nik0lai Startet 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2021 Jeg har kjøpt ny båt, med thruster og ankervinsj foran, samt ankervinsj bak. Dette har idag 3 forskjellige typer "kontrollbokser", og 2 seperate fjernkontroller vinsjene. Jeg tenker å kjøpe en ny fjernekontroll av typen Sleipner, med dbl. vinsj+thrust https://sleipner.no/produkt/31187/fjernkontroll-dblvinsjthrust/ Men er litt usikker når jeg leser monteringsanvisningen, om jeg kan fjerne de gamle styringsboksene. Hva har andre gjort? Jeg ser at det står at mottaker/styringsenheten's reléer tåler 4A, regner med at det egentlig holder for å trekke reléene i thuster/vinsjer. Men det er kanskje værre om thusterpanelene tåler. Regner med at det er en grunn til at thruster/vinsj panelene går gjennom en "kontrollboks" av noe slag. Hvordan har andre løst dette? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Swingswong Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Jeg bytter min nå. Kobler boksen inn der vinsj og propeller styres manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 23.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Jeg har en slik hvit boks koblet inn pphver vinsj, som jeg ikke helt forstår hva funksjonen er til. Noen som vet hva den gjør? Er 2 reléer og ett kretskort inni der. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 (redigert) Den boksen er vel styringen med relér? Finner du igjen noen av kabelene ved styre posisjon? Sjekk om utstyret blir styrt med samme polaritet. ? Redigert 23.Januar.2021 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Umulig å svare på når du ikke forteller hva utstyr det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 @nik0lai: Har du Sidepower fjernkontroll/mottaker fra før? I så fall trenger du bare den ‘store. fjernkontrollen. Mottakerboksen er den samme. Dersom du ikke har Sidepower/Sleipner thruster fra før så finnes det mange rimeligere alternativer med releutganger som enkelt kan tilpasses alle systemer. Men selve Sidepower kontrollen er jo god da. Som andre har nevnt så får du nok bedre råd ved å lista de ulike komponentene i systemet. Du har vist bilde av noen kontrollbokser. Hvordan ser de tilhørende fjernkontrollene ut? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Jeg gjorde en tilsvarende jobb på Marexen. Riktignok kun med en vinsj og baugpropell, men med samme kontrollboks på vinsj og samme mottager fra Sleipner. På min båt var kontrollboksen plassert i styrhus og ikke ved dreggkassen. Baugpropell hadde hurtigplugger fra eksisterende panel, så den var bare å koble rett på. Jeg koblet fjernkontroll (max3 amp på den jeg hadde) rett på vinsj via kontrollboks (se tegning) Men det går nok ann å koble på signalene til panel også, men usikker på hvordan du da kontrollerer aktivering, da disse eldre panelene har egen prosedyre for det. Her er koblingsskjema for kontrollboksen til vinsjen: Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
nik0lai Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 VegJoh: tusen takk for svært nyttig info! Det var egentlig disse tegningene jeg leitet etter, uten å finne. El.skjema for 31 vinsj viser riktig radio også. =) Skjønner at jeg må ha en tur i båten å sjekke hva slags utstyr jeg har, og hva jeg trenger. Jeg trodde forøvrig at jeg la med en rekke bilder også i første post, men ser ikke ut som at det kom med. Så da forstår jeg at dette ble svært vanskelig for dere å hjelpe med. Kan legge de inn senere, har dem ikke her nå. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.