop så super rask oppdatering av posisjon er ikke livsviktig.

 

GARMIN AIS 800, blackbox-sender/mottaker - Marineshop AS

 

Edit... Den har vist SOTDMA

 

 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Jeg har AIS 800 og er godt fornøyd. Den står i Garmin-nettverk ombord og har vært 100% stabil fra dag en. God rekkevidde både ved rx/tx. Enkel å installere og programmeringen er enkel med software som du finner på Garmins web-sider. Plugger og kabler er plug&play hvis du allerede har Garmin ombord. AIS 800 har også innebygget antennesplitter som synes å ha svært lite demping, i alle fall er det ikke merkbar forskjell med/uten splitter på antennekabelen. Den er SOTDMA, så her får du siste teknologi og solid sende-effekt. Den innebygde gps-antenna er følsom, slik at dersom du monterer den i et skott i Baltic`en trenger du neppe ekstra gps-antenne. Hos meg er monteringen i et "teknisk rom" nesten nede ved vannlinja, med flere skott og hindringer over "black-boksen" , så jeg bruker ekstern gps-antenne for sikkerhets skyld.

Link to post

Takk for tilbakemeldingene. Da har jeg bestilt hos Høcom Norge i Bergen. Tilbud på kr8200,- Jeg skal prøve den uten egen VHF eller GPS antenne. Jeg tror den kan monteres like ved kjøre posisjonen  slik at den klare fint å få signalene. Der er det bare kalesjen over.  

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
PiperBill skrev 39 minutter siden:

 Jeg tror den kan monteres like ved kjøre posisjonen  slik at den klare fint å få signalene. Der er det bare kalesjen over.  

 

Den interne gps-antenna fungerer meget bra under både et og to tak med glassfiber. Det har jeg testet. Det burde derfor ikke være noe problem å montere AIS 800-boksen innvendig i en Baltic,  bare du ikke monterer for dypt ned i båten som under sofaen nede i salongen, etc. 

Dersom du har en god vhf-antenne på båten allerede, så trenger du heller ikke egen vhf-antenne. Koble bare via splittelsen i AIS 800. Det fungerer utmerket. På seilbåter er det mange som velger egen vhf-antenne akter til ais i stedet for å bruke antenna i masta via splitter, men det er ofte fordi man ønsker å ha en ekstra vhf-antenne i tilfelle rigg-havari.

Link to post
  • 1 år senere...

Lurer på å montere samme AIS i min båt. Har et par spørsmål: Får denne strøm via NMEA-nettverket, eller må den ha egen strømkilde? Skal koble den sammen med VHF og Plotter (begge Garmin) med splitter til VHF-antenna. Trenger vel bare en utvidelse av NMEA-nettverket da, så er det plugg and play? 

Link to post

Radioen må ha seperat power, NMEA 2000 interfacet får strøm fra NMEA 2000. 

 

Anbefaler en AIS med innebygd splitter. Fordelen med å ha plotter og AIS fra samme produsent er minimal. Noen kan ha mulighet til å slå av sending av AIS signaler fra plotteren, dette kan uansett gjøres fra en vippebryter. 

 

Innmaten i Garmin og Raymarine, sannsynligvis også Digital Yacht, AIS transpondere kommer fra SRT, em-trak er et søsterfirma av SRT så elektronikken er den samme. Tidligere kom innmaten i Simrad AIS også fra SRT. AIS modulene brukt i alle disse produktene er både utviklet og produsert av SRT, årsaken til dette er krav til spesialisert kunnskap og at mye sertifisering av produktene er nødvendig. Det er ikke regningssvarende for de store båtelektronikk produsentene å gjøre dette selv. Jeg har hatt em-trak AIS transponder som har fungert utmerket i 9 år. 

 

SOTDMA AIS transponder med splitter og WiFi

https://www.hocom.no/p/17005/em-trak-b954-ais-klasse-b-5w

 

SOTDMA AIS transponder med splitter

https://www.hocom.no/p/19086/em-tral-b953-ais-klasse-b-sendermottaker-med-splitter

 

SOTDMA AIS transponder 

https://www.hocom.no/p/17004/em-trak-b951-ais-klasse-b-5w

 

AIS transponder med splitter

https://www.hocom.no/p/17003/em-trak-b923-ais-klasse-b-2w-med-vhf-antennesplitter

 

AIS transponder 

https://www.hocom.no/p/17002/em-trak-b921-ais-klasse-b-2w

 

Jeg har ingen koblinger til Høcom, har ikke engang handlet fra dem. Men de ser etter et raskt søk ut til å være billigst på em-trak i Norge. 

 

 

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
abbor skrev 1 time siden:

Radioen må ha seperat power, NMEA 2000 interfacet får strøm fra NMEA 2000. 

 

Anbefaler en AIS med innebygd splitter. Fordelen med å ha plotter og AIS fra samme produsent er minimal. Noen kan ha mulighet til å slå av sending av AIS signaler fra plotteren, dette kan uansett gjøres fra en vippebryter. 

 

Innmaten i Garmin og Raymarine, sannsynligvis også Digital Yacht, AIS transpondere kommer fra SRT, em-trak er et søsterfirma av SRT så elektronikken er den samme. Tidligere kom innmaten i Simrad AIS også fra SRT. AIS modulene brukt i alle disse produktene er både utviklet og produsert av SRT, årsaken til dette er krav til spesialisert kunnskap og at mye sertifisering av produktene er nødvendig. Det er ikke regningssvarende for de store båtelektronikk produsentene å gjøre dette selv. Jeg har hatt em-trak AIS transponder som har fungert utmerket i 9 år. 

 

SOTDMA AIS transponder med splitter og WiFi

https://www.hocom.no/p/17005/em-trak-b954-ais-klasse-b-5w

 

SOTDMA AIS transponder med splitter

https://www.hocom.no/p/19086/em-tral-b953-ais-klasse-b-sendermottaker-med-splitter

 

SOTDMA AIS transponder 

https://www.hocom.no/p/17004/em-trak-b951-ais-klasse-b-5w

 

AIS transponder med splitter

https://www.hocom.no/p/17003/em-trak-b923-ais-klasse-b-2w-med-vhf-antennesplitter

 

AIS transponder 

https://www.hocom.no/p/17002/em-trak-b921-ais-klasse-b-2w

 

Jeg har ingen koblinger til Høcom, har ikke engang handlet fra dem. Men de ser etter et raskt søk ut til å være billigst på em-trak i Norge. 

 

 

Jeg har Raymarine AIS mottaker og Raymarine splitter.

Vil det være noe forskjell på om jeg kjøper en sådan em-trak uten splitter å bruker med den gamle splitter, eller vil det bli bedre resultat med en alt i et ais? Spare jo et par lapper på å bruke den gamle splitter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...