Brigg Svart 20.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Ja, innerdelen av skroget gir litt etter akkurat under skruene. Så forsterkning er nok nødvendig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Om du får ut 1cm, og fyller opp med fiberarmert, fortykket epoxy, skulle det vel bli betraktelig stivere. Kan bruke sprøyte feks. Kanskje en fordel å få forbi skruehullene. Ikke helt temp for epoxy kanskje, men kan varme arbeidsområdet og ta med epoxy fra romtemp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Det der så jo ikke helt greit ut nei. Flere måter å utbedre dette på, en er å skjære vekk litt av det innerste laminatet slik at du kommer inn på enkeltlaminat, og slipe til en radius og støpe med glassfibermatter slik at det blir en overgang. Den andre er som beskrevet over, og fjerne litt av divinycellkjernen og fylle opp med sparkel. Her ville jeg nok valgt sistnevnte. Jeg ville blandet meg en sparkel av polyester og sagflis til å sparkle med. Vanlig langtrådet glassfibersparkel (polyesterbasert) fra Biltema duger også. Epoxysparkel er også bra, men unødvendig dyrt til slike oppgaver synes jeg. Hvis du går for epoxysparkel vil jeg anbefale denne, den er fin å jobbe med. Men den er litt løs, og har en tendens til å sige litt, så her ville jeg faktisk foretrukket vanlig polyesterbasert. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Mix skrev for 17 timer siden: Området så egentlig litt svakt ut styrkemessig. Det er nok ikke svakt slik det er tiltenkt men man skal huske på at fabrikken aldri har laget denne gjennomføringen her. Sannsynligvis er det vel litt annerledes gjort installasjonsmessig der den originale gjennomføringen satt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Chiefengineer skrev 50 minutter siden: Sannsynligvis er det vel litt annerledes gjort installasjonsmessig der den originale gjennomføringen satt. Det har du helt rett i. Der gjennomføringen satt opprinnelig er det enkeltlaminat. Dette burde vært forsterket den gangen gjennomføringen ble flyttet opp. Jeg var ikke klar over at det er distansemateriale her før jeg demonterte gjennomføringen. Men denne gangen skal det bli gjort skikkelig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Det der beviser bare hvor mange snarveier som blir tatt når man setter bort ting til profesjonelle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ankriel Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Blir ikke dette fylt opp med tetningsmasse når du monterer da ? Og noen ekstrem påkjenning blir vell ikke området utsatt for. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Hele hullet var fylt med tetningsmasse, det var derfor jeg ikke så at det var kjernemateriale før demontering. Det blir punktbelastning for hver skrue som drar inn innerste laninat. Dette er ikke veldig tykt, mye tynnere enn det ytterste. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvor tykke vil du anslå disse to laminat lagene til å være? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Anslag basert på dårlig øyemål: Ytre ca 5 mm, indre ca 2 mm. Jeg kan måle nøyaktig neste gang jeg er ombord. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ankriel Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 En stålring på innsiden ville kunne hjelpe for å fordele trykket. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Brigg skrev for 14 timer siden: Anslag basert på dårlig øyemål: Ytre ca 5 mm, indre ca 2 mm. Jeg kan måle nøyaktig neste gang jeg er ombord. Brigg, er det bare 5mm tykt det ytre skroget ved gjennomføring av eksosrøret? Kan vel kanskje ikke sammenlignes, men på min Nord-west er det rett under fender list ca 11/13 mm glassfiber der lufteventil er. Og ca det samme på hekken der eksosrøret går ut. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Som jeg skrev: Et anslag basert på dårlig øyemål ?. Jeg skal måle nøyaktig neste gang jeg er ombord. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Brigg skrev On 24.1.2021 at 14.39: Spørsmål til dere som har greie på dette. Er det normalt at slangen blir montert med sika? Eller er det noe montøren har funnet på fordi det var litt mye klaring? På vår båt er det ikke brukt sika i alle fall. Den montasjen er gjort av Yanmarverkstedet i Skjeberg da motoren ble satt inn. Brigg skrev On 24.1.2021 at 14.39: En annen gunstig effekt av denne ombyggingen er at jeg ikke lenger risikerer vanninntrenging mens båten ligger stille. Gjennomføringen ligger like over vannlinjen Ja og nei. Ser nå at denne konstruksjonen har ytterligere en svakhet. Bendet er laget slik at det blir en liten kant mellom rørstussen og flensen som holder tilbake den siste vannskvetten. Det gjør at det blir liggende en liten rest av kjølevannet og korrodere helt i bunn av bendet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Er alt helt nytt og greit, blir slanger gjerne montert med Zalo. På Hulda, der ingenting er greit, bruker jeg Biltema Multibond Rapid. Limer, tetter, gir så langt (20år) ikke grobunn for korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Komodo skrev for 2 timer siden: Spørsmål til dere som har greie på dette. Er det normalt at slangen blir montert med sika? Eller er det noe montøren har funnet på fordi det var litt mye klaring? Jeg kan ikke gå god for hvorfor montøren brukte fugemasse (synes å huske at det var en marinetetning eller et lignende navn fra Biltema han brukte). Men det var ikke brukt fugemasse originalt fra fabrikk. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Brigg skrev for 2 timer siden: Jeg kan ikke gå god for hvorfor montøren brukte fugemasse (synes å huske at det var en marinetetning eller et lignende navn fra Biltema han brukte). Men det var ikke brukt fugemasse originalt fra fabrikk. Tar det en gang til, med litt annen tekst. Når alt er nytt, alle slanger er nye, alle forbindelser er garantert helt runde og fri for uregelmessigheter, brukes det fra produsenter ikke tetningsmasse. Vi gjorde det i hvert fall ikke. Vi brukte en skvett Zalo. Gamle slanger, usikker på rundhet i forbindelser, tetningsmasse ble brukt (som ikke herder med f.eks. syrer (lukter eddik)). Sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Komodo skrev On 20.2.2021 at 19.35: Vanlig langtrådet glassfibersparkel (polyesterbasert) fra Biltema duger også. Jeg finner ikke noe slikt produkt hos Biltema, verken i butikkhyllene eller i katalog. Kanskje det er utgått? Jeg har polyester stående i hylla etter at jeg utbedret noen rusthull på en gammel bil i høst. Vil polyester med mikroglassballonger 25-2130 bli en sparkel som er egnet for formålet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2021 Brigg skrev 55 minutter siden: Jeg finner ikke noe slikt produkt hos Biltema, verken i butikkhyllene eller i katalog. Kanskje det er utgått? Jeg mente denne https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/glassfibersparkel-2000040286 Brigg skrev 55 minutter siden: Jeg har polyester stående i hylla etter at jeg utbedret noen rusthull på en gammel bil i høst. Vil polyester med mikroglassballonger 25-2130 bli en sparkel som er egnet for formålet? Ja, det går også fint. Men personlig synes jeg det er noe dritt å jobbe med sparkel som er laget av de microglassballongene der. Det jeg derimot er veldig fornøyd med er å blande sparkel av polyester og knusktørr sagflis. Det gir mye lengre fibre, og blander du den så tørr som mulig (altså mest mulig flis, minst mulig polyester, omtrent som jordfuktig betong), så siger den ikke heller. Brukte det mye da jeg bygde om Dracoen til jolle. Testet også resultatet, og det ble knallsterkt. Så hvis du har polyester stående så behøver du ikke å kjøpe sparkel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 23.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2021 Der ja, jeg så bare i hyllene i båtavdelingen. Den sparkelen ser jo grei ut. Komodo skrev for 7 timer siden: Det jeg derimot er veldig fornøyd med er å blande sparkel av polyester og knusktørr sagflis. Kunne gjort det, men da må jeg lage meg sagflis. Og jeg har en skepsis til å støpe inn organisk materiale, men det er kanskje ubegrunnet. Uansett tror jeg at jeg kjøper en boks ferdig sparkel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 (redigert) Da blir det bend ? Redigert 26.Februar.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 26.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 Fantastisk snillt gjort å stille opp og hjelpe, Komodo. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 Gullfisk skrev 3 minutter siden: Fantastisk snillt gjort å stille opp og hjelpe, Komodo. X 100, minst. Tror nok jeg skylder @Komodo et antall av de grønne som står bak på benken der. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 Herlig ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2021 Og skikkelig sveis med nye rør :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.