Brigg Svart 24.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Inter 9000 skrev for 2 timer siden: Suntec AS i Tvedestrand har leget mye slike band til forskjellige båtmodeller. Kan det være disse som har levert dette bendet til Viksund? Noen som vet hvem som har produsert disse bendene, eventuelt om/hvor det er mulig å kjøpe disse i dag? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Inter 9000 skrev for 3 timer siden: Mitt var 316 (ikke magnetisk) Etter visuell sjekk var det for meg en god trygghet at de kunne dokumentere at det var tett med 0.3 bar? Som @Hulda skriver over, en magnetsjekk sier ikke mer enn at materialet er austenittisk. Du finner ikke ut at det er 316 på den måten, da må det minimum PMI til. Og når det gjelder trykkprøving, hva tenker du at det skal være godt for? Dessuten, når du snakker om 0,3 bar på et rør med 2mm gods snakker vi ikke om trykkprøving, da snakker vi om tetthetskontroll. Det har en annen hensikt en trykkprøving. Hulda skrev for 4 timer siden: Beklager at jeg er litt sløv, men når jeg kopierer over bildet og blåser det opp, er det rust det området jeg har ringet inn? I så fall er det ikke mye igjen av dette bendet. Også rust rundt skruen rett til venstre også? Da kan det være at det har lekket vann mellom skroget og bendet. Ikke bra. Det du har ringet inn der er jo det området som er på det andre bildet jeg limte inn utsnitt av lenger opp. Det området er forøvrig også det som gjorde at jeg skrev at bendet må kappes opp for å få til en fullverdig inspeksjon. Mistenker at hele det arealet er angrepet av pittings fra innsiden. Men som jeg også skrev, dersom et slikt angrep er lokalt er det fullt mulig å felle inn en lapp. Tipper at hele det korrosjonsangrepet du har ringet inn er trigget av heat input fra sveisen (som jeg også skrev om over). Det området minner forøvrig om sonen nederst i dette bildet i innlegget til Mr. Alibaba. Her ser det også ut som et visst areal som er angrepet av pittings fra innsiden. Mr. Alibaba skrev for 3 timer siden: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Boddvar Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Ang bendet og hvem som, har produsert. Scand hadde tilsvarende løsninger på sine båter. Fikk lekkasje selv på dette bendet etter 5 år- Tok kontakt med Scand og fikk da vite at underleverandør var Svennevig & Ødegård AS. Sendte bendet til dem, og det fikk en ny sveis og godt som nytt igjen. De har webside http://oedegaard.no/ Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Chiefengineer Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Ang. konkludering så er jo dette gjort av ekspertise her så der er det nok ikke mye å tilføye. Men så kommer det an på reparasjonsmetode, evt. veien videre.Og da må man hensynta bl.a. kost/nytteeffekt. Og konsekvensene av en evt. feil som synes ganske lav iom. at røret ligger over vannlinja. Om dette bendet i det hele tatt fins å få tak i som løs reservedel ville jeg uansett vært skeptisk mht. kvaliteten på den jobben som det var levert med som originalt. Tenker på mangel på tilsett, bruk av bakgass osv. Dog har det jo vart i en del år og det vil jo et nytt også sannsynligvis gjøre. Og skal man henvende seg til en bedrift som er eksperter på rustfri så vil dette koste betydelig å fornye. Plata må tegnes, laser/vannskjæres. Delene jigges opp for kopiering, sveises korrekt med bakgass, elektropoleres osv. Typisk en jobb til temmelig mange tusen kroner for et "one of a kind" produkt. Jeg vil foreslå å påleggssveise over sveisene som reparasjon mht. tykkelse/lekkasje (Evt. kappe rørene og sveise på nytt på de sveisene der dette lar seg gjøre, det er jo absolutt en fordel). Og så avslutte jobben med å evt. støpe bendet inn i glassfiber slik eksosutløpene på mange andre båter med samme type motorisering er utførte. Det skal ikke være noen behov temperaturmessig for å benytte rustfritt her, det er en detalj som båtprodusenten har valgt seg selv. I Fairline og Prinsess med våteksos og Halyard demper er dette utløpet utført som støpt del av skroget rett over vannlinja. Det ligger jo langt vekk fra varmekilden og eksosen er jo kjølt veldig ned her bak. Det er noe du kan vurdere. Jeg vil tro at dette rørstykket er purpose made for Viksund og ikke fins i noen ettermarked. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Jeg vil fraråde 'lappereparasjoner' av bendet. Etter hvert som man tilfører materialet mer energi (varme og spenning), vil korrosjonsmotstanden hurtig minke. Det eneste man beholder er materialets henfallenhet til pitting cortosion, stress corrosion cracking, osv. I korte trekk, bendet kan splitte i to deler i løpet av sekunder. Da kan man oppnå at båten blir fylt med vann og eksos. Etter min vurdering er risikoen for stor i forhold til det å spare noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Hei, Kanskje litt for spennende lesning for oss med samme eller tilsvarende løsning Hulda Tror je må skaffe til veie en ball, eller noe å putte i hullet om uhellet skulle være ute. Noen som har et godt forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Skal vel ikke dramtisere. Inspeksjon etter rustavrenning vår og høst burde vel holde. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Overdrev jo litt Men rent hypotetisk kan jo dette skje med enhver skrog gjennomføring. Da er det jo greit med treplugger, men denne var det værre med. Får si som flere andre her, veldig takknemlig for at dere som kan metaller, korrosjon og sveising bidrar Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Gitt at gjennomføringen er lavere enn vannlinjen, har det noe for seg å koble til zink-anode? Eller er det dominerende mekanismer her som går sin gang uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Johannes skrev 8 minutter siden: Gitt at gjennomføringen er lavere enn vannlinjen, har det noe for seg å koble til zink-anode? Eller er det dominerende mekanismer her som går sin gang uansett? Hulda har et særs omfattende vann- og eksosanlegg i rustfritt. Inne i pottene sveiset jeg fast anoder før jeg sveiset fast lokket. Anoder gjør ingen skade. Bortsett fra septiken og en rampesveiset overgang, kan jeg ikke huske at jeg har hatt noen avvik. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Johannes skrev 19 minutter siden: Gitt at gjennomføringen er lavere enn vannlinjen, har det noe for seg å koble til zink-anode? Helt klart, bonding til en utvendig anode via en av boltene på innsiden. Ser ut som denne gjennomføringen skvulper i sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Hadde lignende symptomer på vår Baltic, men under vannlinjen. Jeg fikk kappet av nedre del og produsert den på nytt av en dyktig kollega. Ble da utført med bakgass og en helt annen kvalitet enn originalt. Forstår ikke helt hvorfor disse er sveiset med snarveier. Burde vel ikke være så vanskelig å gjøre skikkelig første gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Hulda er generell tilhenger av bonding. Slik som blant annet perfeksjonert av Princess Boats. Bare så det er klinkende klokkeklart. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 JRK skrev 1 time siden: Hei, Kanskje litt for spennende lesning for oss med samme eller tilsvarende løsning Hulda Tror je må skaffe til veie en ball, eller noe å putte i hullet om uhellet skulle være ute. Noen som har et godt forslag? Om du har en av de vanlige med leppe på, passer det med gummien fra slik avløpsåpner på Biltema eller Jula. Bruker den for å slippe bølgeslag i eksosen, og som nødplugg. Johannes skrev 34 minutter siden: Gitt at gjennomføringen er lavere enn vannlinjen, har det noe for seg å koble til zink-anode? Eller er det dominerende mekanismer her som går sin gang uansett? Har bondet alle mine gjennomføringer, inkl eksos. Skjønner egentlig ikke hvorfor de skal ha disse helt eller delvis under vann. Vurderer å flytte min opp. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Chiefengineer skrev for 7 timer siden: Og skal man henvende seg til en bedrift som er eksperter på rustfri så vil dette koste betydelig å fornye. Plata må tegnes, laser/vannskjæres. Delene jigges opp for kopiering, sveises korrekt med bakgass, elektropoleres osv. Typisk en jobb til temmelig mange tusen kroner for et "one of a kind" produkt. Jeg har overhodet ikke greie på hva sånt koster. Men jeg vet at det er dyrt. På min 02 mod. Viksund 310, som jeg kjøpte i april 2020, fortalte selger at han hadde fått laget nytt, og byttet dette eksosbendet. Veldig likt det som trådstarter har. (muligens en dimensjon mindre hos meg?)Og jeg minns han sa at dette hadde kostet nærmere 25 000 kroner! Kan hende at dette var inkludert jobben med å byttet det ut, det ble ikke nevnt. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 Kan dete være en løsning? https://images.app.goo.gl/p8sv2knqho5v6cmbA Skjøte på med et bend. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Jeg takker for alle innspill, også de som jeg ikke svarer direkte på. Planen nå er å slipe over rusten for å prøve å få et bedre inntrykk av tilstanden. Skal deretter prøve å ta bedre bilder og legge ut her. Får gjort dette i løpet av helga. Båten ligger på sjøen hele året, kun oppe for "vårpuss" tre dager annenhvert år. Planlegger ta båten på land noen dager rundt st-hanstider. Dette betyr at dersom jeg skal bytte bend når båten er på land må jeg ha et nytt bend klart i forkant. Alternativt, om det gamle bendet skal repareres, må bendet demonteres mens båte ligger på vannet slik at jeg kan få det reparert og montert igjen før sesongstart til påske. Bendet ligger bare så vidt over vannlinjen, men jeg tror det skal være mulig å flytte vekt over til babord side slik at styrbord side kommer høyere i vannet. Da bør det være mulig å demonterer bendet og deretter montere en i forkant tilpasset blending over hullet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Ja, så sant du ikke må kjøre motor for å komme til krana bør det være en kurant sak å demontere bendet på vannet. Du har kanskje en dieseltank på hver side? I tilfelle kan du kanskje kjøre all diesel over i en tank slik at du får litt slagside. For å forhindre at det skvalper inn sjøvann i hullet når du skal buksere og løfte så kan du jo bare lime ei kryssfinerplate over hullet når du tar ut gjennomføringen. Anbefaler da å bruke Bostik Maxibond Extreme. Den har så høy initialkraft at plata ikke siger når du klasker den på, da slipper du å skru i tillegg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 27.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 @Komodo Takk for tips til lim, men tviler på at jeg tør å stole bare på lim. Blir nok skruer i tillegg. Om jeg demonterer med båten på vannet må bendet repareres og monteres igjen før sesongstart. Har ingen kran tilgjengelig i hjemmehavn. Har to dieseltanker så disse kan nok brukes, men begge er ganske fulle da jeg fylte helt opp før båten ble lagt stille for vinteren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Ingen problem å bare lime Brigg, du kan løfte båten din etter et par plater limt med den guffa der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tilplan Svart 27.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2021 Om du har behov for å skru, kan du jo ha en plankebit på innsiden og skru gjennom hullet. Greit å unngå flere hull. Så lenge skroget er plant, vil nok lim gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2021 tilplan skrev for 17 timer siden: Om du har behov for å skru, kan du jo ha en plankebit på innsiden og skru gjennom hullet. Greit å unngå flere hull. Smart med en plankebit, den løsningen har jeg ikke tenkt på. Men samtidig har jeg allerede hull for skruene som holder gjennomføringen på plass og jeg kan jo bruke disse også til festing av midlertidig blending av hullet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
tilplan Svart 29.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2021 Stemmer at du har hull, men de kan være vanskelige å treffe om du ikke holder den inntil og forborer fra innsiden. Det greieste er kanskje å lime den på utsiden. Når limet sitter, skrur du inn treskruer fra innsiden gjennom de hullene som nå holder gjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 (redigert) Da har jeg polert over med vinkelsliper og grønn polerskive fra Biltema slik @Komodo tipset om. Først et referansebilde fra første innlegg: Her er bildet av stedet med rust nedre til venstre etter polering: Og her stedet med rust oppe til høyre: Da er jeg spent på om disse bildene gir ekspertene bedre grunnlag for å bedømme bendets fremtid. Redigert 31.Januar.2021 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2021 Hvis du leser litt her, så ser du noe i nærheten av samme effekten. Bendet har blitt sveiset med for stor lengdeenergi og er kassabelt. Mulig andre er av en annen oppfatning, men jeg hadde ikke gått videre med slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.