Jump to content

Tæring eksosgjennomføring Viksund 340

Brigg

Recommended Posts

Et usedvanlig generøst tilbud du fremsetter her @Komodo, jeg takker hjertlgst for dette. Du løper en betydelig risiko for at jeg kommer til å takke ja :yesnod:

Strengt tatt hadde jeg håpet å slippe å demontere gjennomføringen med båten på vannet fordi arbeidsstillingen når det skal ut blir alt annet enn gunstig. Må ligge på magen på utliggeren ved siden av båten, og det er også en viss risiko for at godt verktøy vil havne på havets bunn. Men det får stå sin prøve.

Første mulighet for å demontere blir helgen om to uker, dvs midten av februar. Jeg satser på å få gjort det da. Håper bare frosten gir seg først, ellers blir det kaldt på fingrene brrr.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 37 minutter siden:

Strengt tatt hadde jeg håpet å slippe å demontere gjennomføringen med båten på vannet fordi arbeidsstillingen når det skal ut blir alt annet enn gunstig. Må ligge på magen på utliggeren ved siden av båten, og det er også en viss risiko for at godt verktøy vil havne på havets bunn. 

Du skrur den jo av fra innsiden, der er det muttere. Så dorer du ut skruene fra innsiden før du skjærer løs flensen som er fuget fast i skroget. Anbefaler en pianotråd eller en kordell fra en silkewire e.l. for å skjære løs flensen. Hvis du begynner med kniv mellom flensen og skroget er det fort gjort å lage stygge merker i gelcoaten. Sett på en varmeovn fra innsiden et par timer først slik at du får litt lunk i skroget, da er det lettere å jobbe med. I tillegg kan du bruke en varmepistol rett mot flensen for å få opp temperaturen på fugemassen når du skal skjære den løs. 

Brigg skrev 37 minutter siden:

Første mulighet for å demontere blir helgen om to uker, dvs midten av februar. Jeg satser på å få gjort det da. Håper bare frosten gir seg først, ellers blir det kaldt på fingrene brrr.

Det tåler du. Tar ikke mange minuttene å få av den der :thumbsup:

Komodo skrev for 4 timer siden:

Jeg tar et lite forbehold der da jeg har hatt litt problemer med tig-apparatet mitt i det siste.

Nå har jo jeg det samme Tig-apparatet som deg, så der er ikke noe problem. Hvis @Brigg trenger å få sveiset noe av deg, så kan du låne mitt apparat @Komodo.  :thumbsup:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Det forekommer meg som at man kan se ujevnhetene i plata fra sveisen på baksida i det gamle røret, der det rette røret er TIG'get inn i plata.  Det er mao. produsert uten å ta estetiske hensyn og beregnet til å stå under vann.

En slik produksjonsmetode holder ikke ikke helt mål når utløpet er flyttet opp i "synsområdet".  Det enkleste for å unngå noe tilsvarende på et nytt produkt er enten en annen oppspenning ved sveisinga eller å gå opp på godstykkelsen på plata.

Er det behov installasjonsmessig for å benytte denne "kappmetoden" der flere rørstykker settes sammen til et, kan du ikke bruke et 60 eller 90 graders bend og bare skråkappe enden der den skal innsveises til plata? Det er mye mindre omstendig sveisemessig og gir en høyere kvailtetssikring av produktet.

bilde.png.ae929353636c7408be64d71d2e17758c.png

@Komodo Godt mulig at du har rett i at jeg overdriver vanskelighetsgraden i dette. Får egentlig håpe det. Pianotråd er jeg dårlig på, men jeg har et utvalg brukte gitarstrenger. Det får duge.

@VegJoh :thumbsup:

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

.... Det er mao. produsert uten å ta estetiske hensyn og beregnet til å stå under vann.

En slik produksjonsmetode holder ikke ikke helt mål når utløpet er flyttet opp i "synsområdet". ....

Godt observert, jeg har også sett dette. Men gjennomføringen er montert lavt, bare så vidt over vannlinjen og lite synlig når vi ligger i havn pga at bryggene er mye høyere enn gjennomføringen. Jeg tror ikke mange har lagt merke til ujevnheten, det må i så fall være de som går forbi en av de få dagene båten står på land. For min del er dette helt innafor, jeg har ikke noe problem med dette.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

VegJoh skrev for 15 timer siden:

Nå har jo jeg det samme Tig-apparatet som deg, så der er ikke noe problem. Hvis @Brigg trenger å få sveiset noe av deg, så kan du låne mitt apparat @Komodo.  :thumbsup:

Det er strøkent VegJoh, da har jeg det i bakhodet. I verste fall går det jo an å dra over med pinne også. Kan neppe bli verre enn det som er der. 

Brigg skrev for 20 timer siden:

@Komodo Godt mulig at du har rett i at jeg overdriver vanskelighetsgraden i dette. Får egentlig håpe det. Pianotråd er jeg dårlig på, men jeg har et utvalg brukte gitarstrenger. Det får duge.

Jeg måtte ut med dette, og det er strvsomt å få det ut. Etter at skruer og all sikaflex er fjernet, varmet jeg lenge ovel med varmepistol. Etterhvert spente jeg opp en trebjelke inn i eksosrøet fra innsiden med bra spenn i. brukte tappgjern på utsiden mellom flens på eksorør og skrog. Sakte men sikkert løsnet det. Jeg brukte i alle fall en time på dette stuntet.

Gullfisk skrev for 1 time siden:

Kan man egentlig bare lage slik eksosgjennomføring i polyester/glassfiber, eller er det uheldig på noe vis? Har jo sett potter i glassfiber, men vet ikke om det kreves noe spesiell type. @Knude er vel mannen å spørre kanskje.

Det er 100% uproblematisk om man hadde valgt en slik løsning fra begynnelsen av. Om du ser på en Princess, Fairline eller mange andre eksempler av samme årgang som Viksund'en så benyttes det ikke slike rustfrie komponentløsninger, der er eksosutløpet en innstøpt kanal i skroget. Og følgelig helt vedlikeholdsfri. Det er en stor fordel.

Men det er en mer komplisert løsning for fabrikken, den enkleste og billigste er jo bare å bore et hull og lage en rustfri gjennomføring som i dette tilfellet.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Hadde jeg vært plastikkmann, ville jeg vel heller fikset til dette røret i glassfiber og støpt det fast. Enig med @Chiefengineer, jeg også. Grunnen til at det fremdeles kjører på Hulda er nok effekten av bonding. For rørene jeg har brukt startet sitt liv på Borregaard og ble kjøpt hos skraphandleren. Det e'kke akkurat 'prestine' greier jeg har brukt. 7 kroner kiloen.

Det er vel ingenting i veien for å lage en løsning i glassfiber og ettermontere. Lage en enkel forskaling av papprør som man teiper sammen, og støpe bendet fast i skroget til slutt. Da bør man vel slippe å tenke mer på det røret i båtens levetid. Men litt jobb (og slipestøv) blir det jo...

• 2 uker senere...

En gjennomføring i glassfiber kan godt være en bedre løsning. Men det blir ikke denne gangen. I morgen skal gjennomføringen ut, så får vi se på tilstanden. 

Da var gjennomføringen kommet ut. Ikke helt uten motstand. 

Jeg begynte med å flytte vekt i båten for å få gjennomføringen så mye over vannet som mulig. Båten er i utgangspunktet litt babordtung. Derfor har jeg plassert det

meste av alt rælet jeg har ombord på styrbord side. Når jeg så flytter dette til babord lener båten seg godt mot babord. Hadde også med to tiliters vannkanner som jeg plasserte ut på babord side. Etter dette kom gjennomføringen rundt fem cm høyere. 

Fortsatte med å fjerne fugemasse mellom gjennomføring og skrog innvendig. Han som flyttet opp gjennomføringen for ti år siden var raus med fugemassen, synes å huske at han brukte en marinetetning fra Biltema. Som jeg tror er noe ala Sika. Fjernet så mye som mulig, men arbeidsstillingen var alt annet enn behagelig så det ble ikke helt perfekt. 

Så skulle eksosslangen løs fra gjennomføringen. Også her var det brukt fugemasse mellom slange og gjennomføring, og jeg innså raskt at det var nytteløst å få slangen løs. Valgte å kappe slangen og heller ta kostnaden med ny slange. Kuttet også opp slangenden langs gjennomføringen for å få den av da jeg var usikker på om det ville være plass for å få gjennomføringen ut gjennom hullet med slangen på. E0CB94F2-9D7A-4D96-8F29-AA8A59B19F5C.jpeg.0d6f66d66f22189585a885ebd69f0fb7.jpeg

Så ble det å jobbe utvendig liggende på utliggeren med en båt som beveget seg i vinden. Prøvde med gitarstreng som @Komodo foreslo, men klarte ikke å få denne inn mellom skrog og gjennomføring. Endte opp med å slå inn et tappjern for å få en åpning og deretter brukte jeg trekiler for å tvinge gjennomføringen ut. Men den hang godt fast i fugemassen så jeg måtte bruke hammeren for å tvinge den ut så mye at den slapp. Ble kanskje i meste laget brutalt, men får heller sette av litt tid til å fikse eventuelle merker når båten skal på land. 

Her er fa*?%skapet kommet på brygga. 

28E815AE-3006-4015-AFD1-37A8CF67A3C4.jpeg.5cc09925a5516915b088a5cac4ebfc6f.jpeg

806DB475-2779-4787-9387-ED0538BB241D.jpeg.c82358c824099831ffd2381ce5d40bcb.jpeg

Ofret en plast skjærefjøl til blending av hullet. Smørte på Sika og festet den med de samme skruene som holdt gjennomføringen. 

4DA40548-7A4E-4366-8440-3DFDE5E0FFA9.jpeg.660cbe773f5949c1e67f1be47721ed8e.jpeg

Brukte egentlig hele dagen på dette, inkl 1,5 timer biltur hver vei. Men jeg brukte brorparten av tiden innvendig for å fjerne fugemasse og løsne eksosslangen. 

Godt og se at du fikk den ut!

Og dette:

Brigg skrev for 1 time siden:

Brukte egentlig hele dagen på dette, inkl 1,5 timer biltur hver vei.

beviser jo hvor lett det er å sitte foran et tastatur og fortelle andre at saker og ting er gjort på ti minutter. Det har vi sett mange ganger. Denne gangen var det jeg som stod for en understatement...

Komodo skrev for 8 timer siden:

Denne gangen var det jeg som stod for en understatement...

Samtidig, om båten hadde stått på land hadde det vært mye enklere. Da hadde gjennomføringen vært i fin arbeidshøyde utvendig. Å ligge på magen og arbeide så vidt over vannlinjen i vintervær mens båten beveger seg i vinden gjør det ikke enklere. Normale folk gjør sånt arbeid når båten står på land. 

Tillater meg å kuppe tråden med et relevant spørsmål.

Jeg skal lage nytt eksosutløp til tresnekka Tora for våt eksos. Jeg har skaffet rør og bend i 316 og er klar til å sveise. Spørsmålet er da om jeg bør bruke TIG med bakgass eller sveise med pinne. Har utstyr for begge deler og er klar over at TIG med bakgass burde bli perfekt, men føler meg tryggere som sveiser med pinne. Veggtykkelsen er 3mm. Diameter 50mm.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ikke noe i veien for å bruke pinne Nils. Legg opp så du får litt fugeåpning, og nest litt tett. Test på et par platebiter først og sjekk at du får gjennombrenning. TIG og bakgass er jo gode greier, men det er jo litt mer styr å rigge opp med bakgass. Går med litt gass også. 

Komodo skrev 36 minutter siden:

Ikke noe i veien for å bruke pinne Nils. Legg opp så du får litt fugeåpning, og nest litt tett. Test på et par platebiter først og sjekk at du får gjennombrenning. TIG og bakgass er jo gode greier, men det er jo litt mer styr å rigge opp med bakgass. Går med litt gass også. 

Takk :thumbsup:

Da blir det å åpne sveiseverkstedet i garasjen når mildværet kommer. Av og til lurer jeg på hva de andre pensjonistene driver med. Jeg tor jeg snart må leie hjelp . .  .:rolleyes:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Gullfisk skrev On 4.2.2021 at 10.43:

Kan man egentlig bare lage slik eksosgjennomføring i polyester/glassfiber, eller er det uheldig på noe vis? Har jo sett potter i glassfiber, men vet ikke om det kreves noe spesiell type. @Knude er vel mannen å spørre kanskje.

Det går helt fint  ... jeg har originale eksospotter i glassfiber...går videre med eksosslange rett inn på stuss som er en del av det støpte skroget...?

Ida Marie III skrev 47 minutter siden:

Det går helt fint  ... jeg har originale eksospotter i glassfiber...går videre med eksosslange rett inn på stuss som er en del av det støpte skroget...?

Samme her.

Hos meg fortsetter eksosrøret i glassfiberarmert epoxy like etter der kjølevannet injiseres. Glassfiberarmerte eksospotter for våt eksos er helt vanlig. Jeg ville sterkt vurdert å lage nytt bend i epoxy her. Riktig utført holder det evig, spesielt mot varmt saltvann med mulig svovelsyre og annen aggressiv forurensing . . .

B9384885-65FF-4250-9531-EE2B63285508.jpeg.4f953480fde92164b0a7ddb0703459d1.jpeg

Har fjernet restene av fugemasse i hullet i skroget. Skroget er dobbelt og jeg antar at det er Divinycell som er brukt som distansemateriale. Det er i alle fall litt sånn skumplastaktig og forholdsvis porøst. 

Der er vel ikke gunstig at kanten av hullet er ubehandlet på denne måten? Her bør jeg vel fjerne distansematerialet et stykke inn fra kanten og støpe inn noe som har større styrke. 

Hvor mye av distansematerialet bør jeg fjerne? Er en cm nok?

Vil epoxsysparkel være egnet til å støpe med?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...