Jump to content

Tæring eksosgjennomføring Viksund 340

Brigg

Recommended Posts

@Hulda Takk for innspillet, selv om jeg må innrømme at jeg hadde håpet på en annen konklusjon ? Jeg leser Hulda-tråden, men det er ikke alt av det du skriver jeg har forutsetning for å forstå. Kan du forklare hva begrepet lengdeenergi betyr i denne sammenhengen. 

@Mr. Alibaba Problemet er at bendet mest sannsynligvis må produseres på nytt fra bunn av da det så vidt jeg har funnet ut ikke er hyllevare. Og båten ligger på sjøen. Så da går det fort mer enn en weekend for å få ordnet dette. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Lengdeenergi er et produkt av hvor mange Amp. sveiseren har stilt inn apparatet på, hvor fort sveiselarven blir lagt og hvor mye sveiseren kåler og roter for å få det til. I proffmiljøet får en sveiser utdelt en 'prosedyre' som forteller dette. Så lister en kontrollør seg opp bak ryggen på sveiseren med et tangamperemeter og måler at sveiseren ligger innenfor området som spesifisert. Når man sveiser på akkord, er det fristende for enkelte å pøse på med ampere for å kunne sveise fortere. Som en sveiser prøvde å fortelle meg en gang, "ser sveisen pen ut, så er den god som gull". Slik er det ikke.

Brigg skrev for 2 timer siden:

Da er jeg spent på om disse bildene gir ekspertene bedre grunnlag for å bedømme bendets fremtid. 

Egentlig ikke, for som jeg skrev tidligere så må man inspisere dette fra innsiden for å kunne si noe sikkert. Det eneste som kommer klarere fram nå er at du har opp til flere forskjellige typer sveisefeil, men det kan også se ut som om du har partier som er utsatt for pittings tvers gjennom stålet fra innsiden.

Det er de små prikkene i dette bildet som indikerer det

1195948876_Briggeksosbend3_1.jpeg.44cd114c06bcc67f3f7925ccf6807e4e.jpeg

Her ser det ut til at det er tæring tvers gjennom sveisen, samt muligens også stålet på hver side av sveisen. 

2139936771_Briggeksosbend4_1.jpeg.0d5c416cbd269e3befc0f822d539352d.jpeg

Men som sagt må dette ut for å stille en sikker diagnose. Jeg hadde antagelig kommet til å reparere bendet, men det kommer litt an på hva som avdekkes fra innsiden. Dersom sveisen mot flensen er like ille hadde jeg nok lagd et helt nytt. Du må jo selv gjøre som du vil med den saken. Som andre har nevnt tidligere kan det bli en utfordring å få tak i et nytt bend, og det kan fort bli dyrt å få proffe til å lage kun ett. Ut fra de bildene du har lagt ut her nå tror jeg at jeg tippet riktig første gang, altså at du har sveiser som er dårlige, samt at du har et par avgrensede arealer ved siden av sveisene som er korrosjonsskadd.

Som jeg også nevnte er det mulig å reparere det ved å skjære vekk sveisene utenfor den varmepåvirkede sonen, samt de partiene som er korrosjonsskadd, og felle inn friskt stål. En slik reparasjonsmetode kan bli bra om den blir utført riktig, og er i henhold til den harmoniserte standarden for industrielle rørsystemer som heter NS-EN 13480. Dette er en standard som benyttes ved tilvirkning av alt fra rørsystemer til damp under trykk til rørsystemer som transporterer varm svovelsyre under trykk. Det bruksområdet vi har i et eksossystem i en båt blir liksom ikke helt i samme fareklasse. 

Man kan si hva man vil om sveisen, den er hverken jevnt utført eller direkte pen å se på til å være sveist med TIG. Dog har den holdt i 15 år, noe som er 3 ganger lengre enn man kan forvente av et originalt miksebend fra f.eks. Yanmar uten å sammenlikne stresset på disse to ulike artiklene noe nærmere.

Jeg er mer bekymret for pittingsen, her må du skifte ut nok materiale til at du står igjen med uskadet rør i en forfatning som gjør det sveisbart på nytt. Pittingsen kommer ikke til å gi seg, den blir du snart plaga med på en måte som vil gi lekkasje så den må vekk. Og da kommer du til vurderingen rundt om noe av det som er igjen er brukbart eller ved kapping/fjerning av gammelt materiell eller om alt bør lages på nytt. Eller en "lightversjon" med sveisereparasjon av eksisterende og evt. innkapsles/innstøpes i glassfiber. Her er det en hel del valgmuligheter, det er ikke bare en vei som leder til Rom, men som kan gi en sikker, pålitelig og varig reparasjon.

Mix skrev 10 minutter siden:

Hva kan man forvente på Volvo miksbend ?

VP har også i høyeste grad hatt sine utfordringer med riserbendene på bl.a. D-serien med hekkaggregat som nå har blitt modifisert fram til dagens variant. Som vel er å anse som god kvalitet.

Det kan man lese mer om her: http://www.baatjuss.no/blog1.php/2013/03/09/volvo-penta-i-trobbel-igjen

Men Yanmar har slettes ikke vært hakket bedre, dog har de unngått tilsvarende publisitet som det ofte blir når det er noe tull med VP.

Mix skrev 43 minutter siden:

Hmm, jeg har nå snart 20 år på Yanmar miksebend.

Så da er jeg 15 år på overtid ifølge deg ?

Så siden Volvo har hatt problemer må Yanmar skjerpe seg er det slik å forstå ?

Jeg går nesten utfra at du har Volvo i kjelleren. :giggle:

Ja hvad har det egentlig med denne tråd at gøre. Men Volvo hvad er det, er det ikke det der kineser bras, nej så heller god kvalitet fra Japan ???

Så længe skidtet starter og er pålidelige så er jeg fint tilfreds. Nogen vil have moderen andre datteren og jeg vil have dem begge ?

Mix skrev for 2 timer siden:

Hmm, jeg har nå snart 20 år på Yanmar miksebend.

Så da er jeg 15 år på overtid ifølge deg ?

Så siden Volvo har hatt problemer må Yanmar skjerpe seg er det slik å forstå ?

Jeg går nesten utfra at du har Volvo i kjelleren. :giggle:

Helt korrekt. Og jeg har hatt Yanmar også. 2 stk. med samme defekt. Forskjellige motorer men begge kjøpt nye. Første bendet på første motor røk etter 3-4 år. Måtte tas på egen kost. Neste bend på neste Yanmar i neste båt røk etter at jeg solgte båten, resulterte i at eier måtte bytte hele motoren pga. oversvømt motorrom. Vel og merke var det sikkert 8-9 år på det tidspunktet.

Håper du ikke går rundt og tror at disse greiene er evigvarende. Det kan bli dyrt.

Denne tråden handler om eksosgjennomføringen gjennom skrogsiden på en Viksund 340. Denne er sannsynligvis produsert av en underleverandør til Viksund og har ingenting med motormerke å gjøre. Om noen absolutt (nok en gang) må dra igang en diskusjon  om ulike motormerkers styrker og svakheter finnes det bedre steder å gjøre dette enn i denne tråden. 

Ellers er konklusjonen fra ekspertisen her angående gjennomføringens fremtid lite oppløftende. Jeg ønsker ikke en løsning som jeg ikke kan stole på, så det blir nok å lete etter et ny gjennomføring. Så vil det selvfølgelig være en risiko for at også en ny har sveiser med dårlig kvalitet. 

Det har kommet flere innspill i tråden om hvem som kan ha produsert gjennomføringen. Jeg får ta en runde og høre om det er noen av de som kan levere en ny. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Mange interressante innspill her vedrørende sveising og kevetid på denne eksosstussen. Ikke minst at denne har et begrenset antall år før den må byttes. Det finns jo en Viksund tråd her og en Viksund tråd på Facebook. Selv kommer jeg til å inspisere min flens, som er 14 år. Om alle inspiserer sine, kanskje man kunne få til en samlebestilling. 

Chiefengineer skrev for 10 timer siden:

Første bendet på første motor røk etter 3-4 år. Måtte tas på egen kost. Neste bend på neste Yanmar i neste båt røk etter at jeg solgte båten,

Det der er ikke normalt, må være noe med innstallasjonen, strøm på avveie elns.

Som sagt mitt bend på Yanmar 6LY2 nærmer seg 20 år. Hadde det ute senest i høst for inspeksjon.

Det skal ikke være slike store forskjeller i levetid.

Trådstarter bør sørge for bonding av gjennomføringen sin når den er skiftet. Den er full av pitting korrosjon.

Mix skrev 31 minutter siden:

Trådstarter bør sørge for bonding av gjennomføringen sin når den er skiftet. Den er full av pitting korrosjon.

Akkurat der er jeg enig med Mix. Skjer kanskje ikke så ofte :-)  Å sveise bendet til Brigg, blir som å rep.sveise en svamp. Stålet er pepret med 'hull'. Hvorav flesteparten ikke kan sees med blotte øyet. Jeg har vært borti flere 'spareprosjekter' der man 'bare kunne slipe ut og sveise de få hullene'. Det har uten unntak gått dårlig. Hos Brigg er det egentlig verre, om bendet har blitt utsatt for så mye energi at austenittstrukturen har blitt korrupert. Ellers er jeg sterk tilhenger av anodebruk og bonding, alá Princess.  

Brigg skrev for 6 timer siden:

Ellers er konklusjonen fra ekspertisen her angående gjennomføringens fremtid lite oppløftende. Jeg ønsker ikke en løsning som jeg ikke kan stole på, så det blir nok å lete etter et ny gjennomføring. Så vil det selvfølgelig være en risiko for at også en ny har sveiser med dårlig kvalitet. 

Som nevnt er det umulig å trekke en bastant konklusjon kun fra de bildene fra utsiden Brigg. Men siden du har oppdaget dette nå på denne tiden av året har du jo en gyllen mulighet for å få til en løsning før sesongen. Jeg foreslår at du demonterer gjennomføringen og blinder med ei plate, og legger bendet i en eske og sender til meg. Så kan jeg hjelpe deg med å kappe den opp og se om dette er noe å reparere på eller ikke. Hvis det er noe å gå videre med så kan enten jeg sveise det for deg, eller jeg kan få noen andre her i området til å sveise det. Jeg tar et lite forbehold der da jeg har hatt litt problemer med tig-apparatet mitt i det siste. Dersom den er kassabel og ikke noe å reparere på er det uansett greit å ha den ut for å få tatt nøyaktige mål for å skaffe en ny, enten du får tak i en lik eller om den må lages etter mål. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...