Jump to content

Tæring eksosgjennomføring Viksund 340


Brigg

Recommended Posts

Dette gjelder 2005-modell Viksund 340 med eksosutløp helt bak på styrbord side. Båten er altså drøye 15 år gammel og har omlag 1350 timer på telleren.

 

Jeg har i det siste blitt oppmerksom på rustfarge innvendig på eksosgjennomføringen og skrogsiden nedenfor. Det ser ut som om rustfargen kommer fra et par av sveisene på gjennomføringen. Gjennomføringen er i et eller annet rustrfrittmateriale og ble levert på båten fra fabrikk.

 

935F0667-D900-4E17-95D2-4B80514E5C2F.jpeg.dda1c6aa071bef43352caea00ba2fb3c.jpeg

 

B5E7E065-1A18-406F-AB3F-C32EE7E95000.jpeg.6b7409b786b1b1b340d67988cc897626.jpeg

 

231F1178-CD92-4284-AF7D-DF53BA5DDA3A.jpeg.e68097e7697cc484c5220c5f846315ec.jpeg

 

Originalt fra fabrikk var gjennomføringen montert under vannlinjen. Jeg fikk for ti år tilbake flyttet gjennomføringen opp for å unngå vannsprut fra eksosen opp på brygga ved tillegging eller avgang. Her er før og etter bilder fra den gangen:

 

utv_foer_ombygging.jpg

 

utv_etter_ombygging.jpg

 

En annen gunstig effekt av denne ombyggingen er at jeg ikke lenger risikerer vanninntrenging mens båten ligger stille. Gjennomføringen ligger like over vannlinjen:

 

9F4ED66C-0296-44F5-912F-FC225B7C157A.jpeg.3b9832626457e35a8e298be042992b70.jpeg

 

 

Spørsmålet er hva gjør jeg med dette. Et alternativ er å kjøpe en ny gjennomføring, dersom det er mulig å skaffe. Jeg vet ikke hvem som leverte disse til Viksund i sin tid, men det er kansje mulig å spore opp.

 

Et annet alternativ er å friske opp sveisene på den eksisterende gjennomføringen. Jeg er ikke sveisekyndig, så her håper jeg ekspertisen kan hjelpe meg. Såfremt at det kun er sveisene som er svakheten og at stålet i seg selv ikke er tæret bør det vel være mulig å sveise på nytt og oppnå et resultat minst like godt som da gjennomføringen var ny?

 

Noen som tør mene noe om dette? Feks @Hulda, @Komodo eller andre sveisekyndige.

 

 

 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Skrev litt om dette i siste innlegget i 'Hulda'. Merk at de linkene du har lagt ut ikke fungerer. 

Gjennomføringen er sikkert laget i AISI 316L med skruer i A4. Dette er en grei kombinasjon. I og for seg. AISI 316 står nogenlunde greit mot sjøvann, men er ikke imunt mot sjøvann. Det skal lite til før korrosjon blir trigget. Det kan være belastning, temperatur, høy hastighet på vann, etc. Bedre materialer ville vært SuperDuplex, 6Mo, Titan. Pris og tilgjengelighet øker bratt. Resveising av tidligere sveiste forbindelser vil gi materialet kortere levetid før nytt korrosjonsangrep oppstår.

Link to post
Brigg skrev 6 minutter siden:

Hmm, linkene/bildene vises hos meg både på PC og IPhone. Andre som ikke ser bildene?

Jeg ser to bilder på min PC, de andre fire vises ikke. 

 

Uansett. Normal prosedyre vil være å demontere delen, gjøre den ren, gjerne syrevaske også, deretter gjøre en grundig inspeksjon av tilstanden. Da kan man bestemme seg for hva som er lurt å gjøre. Tenker du har tre alternativer

  • Kjøpe ny gjennomføring
  • Reparere den gamle
  • Lage en ny tilsvarende (dersom man ikke får kjøpt ny)

Hvorvidt det er forsvarlig å reparere den gamle er umulig å si sikkert uten at den er demontert og inspisert. Tipper imidlertid at en rep. er fullt mulig :smiley:

Link to post

Merkelig med de bildene. Jeg har nå redigert første innlegg og lastet opp bildene på nytt. Kan noen bekrefte/avkrefte at bildene vises nå? Skal være seks bilder i første post. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Nå er alle bildene synlig :thumbsup:

 

Ser bare på mobilen nå, men det jeg i alle fall kan fortelle deg er at bendet har sveisefeil fra produksjon. Kan sikkert utbedres, men det må demonteres og kappes opp før man vet hvordan dette ser ut innvendig. Problemet kommer ikke fra utsiden, der har du jo et tørt motorrom.

Link to post

Jeg tok et utsnitt av to av bildene dine, men kvaliteten ble nok så som så. Det beste hadde nok vært om du tok et utsnitt og la ut, da mister vi nok mindre kvalitet. 

 

Uansett, jeg tipper på at det er sveisefeil i bendet som har gjort at du har fått tæring i sveisen fra innsiden. Varmt sjøvann og rustfritt er en utfordrende kombinasjon. Er ikke sveisingen helt hundre da, så har man fort en startgrop for korrosjon. Slike produkter som dette er nok ikke underlagt noe særlig kvalitetskontroll heller, så da sklir alt av sveisefeil rett gjennom. 

 

1071302459_Briggeksosbend1_1.jpeg.572c8cdcd66449e0f427a0294e2dbce3.jpeg

 

 

På dette bildet ser vi lett at det er kraftig sårkant langs det meste av sveisen. Vi ser også at sveiseren mest sannsynlig har bommet litt på sveisefugen (glemt brillene hjemme?), og enten sveiset to sveiser ved siden av hverandre, eller sveiset deler av sveisen med mye mer varme (i overkant av rustangrepet på dette bildet). Jeg tipper med 95% sannsynlighet at dette har blitt sveiset med TIG uten bakgass, og det ser ikke ut som om det har blitt brukt tilsatstråd. Dette er en sveis og metode som aldri hadde blitt godkjent i min bransje. Da måtte alt ha blitt kappet opp og alt materiale til og med HAZ blitt kappet vekk, deretter kunne man sveiset på nytt. Det som er usikkerhetsmomentet er hvor omfattende korrosjonsskadene på innsiden av stålet er. Dersom det er porer hele veien er det bare å kaste. Dersom det kun er korrosjon i sveisesonen, er det ingenting i veien for å kappe vekk sveisen og sveise på nytt. Da er det ikke vanskelig å få det bedre enn nytt. Dersom det er korrosjon i et visst areale rundt sveisen, f.eks. i det området som viser rustutslag i dette bildet, er det ingenting i veien for å skjære ut det angrepne området og sveise inn en ny bit med stål. Hvis dette gjøres riktig blir det helt bra. Med TIG skal det brukes bakgass, med MMA (pinne) er det ikke påkrevd med bakgass. Begge metoder skal ha full gjennombrenning. I tillegg er det en hel del andre kriterier som kan kvalifisere for sveisefeil, men som antagelig aldri blir vurdert for slike produkter som dette. Var det svar på spørsmålet ditt?

757683137_Briggeksosbend2_1.jpeg.abf5a043baa33f3a8af92d89816801f5.jpeg

 

Link to post

Ja, enig med Komodo. For meg ser det ut som om sveiseren har brent et gedigent høl, og så 'murt' det sammen. Hvis du ser på siste postingen av byggingen av Hulda, er det en mulighet for at området rundt sveisen er full av småkrater. Da må det kappes av en centimeter (fjerne HAZ) på hver side av nåværende sveis og sveises sammen igjen. Hulda har to slike bend med et antall pinnesveiser. Disse sveisene holder etter etter 20 år. Så det er slett ikke umulig å få det bra. Ser bildene bedre når jeg får blåst dem opp. Bendet må kuttes/splittes etter sveisen. Du bør la en proff sjekke de andre sveisene også. Bendet må plukkes av båten. 'Dere e' inte svetsare' brølte en fortvilet sveiseformann, 'ni er nogen förbannade murare!' Et utsagn du kan få låne, om du kjenner sveiseren :-)

 

Under ser du eksosrørene til Hulda, helt tette:

Akterskip.jpg.65a4b47c8d1414c06b8d0aeb229b2469.jpg

Så umulig å lage noe som holder, er det ikke. Samtidig har alt en levetid. En av grunnene til at det holder så godt hos meg, er nok at jernskroget med anoder tilfører det rustfrie stålet elektroner. Man skal ikke se helt bort fra den effekten heller. Bildet over er fra 2001.

 

Beklager at jeg er litt sløv, men når jeg kopierer over bildet og blåser det opp, er det rust det området jeg har ringet inn?

935F0667-D900-4E17-95D2-4B80514E5C2F.jpeg.dda1c6aa071bef43352caea00ba2fb3c.jpeg.3f06c8258489038965907da7761d643c.jpeg

I så fall er det ikke mye igjen av dette bendet. Også rust rundt skruen rett til venstre også? Da kan det være at det har lekket vann mellom skroget og bendet. Ikke bra.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Suntec AS i Tvedestrand har leget mye slike band til forskjellige båtmodeller. 

Jeg flyttet også eksosbendet på min 340. 

Fikk en lokalt sveiseverksted til å sveise nytt. Be om å få bendet trykktestet om du får nytt eller de reparerer det gamle.

Ser ut som det du har kan repareres, vanskelig å tyde ut i fra bildet. 

20200912_133837.jpg

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post

NDT-kontrollør eller sveise-inspektør Komodo?

 

TIG-sveiset uten bakgass, saltvann får godt tak i all koksing på innsiden.

Mitt ser utrolig nok fortsatt pent ut (fra utsiden) men jeg ville aldri vurdert å reparere denne søpla. Fjerning av HAZ (varmepåvriket sone) er jo ikke lett i ett bend med grader, gir feil vinkel osv.. Jeg har ikke tatt PMI av disse benda, men de er vel trolig 304L (rustfritt) Ikke rare jobben å stikke innom et mekanisk verksted å få noen til å lage disse små vinklene i 316L syrefast.. Jeg kjenner som sagt en som gjør dette på fritiden.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

@Hulda Jeg har fulgt tråden om byggingen av Hulda samt lest mye av det du har skrevet i andre tråder, og jeg har lært mye av dette. Men samtidig er det mye som går over hodet på meg i og med at metallsløyd ikke er mitt fag. Jeg setter derfor stor pris på at du bidrar i en konkret sak som dette.

 

Komodo skrev 49 minutter siden:

Var det svar på spørsmålet ditt?

 

Ja, tror det :thumbsup: Jeg forstår Hulda og Komodo slik at det kan være mulig å sveise opp igjen og bli minst like godt som nytt, men det vil avhenge av beskaffenheten på stålet i nærheten av sveisen. Og bendet må demonteres og undersøkes, kanskje skjæres fra hverandre, før man med sikkerhet kan si om det er mulig/hensiktsmessig å reparere.

 

Og så noterer jeg meg @blue moon sin skepsis. Er det mulig for meg å finne ut om det er rustrfritt eller syrefast som er brukt? For det er vel ikke andre alternativer for stålkvalitet i et slikt bend?

 

Brigg eksosbend 2_1.jpeg

 

Vil det være nyttig om jeg pusser bort rusten i området på bildet med dremel og stålbørste slik at vi ser hvordan det ser ut under rusten? Kan dette gi et bedre grunnlag for å bedømme muligheten for en reperasjon?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

@Inter 9000 Vurderte du å montere eksosutløpet høyere slik at det kom over vannlinjen? Jeg mener det er en fordel om eksosutløpet ligger over vannlinjen med tanke på risiko for vanninntrenging dersom noe skulle skje.

 

Et vennepar har en 2008 model Viksund 340, og på denne er eksosutløpet bak under plattformen på samme måte som du har gjort. Dette vil si at Viksund gikk bort fra eksosutløp på siden en gang mellom 2006 og 2008.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Tviler på at det er brukt 304 til dette. Jeg tror nok heller dårlig sveising er årsaken til at korrosjon har startet. Det er lett å se på bildet at heat-input har vært helt ute av kontroll, og da er stålet i prinsipp ødelagt akkurat der. 

 

 

Brigg skrev 5 minutter siden:

Vil det være nyttig om jeg pusser bort rusten i området på bildet med dremel og stålbørste slik at vi ser hvordan det ser ut under rusten? Kan dette gi et bedre grunnlag for å bedømme muligheten for en reperasjon?

Egentlig ikke. Inspeksjon må gjøres fra innsiden. Men hvis du vil pusse rent for å se om du har korrosjon tvers gjennom materialet kan du bruke en vinkelsliper med lamellskive og 120-180 korning, evt. en fiberskive (grønn fra BT). IKKE BRUK STÅLBØRSTE!! 

 

Inter 9000 skrev 36 minutter siden:

Be om å få bendet trykktestet om du får nytt eller de reparerer det gamle.

Trykkprøving av slike deler har lite for seg. Visuell inspeksjon av en kompetent person er bedre. 

Link to post

@Brigg, har du lest tillegget jeg skrev i mitt innlegg over? Hvis det er rust der jeg har ringet inn, er muligheten stor for at rørene kan være skrap. Den dyreste biten er beslaget som sitter på utsiden av skroget. Anbefaler at du plukker bedet av båten før du gjør noe mer. Stålbørste må være av rustfritt stål. Alt av kuttende/slipende materiell som skal brukes må være godkjent for rustfritt stål.

Link to post
Komodo skrev 19 minutter siden:

Tviler på at det er brukt 304 til dette. Jeg tror nok heller dårlig sveising er årsaken til at korrosjon har startet. Det er lett å se på bildet at heat-input har vært helt ute av kontroll, og da er stålet i prinsipp ødelagt akkurat der. 

 

 

Egentlig ikke. Inspeksjon må gjøres fra innsiden. Men hvis du vil pusse rent for å se om du har korrosjon tvers gjennom materialet kan du bruke en vinkelsliper med lamellskive og 120-180 korning, evt. en fiberskive (grønn fra BT). IKKE BRUK STÅLBØRSTE!! 

 

Trykkprøving av slike deler har lite for seg. Visuell inspeksjon av en kompetent person er bedre. 

 

 

Mitt var 316 (ikke magnetisk) 

Etter visuell sjekk var det for meg en god trygghet at de kunne dokumentere at det var tett med 0.3 bar? 

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post

Hej. 

Beklager men mit norske er ikke så godt, så det bliver på dansk. 

Jeg har netop haft samme problem med udstødningen i min Aquador 32C. Min første tanke var at få lavet nye svejsninger men da jeg fik udstødningsrøret op af motorrummet kunne jeg konstatere at den var mere medtaget end først antaget. 

Jeg fik lavet en ny i ais 316. Den gamle udstødning var også lavet i ais 316 men en dårlig kvalitet og grunden til at den var gået i svejsningerne var på grund af at det var dårlig udført, altså manglende baggas. Desuden var rørene ved at være lidt slidte. 

Billederne taler sit tydelige sprog. 

Jeg fik lavet en ny for 3000 dkr og polerede den så selv op. 

Jeg ville nok få lavet en ny hvis jeg var dig, ellers vær 100 pct sikker på at det kun er i svejsningerne den er slidt. 

received_105846761401238.jpeg

IMG_20210101_143048.jpg

IMG_20210101_143038.jpg

IMG_20210123_131846.jpg

Link to post
Hulda skrev 57 minutter siden:

har du lest tillegget jeg skrev i mitt innlegg over? Hvis det er rust der jeg har ringet inn, er muligheten stor for at rørene kan være skrap.

 

Ja, så den etterhvert. Tydeligvis ikke mye korrosjon som unngår Huldas falkeblikk ?

 

Hulda skrev 59 minutter siden:

Stålbørste må være av rustfritt stål. Alt av kuttende/slipende materiell som skal brukes må være godkjent for rustfritt stål

 

Jepp, det har du og andre poengtert en rekke ganger. Men så presterer jeg å glemme det likevel. Får gjøre som @Komodo foreslår å bruke en egnet lamellskive på vinkelsliperen. 

 

@Mr. Alibaba Dansk går helt fint? Takk for innspill, det blir nok nødvendig med en grundig vurdering før jeg beslutter veien videre. 

 

Jeg tror jeg satser på å pusse over rusten for å se hva dette avdekker. Skal etter dette ta bedre bilder som forhåpentligvis kan bidra til ytterligere opplysning av saken. Jeg får imidlertid ikke gjort dette før kommende helg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...